Rode oren

‘Joris joh, waarom huil je?’ vroeg oma bezorgd.
‘Nouhou,’ brulde Joris dubbelhard vanwege de verkregen aandacht, ‘papa heeft me geslahahagen.’
‘Maar waarom dan, jongen?’
‘Nou (snik) wij liepen te wandelen vlak bij een ponyboerderij. Daar lag een grote hoop drollen. Toen (snik) vroeg ik: papa, hebben die pony’s die vandaag neergepoept? Papa zei: nee, dat heeft juffie gedaan, maar niet vandaag. Ze heeft ze in de koelkast bewaard en, toen ze wist dat jij langs kwam, die dingen in de magnetron opgewarmd en hier neergegooid.’
Oma keek nadrukkelijk uit het raam en zei moeizaam: ‘en toen?’
‘Vandaag (snik) moesten wij van juffie een opstel schrijven over wat we in het weekeinde hadden beleefd. Toen heb ik dat opgeschreven.’
‘Helemaal?’ vroeg oma met trillende lip. ‘Echt alles?’
‘Ja, maar oma, het was toch echt de waarheid hoor. Maar…’
‘Aha, er komt nog iets?’
‘Ja, toen juffie de opstellen had gelezen, moest ik bij haar komen en toen trok ze me keihard aan mijn oor. Het deed echt hartstikke zeer hoor.’
‘Dat geloof ik,’ zei oma alweer met afgewend hoofd. ‘Was dat die juffie waar papa ook nog bij in de klas heeft gezeten?’
‘Ja oma,’ zei Joris ietwat gekalmeerd.
‘Goed. En verder?’
‘Papa moest ook bij juffie komen. En toen ie thuis kwam zag ik dat hij net zo’n rood oor had als ik. Hij was hartstikke chagrijnig en toen gaf ie MIJ een klap voor mijn kop.’
‘Is dat zo?’ vroeg oma en keek Joris nadrukkelijk aan.
‘Ja oma,’ zei Joris terwijl hij zijn laatste traan afdroogde met zijn mouw.
‘Mooi,’ zei oma. ‘Weet je wat, ga jij maar eens lekker achter de computer. Oma heeft een heel nieuw spelletje.’
Joris verdween blij naar de achterkamer.

Oma pakte de telefoon en draaide een nummer. ‘Hendrik? Met mama hier. Wil je vanavond om acht uur bij me langs komen? Ja, dat MOET ja. Acht uur.’

Die avond liep er om half negen een man naar huis met twee rode oren.

Dit bericht werd geplaatst in Fictieve verhalen. Bookmark de permalink .

Ja, schrijft u maar.....

