Antiek

Een klein dorp. Een prachtig kasteel. Een expositie. De verkoop van antiek en curiosa. Veel belangstellenden.
Buiten regent het. In de grote kamer van het kasteel staat het antiek. Het is tamelijk druk. Een aantal mensen loopt, gewapend met opschrijfboekjes en pen en het halve brilletje met koord op het puntje van de neus, rondjes want op zoek naar een aantrekkelijke aanbieding.

Ik ben geen grote liefhebber en al helemaal geen kenner van antiek dus ik kijk meer naar de mensen. Ik loop door en kom in de volgende kamer. Daar staat een aantal fraaie tafeltjes met prachtig gestileerde stoelen. Een heer in ruitjesjas en een dame in bloemetjesjurk staan daar naar te kijken en ik hoor haar zeggen terwijl ze over de leuning van een der stoelen wrijft: ‘Eduard, kijk toch eens wat een prachtige lijn, wat een stijl.’ Haar man bromt wat en wrijft ook eens. Daarna bromt hij weer wat. Dat brommen kan, denk ik, net zo goed betekenen: ‘geef mij maar een groot glas bier als, ja, ja, maar wat kost het of….sorry maar ik vind er geen zak aan.’

Dan zegt de vrouw, half luid en wervend om zich heen kijkend of er niemand is die de ontbrekende informatie snel even kan aanvullen: ‘goh Eduard, wat zouden ze leuk staan in ons interieur, maar wat zouden die stoelen nu toch kosten?

Op dat moment komt er een man in een keurig kostuum te voorschijn. Ik had kunnen zweren dat hij tot dat moment niet in de kamer was of achter een gordijn stond. Hij wendt zich tot de vrouw en zegt vriendelijk doch plechtig: ‘Mevrouw, de stoelen kosten rond de zeventig euro per stuk. Maar ze zijn niet te koop want ze horen bij dit restaurant.’

Ik draai me om, deels uit vervangende schaamte, deels omdat ik een schaterlach haast niet kan onderdrukken. Dat doet men niet in zo’n deftige omgeving. Jammer eigenlijk, want daardoor mis ik de reactie van het echtpaar.

Buiten regent het. Maar dat hindert niet.

 

Dit bericht werd geplaatst in verhalen fictie. Bookmark de permalink .

Ja, schrijft u maar.....

