Tjilpjes

Goed voorbeeld doet goed volgen, zegt het oude spreekwoord. En dat klopt. Een tijdje geleden begon Marika met twee zebravinken en dat was zo’n leuk gezicht dat mijn vogelherinneringen helemaal terugkwamen.

Vroeger timmerde ik ooit zelf een voliëre in elkaar. Voor de hele familie van moeders kant een enorme prestatie. Wat zeg je? Willem…een voliëre? Kan hij dat dan? Jawel, ooms, tantes, neven en nichten uit een stoer geslacht van timmerlieden en schilders, dat kon Willem deze keer toevallig, want hij wilde zo graag vogeltjes dat hij zichzelf eenmalig overtrof.

Ik had kanaries, zebravinken, japanse meeuwen, kwartels, en nog zo een paar soorten en dat ging goed…totdat we muizen kregen in dat oude, houten huis waar we woonden. Niet een, niet vier, maar hele horden. Het was niet te harden. De voliëre moest weg en alles wat er uiteindelijk overbleef was een kooitje met mijn liefste kanarie, Pietepiet. Later had ik nog twee parkieten die mijn hoofd rustig als landingsbaan gebruikten. Bij voorkeur zaten ze hoog in de gordijnen en kwamen niet eerder naar beneden dan wanneer ze trek begonnen te krijgen. en tjilpen….tjonge…wat konden die beestjes tjilpen.

Vandaag was een rotdag. Want er was iemand jarig wier naam ik hier niet meer noem. Ik besloot mezelf een klein plezier te doen en haalde een oude vogelkooi uit de schuur, maakte hem schoon en ging daarna naar de dierenwinkel. En daar zag ik nou net twee parkieten die het heel leuk met elkaar konden vinden. Ik was meteen verkocht. De vogels ook.

Ze hebben nu een voorlopig plekje in de hoek van de kamer. Daar waar geen kat bij kan. Want ik zie ze wel kijken hoor, die twee leden van mijn team. Schuins, alsof ze geen idee van gefladder en gefluit hebben.

De vogels voelen zich kennelijk wel thuis hier want ze tjilpen om het hardst.

Sinds lange tijd voel ik me echt even blij.

Schier_2008_014 Schier_2008_013 Schier_2008_012

Ze heten: vlnr: Tjip en Nixy.

Dit bericht werd geplaatst in verhalen non fictie. Bookmark de permalink .

Ja, schrijft u maar.....

