WE 300: Bezetenheid

‘Vanavond vang ik de zonsondergang,’ mompelde hij die zaterdagochtend. Ze knikte. Het was weer zover, wist ze feilloos na vijfendertig jaar huwelijk.
Om vier uur bond hij zijn koffertje op de fiets, kuste haar vluchtig en reed de straat uit. Vanachter de vitrages keek ze bezorgd zijn gehoekte gestalte  na. De laatste tijd leek zijn obsessieve gedrag steeds grotere vormen aan te nemen.

Om zes uur zat hij achter zijn schildersezel en schetste snel maar precies met gebrande sienna de contouren van het landschap: het door sloten doorsneden weiland, de hoge bomen, de statige boerderij, het dorpje, het silhouet van een reiger in de roze avondlucht. Abrupt stopte hij. De zon was voor straks.

Zorgvuldig reinigde hij zijn kwast. Tegelijkertijd zwierven zijn gedachten naar al die wanhopige- vruchteloze pogingen tot ultieme vastlegging van die vurige zon, met zijn goddelijke uitspattingen zichtbaar in wolken en water. Ik was nooit voldoende geconcentreerd, eiste het beeld te weinig op, peinsde hij, terwijl hij de tubes op zijn palet uitkneep en de kleuren mengde. Deze keer moet ik alles geven.

Het was zover. Als waanzinnig smeet hij de kleuren op het doek. Geen plaats meer voor gedachten. Het zweet spatte van zijn voorhoofd, hij merkte het niet. Er was alleen maar zon, zon, zon!

De moeder die met haar kindje aan het fietsen was, stopte voor de schildersezel en staarde gebiologeerd naar het prachtigste schilderij dat ze ooit zag. Een warm, bloeiend tafereel  met een felle, levende, ondergaande zon en daarachter de dieppaarse belofte van de aanglijdende nacht.
In het gras sliep, met een dodelijk vermoeide glimlach op het gezicht, de schilder.

Plotseling joeg er een kille schokgolf door haar heen. Daar, aan de verre horizon verving een grote, angstaanjagend zwarte rechthoek het zojuist geschilderde tafereel dat kaarsrecht leek weggesneden uit het veelkleurige avondlandschap.

 

Dit bericht werd geplaatst in WE-300. Bookmark de permalink .

59 reacties op WE 300: Bezetenheid

  1. Marja zegt:

    Jemig, Plato, jouw bijdrage is geweldig! Maar wat een lastig woord. Ik zit me suf te piekeren. Ben er al helemaal door bezeten.

  2. hanneke zegt:

    prachtig stuk, plato!
    de bezentenheid sleept je mee,
    maar je wilt toch niet beweren, dat die schilder een stuk zonsondergang heeft weggeschilderd??
    of is het ‘de deur naar de andere kant?’

  3. platoonline zegt:

    Hanneke, zoals hij zelf zegt: hij heeft het beeld opgeëist. En het echte beeld kan maar éénmaal bestaan. Duss…. Het lijkt op een krachtmeting tussen hem en de schepper he?

  4. geesjesgedachten zegt:

    “Als waanzinnig smeet hij de kleuren op het doek” Waarom moet ik daar nu zo hard om lachen?
    Ik heb het nu voor de tweede keer gelezen en m,n verbazing wordt steeds groter,Je hebt er weer een prachtig verhaal van gemaakt Plato

  5. artmus zegt:

    Plaat dit is fantastisch geschreven.
    IK WIS MIJ HIER HET ZWEER VAN MIJN AANSCHIJN AANGEZIEN IK ME EEN BEETJE TE VEEL HEB INGELEEFD.
    een doek opzetten met gebrande sienna….afgekeken bij je broer…kan niet anders…….

  6. joke zegt:

    Weer een mooie “Plato “!!!
    Groetjes.

  7. Margreet zegt:

    het is bijna een thriller…

  8. Mrs. T. zegt:

    Oh, leuk, een nieuwe opdracht. Ik ga ermee aan de slag.
    Mooie WE trouwens deze.

  9. jokezelf zegt:

    Mooi! ik zie het helemaal voor me.

  10. Lenjef zegt:

    Magisch realisme

    canvas is
    de geduldige drager
    van gefixeerde gedachten

    een vaak verborgen verlangen
    in gepenseelde kleuren gevangen

    betoverende
    lagen
    die de realiteit soms verkrachten

    Een intrigerend verhaal, Plato.
    Lenjef

  11. Ria zegt:

    Plato de mooiste zonsopgang die ik ooit zag in Houston (Texas) 1999 ,herbeleef ik tijdens het lezen van de mooiste zonsondergang. in dit prachtige verhaal.
    Dank je, groetjes Ria

  12. een rilling over mijn rug…. griezelig, spannend wat is er aan de hand?, wat gebeurt er?, is het werkelijk? gaat het nog met ons?, met mij??? met de wereld? met het leven?

    iets onwerkelijks, we hebben er geen invloed heb, machteloosheid, ontastbaar

    dat komt er door me heen bij het lezen van jouw bezetenheid

    ik ga nadenken over dit woord, misschien komt het tot een schrijven…

  13. Mieters geschreven, ik heb er geen ander woord voor!
    Ik heb je verhaal 3x gelezen, er 3x van genoten en me alle keren afgevraagd hoe het in hemelsnaam kreeg verzonnen. Dank.

  14. Trees zegt:

    Wat een verhaal Plato… denk niet dat ik het eind helemaal snap… Is dat vreemd?
    Ik heb het ook echt een paar keer gelezen. Eerst één keer, toen heb ik mijn eigen WE-300 geschreven, daarna nogmaals dit verhaal en nog een keer…en nu weet ik echt niet of het mijne wel geschikt is… Dit is zoooo spannend….

  15. Bezetenheid, in een woord GRANDIOOS! Hoe kom je er op?

    Na goed, nu is het tijd voor do mie mie om te slapen maar dit gaat weer een woestenij op mijn toetsenbord veroorzaken…..als een bezetene spreek ik al mijn creativiteit aan om weer iets leuks te verzinnen! Wel in overleg met mijn toetsenbord uiteraard! 😉

    Truste!

    MiMmie

  16. Willie zegt:

    Hij heeft de zonsondergang letterlijk gevangen! Wat een bezetenheid.
    Een mooi sprookje.

    Hoe mooi je ook schildert, niets is zo mooi als de echte natuur.
    Een boeiende WE-300, Plato.

  17. tagrijn zegt:

    Mooi geschreven, Plato. Ik hoop oprecht dat ik nooit zo goed kan schilderen dar er opeens zwarte gaten in de mooie stad Leiden verschijnen of dat landschappen zomaar verdwijnen. Al is het wel een idee om de lelijke plekken op het doek vast te leggen. Dan kunnen ze op die plek weer wat moois neerzetten.

  18. Hallo Plato,
    Geloof het of niet, maar ik lag vannacht wakker en kon met geen mogelijkheid op jouw woord komen. Ik werd er bijna bezeten van en was in staat uit bed te gaan om mijn laptop op te starten. Gekker moet ’t toch niet worden!

  19. klaproos zegt:

    oef plaat met passie geschreven met passie gelezen,
    wat doe je dat toch fantastisch,
    ik verslind elk woor dvan je,

    zou jij niet liever boeken gaan schrijven??

    dank voor je immer lieve commentaar,
    je bent m’n geweldenaar:-)

    xxx

  20. Jeroen zegt:

    Je hebt een mooi tafreel geschilderd Plato. Dit logje komt prima uit de verf.

  21. Trees zegt:

    Heb mijn WE-300 toch geplaatst vanmorgen… bijna vergeten aan je door te geven! Natuurlijk wel weer met een persoonlijk tintje, zoals ik op mijn blog wil…
    http://geldorpjes.wordpress.com/2011/10/25/de-wielrenner/

  22. Melody zegt:

    Tja….. ik hou het maar bij een oprecht gemeend ‘mooi’ want er is geen lofuiting meer over om te geven hier na al mijn voorgangers 😉

  23. Voetje zegt:

    Je schrijft echt met veel passie, de passie druipt er vanaf, en dat maakt het zo mooi!
    Ik ga meedoen hoor maar ik weet nog niet wanneer ik er tijd voor ga vinden… Volgende week is het herfstvakantie dus dan zal het wel lukken zeker?

  24. natasja zegt:

    Wat een prachtig verhaal! Hoe krijg je het bedacht?
    Ik heb tot nu toe een beetje moeite met het woord. Het heeft voor mij al gauw een hele negatieve klank. Voorbij het fanatiek zijn, zegmaar. De uitdaging zal voor mij zitten in het zoeken van iets positiefs. De radartjes draaien, maar er omt (nog) niets.
    Groet, Natasja

  25. Melody zegt:

    OKe dan…. bezeten als ik ben… mijn bijdrage op: http://melodysmusic.wordpress.com/2011/10/25

  26. Pingback: De violist « Hannekelive

  27. natasja zegt:

    Ik probeer weer een ractie te plaatsen, het gaat niet vanzelf…
    Hier mijn bijdrage: http://tasja72.blogspot.com/2011/10/de-ondergang-we-300.html

  28. smijling zegt:

    het staat er wel weer een moeilijk woord .
    http://smijling.wordpress.com

  29. Novelle zegt:

    Even wat anders Plaat
    ik heb gereageert op mijn blogspotsite op jouw reactie
    misschien kun je het eventjes lezen en over nadenken.

  30. geesjesgedachten zegt:

    Hierbij mijn bijdrage aan deze (moeilijke) WE300 Plato.
    http://geesjesgedachten.wordpress.com/2011/10/25/we300-bezetenheid/

  31. Marja zegt:

    Goedemorgen Plato,
    Hier is mijn bezeten bijdrage: http://ram-in-ravels.blogspot.com/2011/10/we-300-bezetenheid.html
    Groet uit Vlaanderen.

  32. HenK zegt:

    Mooi, Plato, dat slot, en dat komt met name door die moeder met dat kind. Daardoor ontstaat diepte. Het is trouwens altijd ontroerend om naar een moeder met kind te kijken. Hoe ze met z’n tweetjes kijken naar de diertjes in Artis, naar pappa die een band plakt of, zoals hier, naar het gat in de zonsondergang. Dat gat is overigens vrij eenvoudig te repareren. Je kunt je arm er gewoon doorheen steken. Even zoeken (het is daar stoffig, hoor) en je hebt het ontbrekende stuk zo weer te pakken. Het is nog een beetje nat en een beetje warm. Geen vies gezicht zetten nu, gewoon pakken; we zijn geen ouwe wijven! Dan, het stuk naar buiten halen en weer terugzetten. Klus geklaard! Wel even opletten dat je het goed om zet want anders hebben we morgen allemaal scheve koppijn!
    Even verder over de zonsondergang. In Teylers Museum wordt momenteel werk van Claude Lorrain geëxposeerd met daarbij één van de mooiste zonsondergangen ooit. Je moet eens gaan kijken. Ga dan wel vooraf even langs Dirk want die heeft momenteel een kilozak Engelse drop in de verkoop voor slechts € 2,99. Heb je wat te kauwen onderweg.

  33. Dieneke zegt:

    Denk dat de echte zonsondergang niet is te evenaren maar je hebt er wel een mooi verhaal omheen gefabriekt.Geeft heel wat te denken en zo te zien veel te lezen, ook ik meerdere keren.Vind bezetenheid momenteel een wat te heftig woord dus heb wat ouwe koek hergebruikt.Weet toch geen mens meer ligt ergens in die bodemloze put die web-log heet.http://waterjuffer2011.blogspot.com/search/label/WE-300%20ouwe%20koek

  34. Trui zegt:

    Echt een groot gat zal het toch niet geweest zijn, meer een speldenprikje. Tenzij het schilderij op ware grootte is, maar dat lijkt me uitgesloten.

  35. Noelle52 zegt:

    Een intrigerend verhaal, soms word ik ook overweldigd door de natuur die ik dan zo nu en dan probeer op de foto te zetten. Maar tegen mijn zoon zei ik altijd “probeer er foto’s van in je hoofd te maken” want zo mooi als je het ziet en ervaart kan het nooit worden op een foto, schilderdoek of wat dan ook. Al zijn er natuurlijk schilders en fotograven die er dicht bij in de buurt komen.

  36. Noelle52 zegt:

    PS.. Dacht van de zomer al, waar is dat stukje zon nou dit jaar gebleven 😉

  37. Nou, mijn toetsenbord en ik zijn er uit gekomen. Mijn toetsenbord vond mijn eerste idee niet zo geweldig en vond dat ik iets over mezelf moest vertellen…..misschien roddelwaardig?! HIhihi

    Nou goed, hier issie dan!
    http://musicinmind85.wordpress.com/2011/10/27/we-300-bezetenheid/

  38. Dieneke zegt:

    de link van gelukspoppetje doet het niet Plato.

  39. Zo’n verhaal schrijven is alleen jou gegeven. Mooi!
    Wij hebben maar wat gefröbelt…: http://annie-alie.blogspot.com/2011/10/bezeten.html#comments

  40. Marika zegt:

    Prachtig geschreven!

    Deed me heel even denken aan het nummer An Architect’s Dream van Kate Bush.
    Watching the painter painting
    And all the time, the light is changing
    And he keeps painting
    That bit there, it was an accident
    But he’s so pleased
    It’s the best mistake, he could make
    And it’s my favourite piece
    It’s just great

  41. elly zegt:

    Je bent een genie in aandacht. Anders had je dit verhaal niet zo ‘jezelfvergetend’ kunnen schrijven! @Aandacht is niet zoverweg.

    Ik kan me de schilder zo goed voorstellen, dat hij uiteindelijk de zon zwart maakt.

    • platoonline zegt:

      Elly, mijn idee voor dit verhaal kwam op na een bezoek aan het Magritte-museum. Margritte is niet alleen van het schilderij van een pijp die geen pijp is, maar ook van schilderijen waarvan een afgebeeld doek precies over de werkelijkheid heenvalt. Surrealistische suggestie dan wel vraag : wat is waar en wat is afbeelding?

      Mijn variant daarop is niet het over elkaar heen vallen van de beelden maar de suggestie dat één bepaald beeld maar één keer kan bestaan, mits met de juiste intensiteit geschilderd.

      • elly zegt:

        Wat waar is? Volgens mij kennen we allemaal onze eigen waarheid in dit ondermaanse.
        De waarheid??? Je zult het denk ik wel met me eens zijn.
        En jouw variatie. Is niet ieder beeld ieder moment anders. zelfs het gekristaliseerde beeld van een schilderij wordt ieder moment door de tand des tijds ‘aangevreten’. Ook al leven wij in de veronderstelling dat het hetzelfde blijft.
        Maar toch geloof ik dat je iets anders bedoelt dan wat ik nu schrijf.
        Ik denk dat ik het niet ‘pak’. Maar het is ook al heel vroeg in de morgen.
        weltrust.
        hihi ikdenk nog ff dat je bedoelt dat ieder beeld ieder moment anders is, maar dan kan ik dat mits niet. plaatsen.

  42. Ria zegt:

    Plato ik ben weer terug van het Limburgse en zie hier mijn bijdrage.
    Groetjes en fijn weekend, Ria

    http://www.rias-weblog.nl/?p=253

  43. Pingback: Adamo | Jokezelf

  44. jokezelf zegt:

    Hier is mijn verhaal en nu ga ik gauw bij de anderen lezen. http://jokezelf.wordpress.com/2011/10/29/adamo/

  45. Voetje zegt:

    Ik ben aan het proberen om wat ‘schade’ in te halen en heb dus een bericht van 300 woorden geplaatst: http://voeteninhetwater.wordpress.com/2011/10/30/bezetenheid/
    Als ik één van de volgende dagen tijd heb wil ik zeker ook de andere verhalen nog lezen maar tot nu toe is dat er dus nog niet van gekomen.

  46. Pingback: De rapste renner ooit | Villa Kakelbont

  47. Hallo Plato,
    Ik heb een WE verhaal op mijn blog gezet. Dit is de allereerste schrijfopdracht waar zelfs geen streepje waarheid in zit. En dat sinds de middelbare school 😉
    Helaas had ik aan 300 woorden niet genoeg, maar dat is weer een uitdaging voor de volgende keer.
    Tot blogs!

  48. Pingback: De violist | Hannekelive

Ja, schrijft u maar.....

