Het super-Plato-interview

Vraag 1:
Geloof je in een god of een soort god? (Eva)

Ik geloof dat er iets hogers is. En dat mag je van mij God, Allah, de natuur of welke naam dan ook geven.
.
Vraag 2:
Hoe vind je het om te leven met het besef dat het leven eindig is? (Eva)
Dat vind ik enerzijds een akelige gedachte. Want hoe eindig is eindig? Hoeveel tijd heb ik nog etc? Aan de andere kant zie ik het ook als een gift. Want het stelt mij als mens in staat om onbelast te reïncarneren in een nieuw bestaan (ik bedoel hiermee dat ik geen weet heb van vorige levens) en op die manier verder te groeien..

Vraag 3:
Je mag van mij een cadeautje uitzoeken, let vooral niet op de prijs. Waar kan ik je dan echt blij mee maken? (2kids1mam)

Moeilijk. Ik kan zo een, twee, drie niets bedenken. Ik zit juist in de opruimfase. Nou, doe maar een nieuw cryptogrammenboekje en een lekker schrijvende ballpoint.

Vraag 4:
Iedereen kent het wel: onzinnige spullen. Kijk jij eens in het rond. Heb jij ook zoiets onzinnigs aangeschaft of misschien wel cadeau gekregen? (2kids1mam)

Ik heb ooit eens een eiken hangkastje gekocht voor de telefoon. Nooit gebruikt. Dat ding staat al 20 jaar in de weg.  Verder valt het erg mee met spullen.

Vraag 5:
Ben je bij het nieuws van de dag betrokken, volg je het dagelijks en wind je je erover op? (Kaatje van Kaatjes wereld)

Ik lees het nieuws van de dag wel (digitale kranten, teletekst en avondkrant), dagelijks dus. Maar ik wind me er zelden tot nooit over op. Wat niet wil zeggen dat ik niet bij bepaald nieuws betrokken ben. Bij een beurscrisis minimaal, bij rampen die rechtstreeks met mensen te maken hebben (honger, ongelukken, oorlog) uiteraard veel meer.

Vraag 6:
Toen je in 1948 geboren werd draaide de wereld op volle toeren. Wat zou je vandaag de dag bewust mee willen maken van die dag omdat je het simpelweg nog niet kon bevatten toen je het levenslicht zag? (Kaatje van Kaatjes wereld).

Dan zou ik wel graag kaartjes willen voor de Olympische spelen in Londen 1948.

Vraag 7:
Je eerste vrouw was de liefde van je leven. Denk jij dat je latere relaties (bewust of onbewust) altijd op één of andere manier bij haar in de schaduw stonden? (Truus).

Bij de moeder van mijn kinderen in het begin wel. Maar later zakt dat weg. Dan leef je het leven van alle dag en dan sta je er niet meer zo bij stil. Maar nu, achteraf bezien, kan ik wel zeggen dat ik (tot nu toe) van niemand zo gehouden heb als van mijn eerste vrouw. En kan ik ook veel scherper zien dat ik daarna niet altijd de juiste keuzes maakte.

Vraag 8:
Je hebt je kinderen grotendeels alleen opgevoed. Ben je trots op de jongvolwassenen die het nu zijn geworden? (Truus)

Ik ben heel trots op allebei mijn kinderen. Zonder meer. Hoeven ze niks voor te doen.
En als ik heel eerlijk ben: ik waardeer de manier waarop hun moeder zich na de scheiding door het leven heeft geslagen. Het zou mijn manier niet zijn, maar toch heb ik er respect voor.

Vraag 9:
Je vader was geen makkelijke man, om het zo maar te noemen. Ze zeggen vaak “zo vader, zo zoon”. Heb jij bewust je best gedaan om NIET zoals hij te worden? (Truus).

Als er iets is waar ik volmondig JA op kan zeggen is het wel op deze vraag.

Vraag 10:
Waarom “Plato”? (Talitha)

Aanvankelijk nergens om. Ik interesseerde me altijd voor Griekse- en Romeinse geschiedenis (VWO met klassieke talen). En ik had wel wat over Socrates gelezen etc. Plato bleef ergens in mijn hoofd hangen en dat werd het toen. Pas de laatste jaren lees ik Plato en dat klikt soms wonderwel met mijn belevingswereld. Alsof het zo heeft moeten zijn, zeg maar.

Vraag 11:
Wat is jou grootste inspiratiebron? (Talitha)

Weet ik niet zeker. Ik denk dat het een bron is die diep in mij zit. De dingen goed willen doen. Niet willen falen. Zaken willen afmaken. Mijn vader speelt daar een rol in, denk ik. Hij zei altijd: jij bent een lul, je kan niets! Daar heb ik een levenslange bewijsdrift aan over gehouden.

Vraag 12:
Wat bracht jou ertoe om een weblog bij te houden? (Talitha)

Het feit dat ik schrijven zo leuk vind.  Via weblog leerde ik een bepaalde mate van structuur.  Want elke dag een stukje. Niet te lang, wel wel duidelijk. En wel afwisseling. Want anders leest niemand je graag.

Vraag 13:
Je houdt van de directe respons op je weblog, hyves en bij je Volkskrantblog. Voor het schrijven en de contacten doe je het, zei je bij Jeanine. Hoeveel reacties krijg je gemiddeld per dag op een stukje? (Min)

In het begin was ik bij 10 al blij. Tegenwoordig zit het gemiddelde tussen de 40 en de 60 reacties. Hier en daar wat uitschieters naar boven en beneden.

Vraag 14:
Hoeveel reacties geef je zelf gemiddeld op een dag? (Min)

Wisselend. Misschien 5 á 6? Het is niet altijd nodig terug te reageren. Maar veel contacten gaan ook via mail, hyves of msn. Dan wordt er vaak wat inhoudelijker gepraat.

Vraag 15:
Van je CV zei je tegen Kaatje kun je helemaal warm worden. Maar wat mogen ze, als het zou kunnen, gelijk afschaffen? Waar krijg je de koude rillingen van? (Min)

Van fundamentalisme in welke vorm dan ook en van de daarbij behorende vooroordelen. Ze mogen van mij ook de gemeentelijke- en provinciale belastingen afschaffen. Ik vind dat ik zo al voldoende betaal.

Vraag 16:
Word je weleens boos of geïrriteerd of is dat meer de specialiteit van Cornelis? (Elly)

Als ik het gevoel krijg niet serieus genomen te worden. En ik kan niet tegen mensen die uit de hoogte doen. Dat ze bijvoorbeeld in de 3e persoon praten (Zo EN hoe is het met Plato) als ik er zelf bij sta. Merkwaardige kwetsbaarheid waar ik in de dagelijkse praktijk wel weg mee weet maar die toch blijft steken. Op de weblog is die ergernis voorbehouden aan mensen die niet goed lezen (want druk, druk, druk) en dan als reactie een eenregelig, nietszeggend zinnetje produceren (Ach, wat akelig. Prettig weekend etc). Ik combineer dus eigenlijk de ergernissen van Wilma en Harrie in de Warrie. Ik erger me ook aan mezelf. Ik zou beter tegen kritiek moeten kunnen.

Vraag 17:
Wat doe je als je het ff niet meer ziet zitten? Haak je dan af of doe je iets anders? (Elly)

Wat is HET? Het leven in het algemeen, interpreteer ik maar.
Wel, dat komt haast niet voor. Ik zie het altijd wel zitten. Maar als het voorkomt schrijf ik het van me af (schrijven lukt altijd, hoe rot ik me ook voel) en dan is het weer snel over. Het kan ook voorkomen dat ik dan eerst een hele stapel stripverhalen ga lezen of de tuin ga aanharken. Fysieke arbeid is goed tegen alle soorten dippen.

Vraag 18:
Als je heel blij bent, hoe laat je dat dan merken? Of ben je een ‘binnenvetter’? (Elly)

De vraag is aan wie? Want meestal ben ik alleen. Jullie zullen het misschien merken aan de aard van de onderwerpen of de toon waarop ik schrijf of reageer.  Ik ben niet echt meer een binnenvetter. Ik heb geleerd de dingen naar buiten te praten.  Maar ik ben eigenlijk vrij gematigd. Dus superblij en super chagrijnig zul je me niet aantreffen. Daartussenin is veel mogelijk en ook bijna alles wel te verdragen.

Vraag 19.
Leg ons lezers eens uit wat ‘het AG, het ajax gevoel is. (Maurice)

Mijn zoon is DE Ajaxfan. Mijn Ajax gevoel ligt in de Cruyff periode. De euforie als je op de tribune in de Meer stond en Johan slalomde onnavolgbaar (met enorme startsnelheid) langs drie tegenstanders om vervolgens de bal achteloos in het doel te deponeren (want ja, dat hoorde er dan ook nog bij).  Maar vooral:  dat fenomenale moment waarop Johan, met de beenzwachtels nog in de hand, net in het veld kwam, de bal oppikte, het veld overstak en de bal met een traag boogje over keeper Ton Thie van ADO lepelde. Dat soort dingen zorgden bij mij voor een Ajax gevoel dat verder niet is na te vertellen.

Vraag 20.
Wat vind je zo intrigerend aan het tunnelgebeuren? (bedoeld wordt: bijna dood ervaring (Wilma)

Ik heb het zelf nooit gehad, maar heb er wel veel over gelezen. Intrigerend om dat je hier op de drempel staat van het weten. Het weten dat er meer is. Een blik in die grote, onbekende wereld. De hoop en de verwachting dat die geliefden (die ik hier zo mis) mij ooit tegemoet zullen komen en mij de hand zullen reiken. Ik kan er naar verlangen en tegelijkertijd ben ik er bang voor. Waarom bang? Dat antwoord vind je bij vraag 41.

Vraag 21. 
Wie schuilt er achter Plato? (Ik en Mij)
Er schuilt niemand achter Plato. Het is algemeen bekend dat Plato Willem heet en dat ik het alleen maar leuk vindt met een aantal alter ego’s te werken. Alles wat Plato in de persoonlijke sfeer schrijft is Willem. Alles wat Plato als fantasie schrijft is ook Willem. De naam Plato is zo gegroeid maar prikt u daar maar vrolijk door heen.

Vraag 22.
Je hebt verschillende personages die zo af en toe bij je mogen schrijven. Met wie kan jij je het beste vergelijken? (Ik en Mij)
Heel beslist met  Plato. Een enkele keer Cornelis (maar die laat ik natuurlijk enorm overdrijven en daarom is Cornelis ook zeker niet één op één met Willem). Met dit antwoord zullen de managementleden niet gelukkig zijn. Dat wordt oppassen.

Vraag 23.
Als wijze filosoof: welke levensles wil jij je loggers meegeven? (Ik en Mij)
Ik ben geen wijze filosoof. Ik ben gewoon een weblogger met interesse in filosofie. Maar wil je een wijze levensles dan zeg ik: luister niet teveel naar wijze filosofen. Volg liever hetgeen in jezelf leeft. Mocht je het gevoel hebben dat er te weinig in je leeft, dan wordt het tijd voor zelfonderzoek. De beste leermeesters verwijzen altijd naar jezelf. Loop daarom niet achter ze aan, want dan beland je uiteindelijk in een vreemd doodlopende steegje van.

Vraag 24.
Wat maakt jou gelukkig, iets dat niet van waarde is maar toch dat jou het gevoel geeft dat je de rijkste man op aarde bent? (Klaproos)
Op dit moment ben ik gelukkig als mijn kinderen dat ook zijn.Zelf weet ik even niet helemaal wat gelukkig is. Misschien komt dat ooit weer terug. In mijn vorige relatie was ik niet gelukkig omdat mijn partner steeds meer “vrij” wilde zijn (wat ze in hoge mate al was). In juli heeft ze mij op een niet al te prettige wijze ingeruild voor een ander met wie ze nu een zgn. open relatie heeft. Dat zou ik zelf nooit willen.
In die zin zou ik mezelf gelukkig mogen prijzen dat ik op het juiste moment heb gezegd: de grens is bereikt. Want soms is een NEE tegen een ander een JA tegen jezelf. Oh ja, schrijven maakt me ook heel erg gelukkig.

Vraag 25.
Als je voor jezelf een feestmaal kookt waar bestaat dat dan uit? (Klaproos)
Hollandse stamp(p)ot: andijvie, boerenkool, prei of hutspot. Lekker gekruid en met een stukje biologisch vlees (sukadelapjes vind ik het lekkerst).

Vraag 26.
Als jij nou een wens mocht doen, wat zou dat dan zijn? (Klaproos)

Hoewel het leven alleen me eigenlijk ook wel goed bevalt: liefde in mijn leven. En nou niet met zijn allen gaan roepen: Ach, Plato toch, dat komt vanzelf en dat soort dingen. Dat heb ik nou wel genoeg gehoord.

Vraag 27.
Stel je bent minister van wat voor ministerie dan ook, wat zou je eerste maatregel zijn? (Apenstaartje).
Ik zou onmiddellijk het ministerie van rechtvaardigheid oprichten en er voor zorgen dat deze alle andere ministeries met een VETO kan treffen als dat onderwerp geweld wordt aangedaan. Op mijn ministerie zijn beslist voldoende mensen die het woord rechtvaardigheid goed kunnen interpreteren.

Vraag 28.
Waar heb je een verschrikkelijke hekel aan? (Apenstaartje)
Aan arrogante klootzakken, mensen die zichzelf schaamteloos verrijken ten koste van hun medemens, aan fundamentalisten (van allerlei aard en samenstelling) en aan bepaalde politici die ons willen regeren vanuit hun enge angstgedachten.

Vraag 29.
Waar kunnen ze je ’s nachts voor wakker maken? (Apenstaartje)
Waag het eens, %!#%^&!& . Mij wakker maken midden in de nacht. Wie bedoel je trouwens met ZE, Staart? Want ik zie ze niet.

Vraag 30.
Je rijdt geen auto; Waarom niet? (Wil)
Omdat ik als kind last had van (juveniele) absences (korte momenten van stilstand in de hersenen). Bij spanningen kan dat weer terugkeren. Daarom zal ik nooit achter het stuur van een motorvoertuig stappen. Om mij tegen mezelf te beschermen heb ik ook geen rijbewijs.Later is bij mij tevens het bewustzijn gegroeid dat er al voldoende auto’s zijn die voor files en milieuschade zorgen en dat ik niet nog eens een duit in het zakje moet willen doen. Maar dat is dus niet de eerste reden.

Vraag 31.
Doe je aan sport; Zo ja welke (Wil)

Ik zit niet op een sportclub. Ik wil geen clubjes meer in mijn leven. Maar ik wandel en fiets. Dat moet ook wel want die auto is er dus niet.

Vraag 32.
Staat je PC ook wel eens uit? En dan bedoel ik niet, als je slaapt. (Wil)

Nooit te beroerd voor een gewetensvraag hè? Nou, hij staat inderdaad heel vaak aan en ik doe er ook heel veel mee. Maar dat wil niet zeggen dat ik er continue achter zit. Ik doe het nodige in huis en tuin en lees veel (in boeken dus). Maar als ik dat allemaal overzie is er toch wel behoorlijk wat PC tijd. Maar goed: daar stoor ik verder niemand mee. Oh, ja en als ik visite krijg, gaat ie beslist uit. Aan wie langs komt zal ik het bewijzen (tenzij jullie aandringen dat ie aan moet blijven natuurlijk, ghegheghe).

Vraag 33.
Ben je tevreden over je lijf en zou je eventueel iets aan dat lijf willen veranderen? (Toaske)
Het is mijn lijf en daar moet ik het mee doen. Maar ik zou wel willen dat de schildklier het weer goed (en mijn hoge bloeddruk het wat minder goed) doet zodat ik me dagelijks eens wat beter zou voelen.

Vraag 34.
Ben je bang voor de dood? (Toaske)

Ik ben er als de dood voor.

Vraag 35.
Wie was je allerbeste jeugdvriend en heb je nog contact met hem/haar (Toaske)
Mijn beste jeugdvriend was Freek. Hij woonde in Midwoud en ik in Wognum. We waren vrienden van mijn 13e tot pakweg mijn 28e. Daarna liepen onze wegen niet meer parallel (met name door de partners) en zijn wij elkaar uit het oog verloren. Ik weet dat hij nu met een veel oudere, ziekelijke vrouw samenwoont en dat hij zich om die reden van de samenleving heeft afgescheiden. Het doet nog steeds pijn dat het contact nooit meer hersteld is.

Vraag 36.
Hoe wil jij later worden herinnerd? (Novelle)

Als iemand die niet volmaakt is maar wel zijn uiterste best heeft gedaan.Ik hoop dat mijn kinderen dat zullen zeggen en dat ze van me zullen (blijven) houden. En heel erg diep in mijn hart zou ik het ook wel leuk vinden als er iemand zegt: hij kon zulke leuke stukjes schrijven.

Vraag 37.
Wat vind je lastig aan jezelf? (Novelle)

Dat ik een enorme huismus ben en maar met moeite te bewegen om er eens op uit te trekken. Ik ben tevreden op de vierkante meter. Soms zou ik graag meer dan dat willen zijn. Ik vind het ook lastig dat ik in mijn laatste relatie zo jaloers ben geweest. Dat wil ik dus niet meer zijn. Het is een slechte eigenschap en hij levert niets (maar dan ook echt niets) op. Ik denk daar vaak aan.

Vraag 38. 
Welke grens / ongeschreven regel wil je eigenlijk overtreden (overschrijden) of veranderen? (Novelle)
Alle grenzen en regels die tegen het menselijke indruisen. Alle regels die er voor zorgen dat de mens niet meer met respect en samenhang met de natuur leeft. Alle regels die er voor zorgen dat de verschillen tussen rijk en arm alleen maar groter i.p.v. kleiner worden. Alle regels die angst, dood en verderf zaaien. Alle regels die de liefde tegenhouden. Maar voor de rest ben ik best wel gezagsgetrouw al wandel ik wel eens door een rood licht.

Vraag 39
Als je terug kon gaan in de tijd, bv naar je puberteit, en je kon alles overdoen..wat zou je dan anders willen doen? (Maryan)

Ik zou proberen om in de relatiesfeer voortaan betere keuzes te maken zodat ik niet de helft van mijn leven in dat opzicht een verstoord en ongelukkig leven zou leiden.

Vraag 40
Wat zou je graag willen kunnen? (Maryan)

Heel mooi gitaar spelen. Nu kan ik het maar een klein beetje. En dat ik dan (alleen of in een band) de hele wereld zou over gaan met melodieuze liedjes en teksten waar mensen blij van worden.

Vraag 41
Waar ben je het meest bang voor? (Maryan)
Voor het feit dat ik na mijn dood aan gene zijde kom en dan mijn inzichten terugkrijg waar ik hier niet over kan beschikken. En dat ik dan tot de conclusie kom dat ik heel belangrijke zaken heb laten liggen en dat ik andere zaken volkomen verkeerd heb aangepakt. Tegelijkertijd bedenk ik me regelmatig dat ik gewoon mijn best doe en nu eenmaal mijn beperkingen heb. Maar toch….

Vraag 42
Hoe breng jij het liefst de kerstdagen door en doe je dat ook dit jaar? (trui)

Het liefst met familie. Alleen is die familie nog maar heel klein.  En van dat kleine beetje liggen er ook nog een paar met elkaar in onmin. Triest maar waar.  Gelukkig betreft het niet mijn kinderen. Dus daar zal ik hopelijk een van de kerstdagen mee optrekken. Die andere kerstdag weet ik nog niet. Oudjaar al helemaal niet. Probeer maar eens afspraken met kinderen te maken die het druk, druk, druk met alles hebben.

Vraag 43
Hoe vaak zie jij je vrienden en ben jij degene, die als eerste contact zoekt? (Trui)

Wellicht kijken sommigen van jullie vreemd tegen dit antwoord aan. Maar ik heb maar weinig vrienden. Misschien zelfs maar een. En die zie ik weinig want hij heeft een druk leven. Daarom zoek ik niet makkelijk contact. Ik ben dan bang om te storen.  Nee, ik ben niet iemand die makkelijk contact maakt. Als ik het wel doe, dan is er iets bijzonders aan de hand. Maar als ik denk dat ik teveel ben, trek ik me ook weer vrij snel terug.  Het sterrenbeeld is niet voor niets kreeft.

Vraag 44
Als je een kerstboom versiert, in welke kleur doe je dat dan? (Trui)

Niet teveel in de boom en bij voorkeur alles in wit.

Vraag 45
Een vraagje maar: Je koos voor de naam Plato. Vind jij jezelf eigenlijk echt een wijsgeer? (Tagrijn)

Totaal niet, Tagrijn.  Iedereen die zichzelf een wijsgeer noemt, moet je wantrouwen als de in Leiden zo bekende pest.

Vraag 46
Met welke figuur uit de geschiedenis zou je een gesprek willen hebben en wat zou je van hem/haar willen weten? (Hanneke)

Met mijn vader. Ik zou willen weten of hij ooit van me gehouden heeft.

Vraag 47
Met welk dier zou jij jezelf vergelijken? (Hanneke)

Met een meeuw. Vanwege de vrijheid om, zowel over het land maar zeker ook over zee, naar alle einders van mijn keuze te kunnen vliegen.   

Vraag 48
Waarom doe jij jezelf dit aan? (Hanneke)

Zo zie ik dat niet, Hanneke. Ik heb geen moeite met openheid. Ik moet alleen afleren het ook bij een ander te verwachten. Met gesloten oesters kan ik slecht omgaan. Wat wel waar is: er zijn vragen bij, daar moest ik echt hard over nadenken. Maar dat is ook wel eens goed.

Vraag 49
Iedereen heeft wel een experimentele fase in zijn leven gekend. Ik ben benieuwd naar je wilde kant in het leven. Heb je jezelf wel eens in hogere sferen geblowd, gerookt, geslikt of gesnoven? (Feetje)

In alle eerlijkheid: niets van dit alles. Er is nooit een wilde kant geweest. 

Vraag 50
Ben je wel eens door de knieën gegaan na een stevige nacht doorzakken met alcoholische dranken? (Feetje) 

Ik rook ook niet en drink heel matig. En dat is altijd zo geweest. Dus het antwoord is nee. Op één keer na maar toen had een neef (ik zal 19 geweest zijn) iets in mijn glas gegooid. Ik ben er geloof ik drie dagen ziek van geweest.

Vraag 51
Zo ja, heb je toen nog regenbogen, kabouters, onwereldse kleuren en / of andere zaken gezien die je alleen maar onder invloed meemaakt? (Feetje)

De consequentie van de vorige antwoorden is dat ik zelfs nog nooit een gevulde koek heb zien vliegen. Wel in mijn fantasie maar die is ook zo wel op te roepen.

Vraag 52
Hou je van paarden? (Ria van Oldtimer)

Ik vind paarden mooie, lieve dieren. Maar verder hoef ik er niets mee.

Vraag 53
Hoe komt het dat een paard, aan de rand van het gevaar, steeds terugspringt, terwijl een mens, met al z’n verstand, er telkens opnieuw weer in stinkt? (Ria van Oldtimer)

Ik denk dat een paard nog in staat is puur met zijn instinct te voelen wat wel en niet goed voor hem is. En dat de mens er wellicht goed aan zou doen datzelfde instinct ook eens wat meer te volgen.  Als die mens dat doet, zou hij misschien ook tot de conclusie komen dat paarden niet gemaakt zijn om over door mensen bedachte hindernissen te springen maar dat ze dit doen omdat mensen dat zo leuk vinden.. Paarden horen wat mij betreft niet in een stal, een manege of op een springconcours. Ik zie paarden het liefst waar ze horen: in de vrije natuur en zo vrij als een vogel. Sorry Jeanine :-).

Vraag 54
Als ik ’s avonds de lamp aan doe, is heel de kamer vol licht, maar als ik de lamp weer uit doe, is al het licht verdwenen. Waar is het licht dan gebleven? (Ria van Oldtimer)

Als ik verzonken ben in prachtige, liefdevolle gedachten dan voel ik het licht van de wereld in mijn hart schijnen. Nu gooit er iemand een steen door mijn ruit. Ik word kwaad en spring op. Weg is het licht van mijn liefdevolle gedachten? Maar waar is het dan gebleven?
Wellicht is de oplossing gelegen in het feit dat de mens het vermogen heeft om het knopje van het licht weer aan te zetten zo goed als hij zijn woede kan beteugelen en de onschuld, die ten grondslag ligt aan een gebroken ruit, ten volle kan zien.

Vraag 55
Hier en daar merk ik aan reacties bij anderen dan je vrij slecht op de hoogte bent van hedendaagse muziek. Ik krijg zelfs de indruk dat je tientallen jaren achterloopt op dat gebied.
 Stel jij je wel open voor nieuwe muziek of houd je vooral van muziek uit jouw jeugd? (Marika)
Ik ben slecht op de hoogte van popmuziek (al sinds de zeventiger jaren). Omdat ik daar niet zo veel in ontdek wat mij uiteindelijk boeit. Toch ben ik vaak op you tube om muziek uit te proberen. Uitzonderingen: ik vind Norah Jones en Katie Melua wel aardig en die zijn zeer hedendaags. Ook op cabaret gebied ben ik redelijk thuis in het heden. De meeste cabaretiers heb ik gezien en gehoord en vele met plezier. Mijn verdere interesse ligt in instrumentaal klassiek (viool, hobo, klarinet etc) en in het verlengde daarvan in componisten als Vivaldi, Scarlatti, Bach, Mozart). Maar mijn grootste liefde zit in de oude country music uit de jaren 1915 – 1950. Tja, dat is zeer gedateerd en wel van ver voor mijn tijd. 

Vraag 56
Ben jij iemand die het prettig vindt om op oude voet verder te gaan zoals je gewend bent of ga je juist graag over die grenzen heen van wat vertrouwd is en zoek je de uitdaging en verandering? (Marika)

Als ik die grenzen niet af en toe opzocht dan schreef ik nu nog met de kroontjespen of tikte op een oude Remington schrijfmachine. Het is trouwens maar de vraag in welk genre die grenzen liggen.  In de literatuur verdiep ik me graag in oude schrijvers. In de schilderkunst mag ik graag klassiek en modern zien en in de architectuur heeft modern zeker mijn aandacht. Omdat er tegenwoordig al genoeg uniform gebouwd wordt. Verder lees ik veel op internet over van alles. Desalniettemin geef ik toe dat dit alles mijn dagelijks leven niet werkelijk over grenzen heen jaagt. Laten we het zo zeggen: ik ga een uitdaging niet uit de weg maar ik zoek het niet dagelijks op. 

Vraag 57
Je komt uit een creatieve familie, ben jij naast het schrijven ook nog creatief op andere gebieden? (Marika)

Ik zou wel willen maar ik mis het geduld. Voor schilderen heb ik niet voldoende aanleg. En beeldjes maken zoals jij dat kan zou ik misschien ook wel willen maar daar heb ik niet genoeg talent voor. Ik houd van gitaar spelen en fotograferen maar het zijn geen dingen die ik nu eens fors in de openbaarheid zou gooien. Dan moet ik met iets beters komen dan ik nu kan. Schrijven is hoe dan ook mijn grote passie. Zonder meer.

Vraag 58 (Jenny)
Je broer Piet kon goed prachtig schilderen evenals zijn zoon. Heb je wel ook eens pogingen ondernomen om te schilderen? 

Mijn vader was trouwens ook vrij bekend met zijn schilderijen. Ik heb vroeger ook getekend en geschilderd en daar in mijn jeugd wel eens een prijsje mee gewonnen. Maar uiteindelijk zag ik bij mezelf te weinig talent en teveel ongeduld. Binnenkort maar eens proberen om kabouter Sproet leuk op papier te krijgen en die dan bij de verhaaltjes te zetten. Maar heb liever geen al te hoge verwachtingen.

Vraag 59 (Chavalbueno)
Ik heb je nu twee keer ontmoet en wat mij daarbij opviel is de rust die je uitstraalt. Toch weet ik dat je het nodige meegemaakt hebt en het in het leven niet cadeau kreeg. Waar komt die rust vandaan? Zit dat in je? Of is het je masker?

Het is zeker geen masker want zo wil ik niet leven, Chaval. Maar wat het dan wel is? Misschien is er al zoveel in mijn leven gebeurd dat ik alles wat er verder voorbij komt, vrij aardig kan relativeren. Steeds bedenken: wat is er nu eigenlijk aan de hand ten opzichte van vroegere gebeurtenissen? In deze fase gebeurt er eigenlijk niet veel. Daardoor komen er veel introspectieve gedachten op. Ik val mezelf lang niet altijd mee. Maar ik doe mijn best in elk geval nu iets van mijn leven te maken en uit te gaan van mijn eigen kracht.

Vraag 60 (Chavalbueno)
Welke vragen had jij gehoopt dat er hier aan jou gesteld zouden worden?  

Ik heb het helemaal opengelaten. Maar al lezende en beantwoordende miste ik de vragen over boeken. Maar verder vind ik het zo al behoorlijk veel en divers.

Vraag 61 (Chavalbueno)
Welke bekende persoonlijkheid zou jij graag tot je lezers willen rekenen? En waarom?
Maarten Biesheuvel. Omdat ie een fenomenaal fantastisch schrijver is en omdat ik hem graag lees.

Vraag 62 (Knetter)
Wat is de definitie van liefde voor jou?

Iemand zei eens: echte liefde is de vrijwillige bereidheid om van twee ikken één wij te maken. Dat vond ik een hele mooie omschrijving en ik weet geen betere. Dat wil overigens niet zeggen dat partners hun eigen persoonlijkheid zouden moeten opgeven. Integendeel zou ik zeggen. Vroeger was dit altijd mijn ideaal. Maar sinds kort weet ik niet meer zo goed of ik daar nog wel geschikt voor ben.

Vraag 63 (Knetter)
Hoe denk je over het fenomeen adoptie dochters?

Net zoals over het fenomeen adoptie zonen. Adoptie is prima mits het desbetreffende kind daardoor in een betere positie komt te verkeren. Want het gaat altijd om het kind. Ik vind het wel belangrijk dat de ouder bekend is. Altijd. Want er is niets zo erg als een kind dat later loopt te zoeken naar een ouder en het dan niet kan vinden. De werkelijke ouder (mits in leven) moet altijd bekend zijn. Het is aan het kind (nu of later) om al of niet iets met die informatie te doen.

Vraag 64 (Vlinder)
Ik heb je twee keer ontmoet en vraag me bij jou dan af: zie en voel je dingen? omdat ik het gevoel krijg dat je door mensen heen kunt kijken.;)

Zoals jij het bedoelt: nee. Ik zie geen beelden, hoor geen stemmen etc. Maar kan vaak wel zien of er iets met iemand is, of iemand wel of niet in harmonie is. Als iemand dat verbergt (door vrolijkheid bijvoorbeeld) dan prik ik daar vrij snel doorheen. Puur een kwestie van je aandacht op iemand richten. Daar zit niets geheimzinnigs bij. Volgens mij kan iedereen dat.

Vraag 65 (Vlinder)
Als je je leven over mocht doen, zou je dan andere keuzes maken of niet?

Ik zou heel goed nadenken over de zuiverheid van mijn relatie keuzes. Ik heb de foute keuzes duur moeten betalen, al zitten daar beslist ook positieve kanten aan.

Vraag 66 (Vlinder)
Als je drie wensen mocht doen, wat zou je dan wensen?

Deze vraag kwam ik ook tegen bij nr. 26. Maar daar ging het om één vraag. Nu mag ik zo maar drie wensen doen. Dan zou ik toch wensen dat ik geweldig gitaar zou kunnen spelen. Want dan ging ik lekker optreden met mijn eigen liedjes. Nou, heb ik nog twee wensen over. Die besteed ik aan anderen.

  • Ten eerste wens ik dan dat er in de AWBZ-zorg blijvend zoveel ten goede keert dat jonge mensen als Liesyenne (van Loes), Myrthe (van Maryan), en al die ontelbare  andere kinderen een prima opvang krijgen zodat hun ouders dat met een gerust hart kunnen overgeven.
  • Ten tweede wens ik dat er in de wereld een mentaliteit gaat heersen die de verantwoordelijkheid jegens minder bedeelden bevordert. Omdat verschillen tussen rijk en arm steeds meer toenemen. Wij allen zijn daarvoor medeverantwoordelijk.

Vraag 67 (Kamira)
Hoe lang ben je en wat weeg je? 

Hier zou ik graag willen liegen. Maar ik doe het niet want dan val ik vast door de mand (als ik er door kan). Ik ben een meter negenenzeventig lang en weeg zo’n honderd kilo. Dat is flink te zwaar en daar ben ik niet blij mee. Met iedereen die zegt dat afvallen zwaar is, ben ik het vet en gloeiend eens.

Vraag 68 (Arnoud Bril)
Wie zou je willen zijn als je niet was wie je bent?

Als ik niet was wie ik ben, dan zou ik weer zo snel mogelijk mijzelf willen zijn. Want in feite kun je niemand anders zijn, WIL je ook niemand anders zijn. Als jongen wilde ik graag John Lennon of John Denver zijn. Want dan zou ik beroemd zijn door mijn songs. Nu ben ik wel blij dat er niet naar mij geluisterd is. Want ehhhh….ik leef nog.

Vraag 69 (Arnoud Bril)
Op welke vlakken kun je je vergelijken met deze persoon?

Aangezien ik niemand anders zou kunnen of willen zijn, kan ik ook geen vergelijking plaatsen. Probeer zelf maar eens te bedenken wie je anders zou willen zijn dan jezelf. Zal je zien hoe onmogelijk dat is. Maar als we kijken naar die twee personen uit vraag 68, dan denk ik: de liefde voor het instrument en bij John Denver ook nog de liefde voor de natuur en de romantiek die uit zijn liedjes spreekt. Met John Lennon heb ik in feite niet zoveel gemeen. Misschien wilde ik wel graag net zo brutaal zijn als hij. Maar dat was toen ik 17 was. Je ziet: “life is what happens to you while you’re busy making other plans.”

Vraag 70
Als je een dag president van Amerika zou zijn wat zou je dan veranderen in de wereld? (Arnoud Bril) 

Laat de president van Amerika nou eerst maar een zorgen voor een goede zorgverzekering en armoedebestrijding in zijn eigen land. Dan praten we later verder. Amerika wil altijd wel zo graag de hoeder van de wereld zijn, maar laten ze eerst hun eigen broek maar eens zien op te houden.

Maar als ik die president van één dag zou zijn en ik had de mogelijkheid, dan zou ik onmiddellijk alle legers ter wereld opheffen. Dit antwoord staat ongeveer gelijk met de antwoorden in de Donald Duck op de vraag: wat zou je doen als jij Willy Wortel was?

Vraag 71 (Corry)
Wie zou je nog graag eens willen ontmoeten? Mag ook een persoon uit je verleden zijn. Maar niet je moeder, waar je vandaag zo mee bezig bent. (streng hè?)  

Ik kies een levend persoon. Want in vraag 46 heb ik mijn vader al genoemd. Dan zou ik vandaag zeggen: Bill Gates. Dan kan ik hem eens confronteren met al die #$%#$% foutmeldingen in XP en vooral dat laatste geintje bij de nieuwste update. Je zal maar geen XP herstelpunt hebben gemaakt in het verleden.

Vraag 72 (Corry)
Wat zou je graag willen dat ik eens voor je kook?
Een echte, lekkere Corry maaltijd. Zelf heb ik (zoals elders al gezegd) een voorkeur voor echte Hollandse stamppotten. Maar ik sta ook open voor allerlei andere maaltijden. En een verrassing (zelfs een virtuele) is ook wel eens leuk. En als iemand voor mij wil koken eet ik dus gewoon wat de pot schaft.

Vraag 73 (Myrthe)
Als je in een dier zou moeten veranderen welk dier zou dat dan zijn?

Een meeuw, Myrthe. Dan kan ik ver weg over zee vliegen en dan ga ik op Schiermonnikoog wonen met een leuk meeuwenvrouwtje en dan vliegen wij samen verder, de onbekende toekomst tegemoet.

Vraag 74 (Myrthe)
Wat is je lievelingskleur?

Dat is blauw. De kleur van de veiligheid.

Vraag 75 (Myrthe)
Speel je wel es gezelschapsspelletjes en kun je dan net zo slecht tegen je verlies als ik, hahahahaha?

Tegenwoordig speel ik niet zoveel meer omdat ik alleen met mijn zoon woon (en die is vaak weg). Maar als ik de kans krijg, dan graag. Nu speel ik veel spelletjes op de pc.
Ik kan tegenwoordig wel aardig tegen mijn verlies (vroeger was ik veel fanatieker). Ik heb eens 6 spelletjes rummykub achter elkaar verloren en toen voelde ik me wel knap rood en chagrijnig worden hoor. Erg hè? :-).

Vraag 76 (Muzzz)
Plaat onlangs ben je met je zoon naar Berlijn geweest. Ik merkte dat die reis een diepe indruk op je heeft gemaakt. Heb je vaker gereisd?

Ja, van mijn 21e tot mijn 40e ging ik regelmatig naar het buitenland. Hoogtepunt was mijn reis naar Israël (alleen), naar Roemenië en Kiev en naar Tunesië (met Caroline). Daarna gingen we met de kinderen meestal naar de Waddeneilanden. Pas vanaf 1995 ging ik weer naar het buitenland. Zo ben ik met de kinderen in 1996 met de trein naar Denemarken (Legoland) geweest. Dat was ook leuk. De laatste vakanties waren naar: Barcelona, Parijs, Madeira, Kroatië, Berlijn en: Schiermonnikoog. Het kan nog wel een tijdje duren voor ik weer op vakantie ga trouwens. En dat is niet erg.

Vraag 77 (Muzzz)
Aan welke reis heb je de mooiste herinnering?
Mijn huwelijksreis naar Benidorm in 1974. Dat jaar en 1975 waren de mooiste jaren van mijn leven. Die liefde, die warmte en dat geluk. Alles viel op zijn plaats en leek niet kapot te kunnen. In 1978 mochten we van de dokter nog naar Joegoslavië (Bled) als Caro heel voorzichtig zou doen. Dat was ook een mooie reis, ook al omdat het onze laatste zou worden. Niet lang daarna kwam de grote schaduw die uiteindelijk de nacht zou betekenen. Toen ben ik een beetje meegestorven. Pas toen ik kinderen had, voelde ik me weer echt blij. Maar die herinneringen koester ik. Die gaan niet over.

Vraag 78 (Wilma)
Hoi Willem, ik kom nog even terug op vraag 11. Waarom zou je niet mogen falen?  tenslotte heb ik maar 1 vraag gesteld he..*gniffel* ik weet dat de tijd verstreken is…) Maar even serieus. Je hoeft je toch niet meer te bewijzen? 

Het rationele antwoord is: natuurlijk mag ik ook falen. Iedereen mag fouten maken en dus ik ook. Dan heb jij dus gelijk.

De irrationele kant luidt: diep in mij ben ik beïnvloed door mijn vader. Ik was te stom om voor de duvel te dansen. Ik was niet veel bijzonders. Daar komt mijn bewijsdrang vandaan. Dat gaat nooit helemaal over. Ik wil alles goed doen en liefst nog snel ook. Dat is een gevoel waar ik tegen vecht maar wat telkens weer de kop op steekt, net als ik denk dat het weg is.

Vraag 79 (Vogel)
Welke plant en welk dier in je tuin zie je het liefst/hou je het meest van en waarom?

Van mij mag alles er zijn (behalve poepende honden en dieren die op de boerderij thuishoren). Voor de rest laat ik me graag verrassen door planten die spontaan opkomen (zoals dit jaar vingerhoedskruid en puntwederik) en door dieren die plotseling in de tuin worden gesignaleerd. Soms is dat een egel, dat weer een Vlaamse gaai, gisteren was er alweer een roodborstje. Mijn tuin is slordig en daardoor avontuurlijk. Mijn paadjes zijn niet langs een liniaaltje aangelegd.

Vraag 80 (Vogel)
En… hoe ervaar jij het om in de tuin te zijn?

Alhoewel ik vaak te lui ben om er in te gaan werken: heerlijk, als het niet al te koud is. Een beetje één met de natuur is fijn en als ik zin heb om iets anders te doen ben ik ook zo weer binnen.

Vraag 81 (Apenstaartje)
Vanwaar die liefde voor die oude Russen, dat was iets voor mij van de sixties. Waarom geen lezen in het nu?
Omdat de Russische schrijver een soort humoristische romantiek over zich heeft. Zo worden hoofdpersonen vaak wat grappig, grotesk en met veel zelfspot neergezet. Lees een paar korte verhalen van Gogol of Tsjechov, dan weet je meteen wat ik bedoel. Prachtig.
Mijn vriend en collega Boentsjoek wakkerde mijn interesse nog eens extra aan. Door er met hem over te praten, begonnen de verhalen meer te leven. Die verhalen (die stammen uit de tijd van pakweg 1750 tot eind 19e eeuw met hier en daar een uitschieter naar de periode tot WO II zoals Boelgakov) zijn van alle tijden.

Daarnaast lees ik met veel plezier: filosofie/religie (Russell, Plato, Erasmus etc), romans (Mankell), biografieën, geschiedenis,stripverhalen; ook van alle tijden).

Het lezen van oude Russen houdt niet impliciet in dat er DUS geen moderne schrijvers worden, gelezen, St@@rt. Maar dan niet van het genre Giphart, Zwagerman en het nog lichtere genre dat tegenwoordig zo popi is omdat het zo lekker wegleest. Geef mij liever Biesheuvel, Belcampo, Elsschot maar ook hedendaagse schrijvers als, Kristien Hemmerechts, Jose Saramago en Terry Pratchett. Om maar eens wat te noemen.

Nu houd ik op. Want anders wordt het teveel.

Vraag 82 (Annemiek uit België)
Plato, heb je alle vragen eerlijk beantwoord?
Ja, ik heb mijn best gedaan mezelf zo eerlijk mogelijk neer te zetten. Tjonge, ik sta er zelf verbaasd van. Ik lijk verdorie wel een echt mens.

 

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen. Bookmark de permalink .

Een reactie op Het super-Plato-interview

  1. Anna zegt:

    Uh, wat een intervieuw zeg! Had ik geweten dat er zoveel vragen waren… grapje zé 🙂 Héél interessant leesvoer moet ik zeggen.

Ja, schrijft u maar.....

