Analyse

Stil had ze zitten breien toen hij plotseling de kamer vulde met zijn aanwezigheid. Even kromp ze ineen. Oud gedrag, wist ze. Wat zeiden ze ook weer op die persoonlijkheidscursus? ‘Rug recht houden, voor je mening uitkomen.’ Ze slikte.

Vol aplomb plofte hij in de leunstoel. ”Wij gaan praten,’ zei hij zwaar.
Géén begroeting, géén kleine kus, dacht ze bitter. Hoe anders waren die dagen van jeugd en passie. Maar nu.

˜Ik heb in de koffiepauze even een relatieanalyse gemaakt,’ baste hij hard.’Zo gaat het niet meer. Zeúren als ik teveel drink, nooit eens mee naar het café, problemen omdat ik zoveel overwerk en altijd maar levenloos liggen kijken als ik behoefte heb aan seks.’ Hier liet hij een kleine pauze vallen.

Ze dacht aan de keren dat hij haar, stomdronken, keihard had bezeten, de pijn, de tranen als hij daarna lag te ronken. ˜Ik..”

˜Houd je mond, IK praat,’ schreeuwde hij grof. ‘Ik hoopte wat van je te kunnen maken, maar je bent gewoon een simpele ziel gebleven. Maar het is afgelopen. Ik zeg het je ronduit: ik heb een ander.’

De pijn flitste als vuur. Niet die van het secretariaat, dacht ze kreunend, laat hij zwijgen!

‘die van het secretariaat, met haar kan ik tenminste praten en…’

Opeens sloegen alle stoppen door, was de cursus vergeten. Ze pakte de glazen asbak en sloeg, sloeg, sloeg, tot het bloed over zijn kale schedel liep. ‘Val DOOD met je analyse, lul,’ brulde ze, ‘vuile klootzak, ik HIELD van je!!’

Dit bericht werd geplaatst in verhalen fictie. Bookmark de permalink .

Ja, schrijft u maar.....

