Sloofje

Weer zo’n dag. Kinderen naar school, man naar het werk, voor haar de was, de strijk, de afwas en andere troep. Heerlijk vak, dat huishouden, dacht ze cynisch. Haar eega kon het zo fijntjes zeggen: ‘jij lekker de hele dag thuisblijven en ik maar ploeteren voor het gezin.’

‘Sloofje gaat even op de bank’, mompelde ze moe tegen de schemerlamp. ‘Sloofje zonder erkenning. Ik wil liever een baan. Maar ja, met drie jaar MAVO?’ Haar toekomst leek onheilspellend uitzichtloos.

Ik kan natuurlijk eens verschrikkelijk door het lint gaan, mijmerde ze. Dan doe ik die vervloekte speeltjes, papieren, beeldjes, frutsels en de was in zakken en zet alles bij het grof vuil. Dan laat ik het servies kapot vallen en leeg de inhoud van de stofzuiger op het vloerkleed. Dan zet ik de strijkbout op de kleren met de stekker in het stopcontact en ga daarna met mijn zus in Australië bellen, een uurtje of drie maar. En dan gooi ik die smerige rotruiten hartstikke stuk…  scheelt weer schoonmaakwerk. Als ik dat allemaal doe, zouden ze dan snappen dat ik niet meer geschikt ben voor het huishouden omdat ik er knotsknettergek van word?

Ze was een vrouw van denken en aansluitend doen. Die middag vonden de kinderen hun moeder op de bank, met sigaret en Libelle, te midden van een rokende rotzooi. ‘Hé jongens’ riep ze, ‘vanavond gaan we uit eten, ik heb er zin in.’

Vader was die dag verrassend vroeg thuis. Dat zijn dochter hem gebeld had, verzweeg hij. Hij overzag de puinhoop en begon meteen op te ruimen. De kinderen hielpen vlijtig mee. Toen alles keurig was, riep vader liefdevol: ‘en nu naar de Griek? Dan praten we morgen over huishoudelijke hulp.

De zon scheen schitterend door de ruiten van de doorzonwoning. De vrouw glimlachte in haar slaap.

Verhaal: (c) plato 2011

Dit bericht werd geplaatst in Fictieve verhalen. Bookmark de permalink .

39 reacties op Sloofje

  1. hanneke zegt:

    bedankt voor de tip!!
    ik ga eerst die strijbout maar eens neerzetten en mijn zus bellen, niet in australië, maar die anderhalf uur krijgen we vast wel vol.

  2. Voetje zegt:

    Soms zou je inderdaad meer moeten doen wat je wilt doen dan wat je moet doen… maar dat is toch zoveel makkelijker gezegd dan gedaan he

  3. baasbraal zegt:

    Ik ken het verhaal van een vrouw die 1 keer per jaar de boel de boel liet en ook niet opvoedde. De kinderen mochten met hun handen eten en morsen wat ze maar wilden. Dat was erg verhelderend. Zo kon ze tegen haar man zeggen: “Weet je nog dat je me altijd vraagt wat ik in ’s hemelsnaam de hele dag gedaan heb? Nou, vandaag heb ik het niet gedaan”……

  4. geesjesgedachten zegt:

    WHAHAHA, ja de gemiddelde brave huisvrouw heeft soms van die opvliegers he? Hanneke weet er volgens mij alles van.

  5. platoonline zegt:

    Maar dames, lees eens goed. Deed ze het ook echt?

  6. Ria zegt:

    De vader was hier de wens van de gedachte, Wat een vreselijk wakker worden, hahaha
    groetjes, Ria

  7. rebbeldebbel zegt:

    ooooooooooo doe ik toch iets verkeerd….*grinnik*WIL JE WETEN OF IK WERK !!!!!!!!!! NATUURLIJK !!! Ik ben familiemanager, wekker, kok, h.h.h,lerares, oppas, verpleegster, strijkster, trainer, kapper, psychologe, bodyguard , secretaresse, toekomstvoorspeller, schouder om op te huilen, gps (want ik vind alles), chauffeur en bankautomaat , en ik ben 24 u per dag beschikbaar 365 dagen per jaar.

  8. Mrs. T. zegt:

    Wat een tempo in dit verhaal. Leuk gedaan!

  9. Novelle zegt:

    kijk je moet je geliefden niet te veel verwennen.Dan worden ze achteloos en lui.Echt waar hoor geregeld even laten merken wat er gebeurd als jij niet bezig bent.Deze truc heb ik soms wel eens uitgevoerd als ik me niet genoeg gewaardeert voelde werkte altijd!!!!! ik vind dit zo`n aardig logje schouderkloppie hoor!!!!

  10. platoonline zegt:

    Alleen jammer dat ze het alleen maar droomde, Novelle 🙂

  11. Marja zegt:

    Gelukkig zaten de ruiten er nog wel in. Mooi verhaal.

  12. Novelle zegt:

    @ Plato
    ja jammer en inderdaad je moet de moed nemen om te laten zien dat je ook echt een mens bent die ook graag gezien wil worden……..ook al is het in kwetsbaarheid.Hmmmmm ja durf er te zijn .Ik bedoel er echt er zijn en dat er rekening met je moet worden gehouden.

  13. Wà eên onzettent gèlukkige huismuts mòt dà wéze….
    Annie zeg gedagies.

  14. Willie zegt:

    Ook zonder jouw reacties was al duidelijk dat het schuingedrukte deel een droom was, Plato. 😉

    Een echte wensdroom, vader die liefdevol zegt: ‘en nu naar de Griek? Dan praten we morgen over huishoudelijke hulp.’ Dat kan ze wel vergeten natuurlijk.

    Gewoon een dagje laten liggen, de troep, het loopt niet weg. Ze is wel erg rigoureus, trouwens. 🙂

    Leuk verhaal, Plato.

  15. platoonline zegt:

    Willie, ik heb het stuk later schuingedrukt omdat sommigen de pointe misten.

    • staartje zegt:

      Die droom was me wel duidelijk. Je hebt het mooi in woorden gevat, Pl@@t. Het lijkt wel of je uit ervaring spreekt :-] Serieuus: heel goed met vaart geschreven met een onverwacht slot

  16. eva zegt:

    Jaja…dat is alleen in dromen het geval!
    Maar of je met een huishoudelijke hulp van tegenwoordig zo blij moet zijn???
    Nee, ik denk dat ze het dan toch liever zelf bleef doen.

    Mooi bedacht, die wilde dingen!
    gr eva

  17. eva zegt:

    Waarom er nou jeetjemina-weblog onder staat???
    Heb ik er niet neergezet.
    MIsschien is dit beter:
    http://www.jeetjemina.punt.nl

  18. Margreet zegt:

    Maar waarom droomt ze dat nou he, ze is toch ontevreden over de situatie, komt er nog een vervolg? 🙂

  19. Marika zegt:

    Natuurlijk was het een droom, vader en de kinderen namen het veel te goed op, ik denk dat er in het echt iets minder enthousiast op gereageerd zou worden. 😉

  20. minoesjka2 zegt:

    Kijk, dat is nog eens een geweldige droom ……………. veel van ons zullen willen dat het in het echte leven ook zo aan toe gaat 😉
    Ach het belangrijkste is dat “Sloofje” met een prettig gevoel opstond om weer een dag te gaan sloven …………

  21. staartje zegt:

    Thuis hoeft dat nu niet meer Maar op het werk heb ik er soms geniaal zin in Als alles mis loopt : De computers escaleren, de lokalen dubbel geboekt zijn, de collega’s ook. Mijn pas stuk is, zodat ik twee weken niet kan printen (alleen via de account van collega’s) Whahaha ik heb gezegd dat ik naar Kreta ging omdat ik toch niet kon werken Mijn managers vonden het prima:-]

  22. plato zegt:

    Even lekker destructief bezig zijn in je gedachten. En de volgende dag weer gewoon in de pas lopen. Nu ik er over nadenk heeft mijn stukje wel iets met dat liedje van Annie MG Schmidt (lekker stout), waarvan hier een fragment.:

    Ik wil niet meer, ik wil niet meer!
    Ik wil geen handjes geven!
    Ik wil niet zeggen elke keer:
    Jawel mevrouw, jawel meneer…
    nee, nooit meer in m’n leven!
    Ik hou m’n handen op m’n rug
    en ik zeg lekker niks terug!

    Misschien is zo’n houding wel heel gezond.

  23. Nathalie zegt:

    Dus sloofje is ook nog een droomster… bah… dat schiet ook niet op. En ze moet de gordijnen ook nog ophangen want die zon door die schone ramen… dat kan echt niet.

    Leuk geschreven Plaat… misschien krijgt sloofje nog wel eens de moed om in staking te gaan.

  24. Melody zegt:

    Waar woont dat gezin?

    Ik zoek nog werk namelijk 😉

  25. plato zegt:

    Nou Mel, jij hebt voldoende omhanden lijkt me. Laat die vrouw haar eigen problemen maar oplossen.

  26. joke zegt:

    Mooie droom was dat, maar zo heeft iedereen zijn of haar baaldagen wel hetzij thuis of bij een baas wat ook niet altijd rozengeur is. In haar hart weet ze dat wel als ze buiten het pauze kwartier nog maar even buiten lekker in de zon gaat zitten :-(.
    Groetjes.

  27. Gwyn zegt:

    We dromen allemaal wel eens dat we de dingen anders doen, mar uit de droom stappen en daadwerkelijk wat vernderen is natuurlijk eens tuk moeilijker. Toch gebeurd dat regelmatig.

  28. erika zegt:

    Ik doe het ervoor als het dan de wok word, tja …. mijn droom toch? we kunnen niet allemaal naar de Griek.

  29. artmus zegt:

    Sloofje doet er zelf aan mee Plaat.
    Het kan best anders en 3 jaar mavo is beslist geen excuus.
    wat niets zegt over je schrijfsel…helemaal niets.

    Dat is als altijd……

  30. Noelle52 zegt:

    Dit verhaal doet me denken aan mijn ex. Naast mijn baan van 4 ochtenden, opvoeder, een hoop vrijwilligerswerk, de complete administratie, freelance werk voor de krant deed ik dus ook nog het hele huishouden. Mijn ex vond bijvoorbeeld altijd dat de was door de machine gedaan werd en ik daar geen werk aan had. Nu kom ik hem nog een enkele keer tegen en regelmatig heeft hij het dan over de was die zo’n werk ik. Ik kan dan een grijns eerlijk gezegd niet onderdrukken haha… Een ondergewaardeerd beroep is huisvrouw wel……..

  31. Annabee zegt:

    Prachtig (droom)verhaal! Moest ook meteen aan Annie M.G. denken, maar je bent me al vóór geweest met een fragment.

  32. nieuwetrui zegt:

    Dat was even schrikken, toen ze wakker werd. De dagelijkse rommel lag er nog net zo bij, als toen ze in slaap viel. Als ze maar een klein beetje uit haar droom omzet naar de realiteit, wordt haar leven een stuk prettiger. Denk ik.

  33. jokezelf zegt:

    Een droom ja hoor, maar na een paar keer dromen, gooit ze die knuppel echt wel in het hoenderhok. Dat deden veel vrouwen in het verleden, tot grote schrik van hun mannen. Ze gingen naar de VOScursus (weet je nog? Vrouwen Oriënteren zich op de Samenleving) en naar de moedermavo of het avondlyceum. En ze leerden delegeren – man èn kinderen kregen taken in het huishouden, zodat iedereen die bijdroeg aan het veroorzaken van de troep, ook meehielp die troep weer schoon en op zijn plaats te krijgen. Dream on Plaat, the world has changed!

  34. platoonline zegt:

    Joke, ik doet sinds 1996 de huishouding in mijn eentje voor mijzelf mijn kind(eren). En eerlijk gezegd zit ik er totaal niet mee. Wassen, afwassen, stofzuigen enz. het is de normaalste zaak van de wereld en ik doe het tamelijk efficiënt. Dat neemt niet weg dat ik het er mee eens ben dat alle gezinsleden hun steentje behoren bij te dragen. Zonder gezeur, gewoon vrijwillig.

  35. ellyvandoorn zegt:

    Ja, dan maar niet dromen en een keer de koe bij de horens vatten. Maar dat is ook doodeng .
    Uit het leven gegrepen Plato.

  36. Truus(depetvan) zegt:

    Whahaha, door de laatste schuine alinea snapte ik dat het een droom was. 😉
    Maar huissloven worden inderdaad vaak ondergewaardeerd. De arme sloofjes.

Ja, schrijft u maar.....

