Milaan en Florence II

Oh wat een gezeur met de internetverbinding vanuit Italië. Ik kon amper een mail verzenden laat staan een logje schrijven. Dus sorry voor mijn afwezigheid op het scherm maar het kon niet anders.

Milaan
Na die eerste dagen hebben we Milaan flink verkend. Natuurlijk vond Thierry het prachtig in het San Siro stadion. Plato vermaakte zich op datzelfde moment op een totaal andere manier. Milaan is overweldigend als het gaat om mode en dure winkels. Daar kwam ik niet voor maar je loopt ze vanzelf tegen het lijf: die kleine, felle, vaak geheel in het modieuze zwart geklede Milanezen met kekke zonnebrillen en getailleerde jasjes (ja dames, ook de mannen lieten zich zien op dat punt. En scooters….bij duizenden schoten ze langs je heen.

Duomo
Natuurlijk hebben we tijdens onze wandelingen veel mooie gebouwen gezien. Heb ik al verteld dat ik de Duomo van binnen heb gezien. Wat een belevenis was dat. Daar ging heel wat tijd mee heen. Ik ga hier niet alle kerken en andere gebouwen beschrijven. Die zien jullie wel in het fotoalbum dat er binnenkort komt.

Stadion
Plato kwam niet onder een bezichtiging van het stadion uit. Gelukkig duurde deze maar een half uur. En het was toch wel leuk om te doen. Met 85.000 toeschouwers is het San Siro het 4e stadion van Europa. Het aardige is dat de twee concurrenten (AC Milan en Internationale) het stadion delen. Trainen doen ze beide elders. Zou je eens met Ajax en Feijenoord moeten proberen. Dat wordt burgeroorlog.

Firenze
Laat ik het kort houden. Terwijl Thierry zich met andere zaken bezig hield, heb ik het hele centrum zorgvuldig uitgekamd. En dat was zeer de moeite waard. Het kunstaanbod is overweldigend en ik kan zo nog wel een keer of vijf naar die stad. En Sanne, ook zonder jouw berichtje te lezen ben ik in het Uzzifimuseum geweest. Met name de bovenste verdieping was een belevenis. Zoveel beelden uit de antieke wereld, zoveel schilderijen. Voor mij de twee hoogtepunten: de geboorte van Venus en Prima Vera van Botticelli.

Daarnaast heb ik de Duomo van binnen beklommen (463 treden) waardoor ik heel dicht bij de binnenzijde van de koepel kwam. Daarna de Dom beneden ook bekeken, uiteraard zou ik zeggen. Ook zag ik de San Marco kerk, de San Lorenzokerk en de Santa Maria Annunzatia (ik schrijf het vast fout maar ik heb geen tijd om het na te kijken) van binnen gezien. Vooral die laatste is van een rijkdom dat het haast niet te beschrijven is.

Het enige nadeel van dit soort vakanties is: je krijgt er van die moeie voeten van. Maar toch, het was zeer de moeite waard.

Dit bericht werd geplaatst in Kunst en cultuur. Bookmark de permalink .

Ja, schrijft u maar.....

