En toen was er… geen koffie

De zon schitterde eindeloos door de ruiten van de intercity die juist Eindhoven gepasseerd was.  Ik gaapte me net door de cultuurbijlage van de Volkskrant toen de coupedeur met kracht werd opengerukt. ‘Dames en Heren, ge-hoedemiddag. Ka-hoffie, thee, cho-hocolade, stro-hoopwafels, gaaa-vulde koeken, ba-roodjes ham, ba-roodjes kaas, een faaaa-risdrankje of een heerlijke rrrreep.’

Terwijl de eigenaar van de stem wervend om zich heen keek, bedacht ik dat  wat Apenstaartje onlangs op haar weblog schreef over de versnapering-student, perfect door deze jongen werd geïmiteerd.
‘Koffie,’ mompelde ik.
‘Melk en suiker?”
‘Graag… en een extra suiker.’
‘Komt er a-haan,’ jubelde de student, verrichte de nodige handelingen en rekende af.
‘Mag ik ook melk?’ vroeg ik beleefd.’
‘Na-hatuurlijk, a-halstublieft. Fa-hijne dag nog.

Ik roerde de ingrediënten door de drab en was daarna meteen verdiept in de column van Aaf Brandt Corstius want die schrijft bijna net zo leuk als indertijd haar veel synoniemen hanterende vader Hugo. Daarna sloeg ik de pagina om, klaar voor een nieuw stuk leesvoer. Op dat moment voelde ik iets warms over mijn been glijden.

Ik tilde de krant op. De onderkant was drijfnat. Oh God, NIET de koffie! Jazeker, daar lag het bekertje gekapseisd op het tafeltje terwijl de koffie, via mijn broek en de stoelzitting, op de vloer aan een vlekkenvolle opmars bezig was richting de schoenen van een medepassagier. Met een rood hoofd wierp ik de krant over het voortschrijdende nat en depte. Daarna verborg ik de krant onder de bank.

Voor een keer was ik blij dat de meeste mensen meer aandacht voor hun laptop, mobiel of tablet hebben dan voor hun medepassagiers. Niemand had iets gemerkt. Met mijn tas camoufleerde ik de vlekken op mijn, behoorlijk stinkende, broek. Daarna zette ik mijn zonnebril op zodat ik enigszins het gevoel had dat ik niet bij mezelf hoorde.

Dit bericht werd geplaatst in verhalen non fictie. Bookmark de permalink .

Ja, schrijft u maar.....

