Consequent: een Aagje verhaal

Voor de supermarktkassa staat een vrouw met een dreinerig zoontje dat stiekem een chocoladereep in het karretje heeft gedeponeerd. De moeder, mager, moe en zichtbaar doorrookt, rochelt mat:
‘Jordy. Leg terug!’
‘Nee!’ Zijn stemmetje klinkt schril, zegevierend door de winkelruimte. Hij kent haar zwakke plekken en voelt dat de overwinning binnen bereik is.’
‘Toe nou.’
‘Nee!!’ Zijn ogen woedend toegeknepen, klapt het jongetje de reep brutaal op de band.’ De moeder schrompelt ineen, verandert van tactiek en teemt:
‘Jordy, waarom zo dwars. Wees eens aardig tegen mama. Anders ben je zo lief.’

Achter haar staat een vriendelijke, wijze vrouw die de crisis van 1929 nog heeft meegemaakt. Het is Aagje. Ze is in druk gesprek gewikkeld met haar vriendin Hanneke maar houdt het schouwspel nauwlettend in de gaten.
‘Jor-dy, doe wat ik zeg!’
‘Nee, ik wil hem gewoon.’
‘Dan vraag ik de kassamevrouw of ze hem wil achterhouden.’
Moeder pakt de reep. Maar het jongetje graait hem woedend uit haar handen en gooit hem terug op de band. ‘Van mij.’
Wanhopig legt moeder de chocola nu op het hoge tabaksrek. Het joch gilt woest, springt en… verovert de reep opnieuw.

‘NU is het genoeg geweest.’ Plotseling dringt Aagje naar voren, pakt de reep, scheurt de verpakking eraf, breekt de chocola in blokjes en steekt er twee in haar mond. ‘Heerlijk’, glimlacht ze, ‘wie ook?’ Binnen enkele seconden zijn de brokjes verdeeld. Het jongetje krijgt niets. Met grote, wilde ogen staart hij haar aan.
‘Mama zegt NEE, dus IS het NEE,’ zegt Aagje kalmpjes en legt de chocoladewikkel bij haar boodschappen.
Het jongetje slaakt een kreetje en sprint woedend de winkel uit.
De moeder kijkt Aagje verontschuldigend aan.‘Het komt wel goed hoor,’ zegt ze weifelend.
‘Als je maar consequent blijft,’ zegt Aagje vriendelijk. ‘Zeg Hanneke, waar hadden we het ook al weer over?’

Verhaal: (c) Plato 2011
Inspiratie: Hanneke (de geestelijke moeder van Aagje)
Opdracht: http://reismeermin.wordpress.com/2011/10/11/invalshoek-15

Dit bericht werd geplaatst in Fictieve verhalen. Bookmark de permalink .

60 reacties op Consequent: een Aagje verhaal

  1. inge zegt:

    nou, mijn ervaring is dat je je beter niet kunt mengen in dergelijk zaken, stellen de moeders, ook al wil je ze helpen, niet op prijs..
    de laatste keer dat ik een poging deed, door het kind aan te spreken: ‘ zo, jij bent wel heel brutaal tegen je moeder,’ kreeg ik meteen een ‘waar bemoei je je mee’ van de moeder naar m’n hoofd.

  2. hanneke zegt:

    en dat is aagje! op haar bijzondere wijze ingrijpend, ach ze heeft voor hetere vuren gestaan, niet waar?
    helaas kom je dit soort gedrag steeds vaker tegen. ik vond consequent zijn ook het allermoeilijkste, was het ook lang niet altijd,
    gelukkig is het allemaal goed gekomen.
    leuk om aagje hier weer tegen te komen 😉

  3. Melody zegt:

    Oef…. ik kan me Aagjes ingrijpen zo goed voorstellen maar wat Inge ook al zegt, meestal wordt dat niet op prijs gesteld…… 2 jaar geleden werd ik, lopend op 2 krukken in een v&d onderuit gebonjourd door zo’n kind, toen ik er iets van zei kreeg ik een briesende moeder tegenover me die zei, ‘kijk jij dan ook beter uit, kinderen zijn nou eenmaal speels’…. ehhhhhh

    Mooi verhaal weer plaatje

  4. geesjesgedachten zegt:

    Ha leuk, hier komen we de “Aagje” tegen zoals Hanneke haar aan ons had voorgesteld.
    “Kinderen die willen, die krijgen wat voor de billen”, tenminste vroeger was dat zo. Helaas krijgen de kinderen van nu, volgens mij wat te weinig van deze billenkoek.

  5. HansDeZwans zegt:

    Ik krijg nu wel heel erg veel zin in chocolade. Een zien of ik ergens een reepje kan vinden. Wie ook?

  6. Margreet zegt:

    heel mooi geschreven en uit het leven gegrepen, alleen is er nooit zo’n Aagje. Ik heb zelf eens ingegrepen in familiekring, nou, dat had wel enige gevolgen pfff :ppp

  7. Marja zegt:

    Ik ben stapel op deze Aagje. Helemaal mijn stijl. Meestal krijg je helaas een sneer van de moeder in kwestie.

  8. Ria zegt:

    Hè ja , zo kennen we elkaar weer.Vroeger werd er niet gedreinsd , je kreeg een draai om je oren zonder woorden.
    Groetjes , Ria

    • plato zegt:

      Die draai om de oren hoeft niet. Dat kun je ook als zwaktebod zien. Maar consequent zijn: nee is nee. Dat is van belang. Dit jochie zocht duidelijk zijn grenzen op. En moeder legde ze bijna onzichtbaar neer. Vermoedelijk doet ze dat al een hele tijd zodat dat kind zijn moeder al kan lezen voor ze wat heeft gezegd.

  9. Trees zegt:

    Wat een geweldig verhaal Plato!
    Ik ben een ontzettende fan van deze Aagje en dit is haar ten voeten uit. Ook toevallig zeg, dat Hanneke zelf ook in de buurt was 😉
    Consequent zijn is het enige dat helpt, heb mijn best altijd wel gedaan, hoewel het niet altijd even makkelijk was…

  10. Dieneke zegt:

    Opvoeden doen we eigenlijk allemaal uit de losse pols,de één is daar wat gelukkiger mee als de ander.Wat niet wil zeggen dat het altijd mis gaat. Consequent zijn en duidelijk zijn helpt daar goed bij.Als je je grenzen niet kent weet je ook niet wanneer je er overheen gaat. Leuk zo’n Aagje verhaal en net als Trees zegt toevallig was Hanneke ook in de buurt.

  11. Trui zegt:

    Kinderen hebben regels nodig en vinden het doorgaans ook fijn dat die er zijn. Daardoor weten ze waar ze aan toe zijn. Mijn regel was altijd: nee is nee en ja is ja en met misschien kun je nog alle kanten op. Ingrijpen zou ik tegenwoordig, denk ik, niet doen.
    Ehh Plaat? Hij ken? Daar zou ik nog even een t achter zetten.;-)

  12. Min zegt:

    Leuk hoor een rolletje voor Hanneke in dit Aagje verhaal.
    En tja consequent zijn, mmm mag ik een lesje 😉

  13. Voetje zegt:

    Ik heb de Aagje verhalen nog niet eerder gelezen maar ik vind het wel goed dat ze zo consequent is. Nee is nee en blijft ook nee.
    Ik ben dan zelf nog een “jongere” maar ik vind toch dat jongere jongeren echt te veel willen en te vaak hun zin krijgen.

  14. Lenjef zegt:

    Instant bevrediging

    sommige kinderen zullen allicht nooit begrijpen
    dat ze niet alles waarvan ze dromen
    onmiddellijk kunnen bekomen
    want de verlokking ligt zomaar voor het grijpen

    Graag gelezen Plato.
    Lenjef

  15. klaproos zegt:

    heerlijk die aagje,
    zo zouden de ouders het ook aan kunnen pakken, ohhhhhplaat wat heb ik een hekel aan zulke moeders met kinderen zeg grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

  16. joke zegt:

    Was het maar altijd zo eenvoudig. Dikwijls durven mensen ook niet bang voor een grote mond terug, ook ooit zelfs van het kind. En denken ze ,misschien het duurt maar een paar minuten dan zijn ze buiten. Mooi geschreven weer.
    Groetjes.

  17. artmus zegt:

    Nu wil het toeval toevallig dat ik afgelopen week geconfronteerd ben met een kind dat perse d`r zin wilde hebben.
    Ik was dan wel niet de moeder maar wel de Oma en ik kan je zeggen dat je het er warm van krijgt.
    heel warm……..

  18. Mrs. T. zegt:

    sommige kinderen, je zou ze toch ook.
    Leuk, dat Aagje hier ook langskomt!

  19. Willie zegt:

    Ja, als kinderen hun grenzen kennen, dan heb je geen kind aan ze. 😉
    Nee is nee, het zou jonge ouders aangeleerd moeten worden, dat scheelt een boel onmacht.

    Leuk om Aagje weer eens tegen te komen, ik ben ook fan.
    @ Hanneke: Ben je nu geïnspireerd om nieuwe Aagjes te schrijven? 🙂

    Wat een leuke onverwachte oplossing heeft Aagje, en het jongetje krijgt niets, hij is helemaal verbijsterd, haha.

    Hele leuke invalshoek, Plato.

  20. staart zegt:

    Wat een geniaal prachtig verhaal. Ik las met hoge aandacht en spanning van begin tot eind. Een zinnige prachtige boodschap zonder moraliserend te zijn

  21. tagrijn zegt:

    Inderdaad, zo los je een crisis op. Letterlijk: Verdeel en heers… Al is het maar chocola.
    Dank voor je reactie. Inderdaad: meteen vier vrouwen op (om) mijn nek, zij het zeer virtueel!

  22. Wat een leuk mens, die Aagje! Ik wou dat ze familie van me was…

    Nee is nee, zei ik al tegen mijn dochter toen ze drie was. Op een dag had mevrouwtje geen zin haar jas en schoenen aan te trekken. Ze sloeg haar armpjes over elkaar en zei glashard nee is nee. Ik moest heel erg naar beneden kijken, anders was ik in een lachstuip geschoten. Ze is inmiddels 15 maar nee is nog steeds nee…

  23. Ik ben eigenlijk wel zeer benieuwd naar die Aagje, maar vind dr nu al fantastisch!
    Ik had het zo zelf kunnen doen want ook ik kom wel eens op plekken waar ik het liefst het kind een draai om zijn oren wil geven en de ouders erbij! (hoor mij nou met mijn 26 lentes).

    Nu wil het wel eens gebeuren dat mijn grote, impulsieve mond zich niet in kan houden en ik toch iets zeg, toevallig per ongeluk natuurlijk veel te luid…..

    Maar goed, als pedagoog zonder kinderen heb ik makkelijk praten maar je verhaal is fantastisch!

  24. baasbraal zegt:

    Ja Aagje lost het prima op! Met een beetje humor kom je er wel. Misschien krijgt ze de wind van voren(niet in dit verhaal), maar daar zou ik me niks van aantrekken. Soms SOMS moet je echt ingrijpen in zo’n soort situatie, ook al wordt het je niet in dank afgenomen….

  25. Novelle zegt:

    zo zo Aagje die doet het maar weer even.Er bestaat eigenlijk geen Aagje!!Dit is een droombelld!! zo dat is gezegd.pffft supermensen zonder enige zwakheden bestaan niet.

  26. Novelle zegt:

    hahahahaha ook een goede zondagmorgen plato!

  27. Jeroen zegt:

    Dat is een Aagje naar mijn hart. Ik kan me mateloos ergeren aan ouders die onder de plak zit bij hun kroost. En het lijkt wel of dat tegenwoordig het leeuwendeel van de ouders is. Er is duidelijk een generatie geweest die nooit heeft leren opvoeden. Inderdaad is consequent zijn het toverwoord.

  28. jeetjemina zegt:

    Oh wat een heerlijk verhaal maar ik zie het in werkelijk toch nog niet zomaar gebeuren!
    gr eva

  29. natasja zegt:

    Briljante actie van Aagje! I love her already!
    En het spijt me voor de Jordy’s onder ons, maar de naam vind ik ook briljant gekozen voor het manneke in dit blog, als het niet zijn echte naam mocht zijn.
    groet, Natasja

    • Plato zegt:

      Natasja, het is fictie hoor dus Jordy heb ik gekozen omdat het zo’n lekker populaire naam is tegenwoordig. Je kent het wel…Jordy kom hier, Jordy, laat dat, Jooooordy..,, niet je kauwgumpie doorslikkuhh… Jordy, niet die middelvinger…. ik zeg niet…..toch doen he>>>>

  30. vlinder zegt:

    Slim opgelost van Aagje,dit is dus wat je noemt,”creatief opvoeden”
    En je hebt het weer prachtig beeldend geschreven Plato;)
    Liefs van mij…;)

  31. Oh zo waar maar wat is het moeilijk om niet toe te geven. Of ben ik gewoon een watje ?

  32. Pingback: Invalshoek 15 | reismeermin

  33. Janny zegt:

    Wat een heerlijk logje! Ik zou willen dat ik deze actie zelf had durven uitvoeren toen verleden week een soortgelijk tafereel zich voor me afspeelde in de supermarkt.
    Maar ik laat me graag door Aagje inspireren en zal er de volgende keer beslist aan denken!
    Janny

  34. Gon zegt:

    Zo stond ik afgelopen week met een cliënt op straat, in de winkel, in het ziekenhuis.
    Alles kan hij gebruiken dus vond hij van alles op straat/grond en wilde hij alles in zijn zak stoppen. Niet altijd de meest frisse dingen.
    Maar hij moest alles ‘terugleggen’. (Sociaal emotioneel heeft hij ongeveer de leeftijd van jouw peuter.)
    Zo heeft hij er een kwartier over gedaan om iets terug te gooien. Ik bleef bij mijn standpunt. Hij ook. Pfoeh, het leverde heel wat blikken op, want ja, mijn ‘kleuter’ was wel 73 jaar:)
    Ik was blij dat niemand zich ermee ging bemoeien.

  35. Noelle52 zegt:

    Kinderen hebben de intuïtie om aan te voelen wanneer ze een kans hebben als het ergens druk is of zo. Ik erger me er ook regelmatig aan, slaan hoeft van mij niet, maar NEE schijnen veel ouders niet meer te kennen. Maar goed dus dat er nog Aagjes zijn al zullen haar reacties door de ouders dan ook weer vaak niet in dank worden afgenomen.

  36. Plato zegt:

    Jullie reacties zijn het bewijs dat Aagje leeft, Ik vond het leuk om dit verhaal te schrijven en te proberen Aagje gestalte te geven zoals Hanneke dat bedoeld heeft. Aan jullie reacties te merken is dit redelijk gelukt. Aagje is beretrots en laat jullie danken voor alle belangstelling.

  37. elly zegt:

    Dit is toch schoonheid Plato. Niet één onderdeel maar alles. De kracht van het jongetje, die moet worden aangestuurd, maar niet gebroken, de wijsheid van de vrouw, de moeder kan ik nog geen plek geven want ik ben God niet hihihi, maar ik voel wel liefde voor alle problemen die ze heeft… en jouw kunde om het zo te verwoorden. Ik heb er de rillingen van.
    Dan vervalt oordelen.
    Misschien kan niet iedereen hiermee uit de voeten, maar ik wel.
    Maar hoe ik reageer als ik erbij sta met mijn ikje en mijn oordeel???? Ik zou dit en ik zou dat en dan is mijn winkel weer leeg hahahaha.

  38. jeer zegt:

    Plato,

    Weer een uit het leven gegrepen verhaal, met een verrassende oplossing.
    Ik begin het ook weer opnieuw te ervaren met mijn zes kleinkinderen, variërend tussen 2 en 10 jaar. Ik houd het in gedachte!

    Groetjes,

    jeer

    • Plato zegt:

      Jeer, misschien gelden voor opa’s wel andere regels dan voor Aagjes. Misschien vind de moeder het niet prettig als opa zich ermee bemoeit. Dat hoor je nog wel eens. Maar met 6 kleinkinderen heb jij meer ervaring dan ik.

  39. smijling zegt:

    ja heel goed van aagje nee is nee

  40. reflexxus zegt:

    Aagje was in 1929 hoe oud? en loopt nu tegen de 100 en pest een kind. een kind dat al geen goed thuisfront heeft. Ze jaagt zijn emoties extra op en treedt in zijn moeders plaats. Aagje doet echt alles fout op dat moment…t zal dus wel niet waar gebeurd zijn.

    • Plato zegt:

      Reflexxus, kun jij niet rekenen? Als iemand in 1924 is geboren, hoe oud is ze dan? Geen honderd he. Ik kom tot 85. En die leeftijdsgroep doet, mits gezond, ook boodschappen. Aagje is een oude vrouw. Dat geeft haar de mogelijkheden die jij niet in je hoofd moet halen.

      En dan nog, wat kan jou het schelen of het fictie of non fictie is. Het verhaal is zo gebeurd. Punt uit. Of jij dat nou leuk vindt of niet. Ik verdenk jou stilletjes van een beroerde jeugd.

  41. Plato zegt:

    Hmmm moet ik natuurlijk zelf geen fouten maken. Het is 87

  42. Aagje Meijer zegt:

    Beste heer Plato,
    wat alleraardigst dat u mij een rolletje in uw stukje toedichtte.
    natuurlijk ben ik het niet, want ik ben dan al reeds met pensioen, maar 87 ben ik nog niet.
    maar ik begrijp uw bedoeling.
    laat de mensen die denken dat ik niet besta, maar eens om zich heen kijken, dan zullen zien dat er een heleboel aagjes zijn.
    het ga u goed.
    met vriendelijke groet, ook van Simon,
    Aagje Meijer

  43. Plato zegt:

    Merkwaardige samenloop van omstandigheden. Zou hier sprake zijn van een misverstand? Of zijn er meer Aagjes Meijer?
    Enfin, hopelijk kan jouw Aagje zich vinden in de handeling van deze Aagje.

  44. rebbeldebbel zegt:

    oefffff hoe herkenbaar….zoooo moeilijk consequent zijn en blijven….als je al die starende blikken achter je in je rug voelt prikken…echt…dan breken de klotsende oksels je uit……En hoor je de mensen denken…hoe gaat deze moeder dit probleem oplossen..en er mee bemoeien..zou ik ook niet op prijs stellen…heb ik al vaker meegemaakt…das niet fijn..zeker niet als je je eigen strategieen hebt…voor me bijzonder kind….;)

  45. reflexxus zegt:

    een vrouw die de crises van 1929 nog heeft meegemaakt zou immers in 1929 20 jaar hebben kunnen zijn, zo dacht ik. want meegemaakt op welke leeftijd? bewust meegemaakt of minder bewust als 5 jarige?( in 1924 geborene zoals jij stelt)
    ik heb t geen moment serieus genomen, hoor en dus ook niet serieus gaan sommetjes maken.
    wel uit mijn eigen jeugd onthouden hoe je van alles en nog ervaren kan van volwassenen. en nu de omgang 5 kleinkinderen.
    met vriendelijke groet!

  46. Truus(depetvan) zegt:

    Whahaha, die Aagje! Zij weet hoe je met lastige jongetjes om moet gaan. 🙂
    Maar toch ook wel vet wreed om die reep af te pakken en voor zijn neus op te eten…
    Zeg ik als chocoholic zijnde. 😉

  47. Marika zegt:

    Mooi verhaal over Aagje. Ja zo kun je het ook oplossen hè, beetje hard wel maar lijkt me niet verkeerd bij zo’n etterbakkie. 😀

  48. st@@rt zegt:

    Ik las het verhaal toen ik problemen met een klas had. Het gaf me een steuntje in de rug. Ik heb het verhaal opgenomen in mijn PortFolio uiteraard met bronvermelding

Ja, schrijft u maar.....

