(Half)droom 5: de grote leegte

Op 22-10-2008, omstreeks 8.15 uur, in- en vanuit een (half)droom, bedacht ik een schilderij: de menselijke levensweg. Of droomde ik het nu toch. De grenzen zijn vaag. Hoe dan ook: hieronder de stapsgewijze totstandkoming.

Fase I
Ik schilderde de poorten van geboorte en dood met daartussen een kronkelende levensweg waarop de mensen hun unieke route lopen. Aanvankelijk was deze smal. Maar daarna maakte ik hem breder. Mensen lopen immers zowel naar voren als van links naar rechts. De zijkanten van de weg markeerden de oneindigheid. Je kon de weg alleen af bij voortijdige beëindiging van het leven, wat natuurlijk niet de bedoeling was.
Op dat moment dacht ik: kan de mens ook naar achteren lopen?

Zijwegen
Ik besloot zijwegen te maken. Paden waarop de mens in zijn ontwikkeling kon dwalen i.p.v. slechts één kronkelweg te bewandelen. De zijwegen kwamen weer uit op de levensweg.

Dilemma I
Eigenlijk was de weg nog steeds te simpel. De vrije wil stelt de mens in staat om ongelimiteerd alle kanten op te gaan en doet hij vaak ook. Maar aan elke keuze zijn consequenties verbonden. Hoe dit weer te geven?

De dood als zekerheid
Uiteindelijk ontwierp ik een stelsel van wegen die uiteindelijk allemaal op elkaar uit- en bij de poort van de dood terechtkwamen. Ieder mens gaat namelijk dood en dus over. Dat is de zekerheid die we hebben gekregen.

Reïncarnatie
Maar stel nu dat reïncarnatie werkelijk bestond. Hoe dit in te bouwen? Ik besloot de over te gaan tot het aanleggen van tussenpoorten die het einde van één leven aangaven. Nu was mijn levensweg een multistelsel van opvolgende wegen geworden die telkens doorliepen via de poorten des doods naar de poorten van het daarop volgende leven. Gevolgtrekking: je kunt nooit verkeerd lopen want iedereen krijgt in dit- of het volgende leven nieuwe kansen.

Het oneindig universum
Daarna bedacht ik dat alle wegen, van alle kanten, transparant zouden moeten zijn. Was het oneindig universum niet altijd en van alle kanten toegankelijk en dus volmaakt open? Weliswaar keken veel mensen strak naar hun eigen schoenpunten alsof daar de waarheid lag, maar was het niet zo dat ze altijd de mogelijkheid hadden om de blik te verleggen naar het het oneindig perspectief?

Bol
Nog niet tevreden met mijn doorzichtige variant, bedacht ik dat onze leefomgeving niet plat is maar bol. Mensen moesten de keuze hebben naar beneden, naar boven, kortom in werkelijk alle richtingen. Ze moesten zelfs naar andere planeten kunnen gaan. Met de bol maakte ik er daarom meteen een uitspansel bij.

Naar de sterren
Van één bol met een uitspansel kwam ik tot meer bollen met méér uitspansels. Deze moesten elkaar noodzakelijkerwijze raken om mensen de gelegenheid te geven bij wedergeboorte op andere planeten neer te strijken. Deze overgangspunten liet ik dus samenvallen met de overgangspoorten van het leven. Immers, we zijn momenteel nog niet in staat om tijdens ons leven van het ene sterrenstelsel naar het andere over te stappen.

Dilemma II
Ik bekeek mijn virtuele schilderij eens. Ik had een ongelimiteerd heelal met miljoenen sterrenstelsels gemaakt. Maar mijn wegen waren niet zo transparant dat het oneindig universum overal even goed zichtbaar was. De wegen hadden gewoon teveel materie nodig om het stelsel zijn vorm te laten behouden.

Keuze
Ik vroeg me af: wat was belangrijker, de levensweg of het oneindig universum. Ik koos het laatste want daar ligt onze uiteindelijke bestemming. Om het probleem op te lossen, schilderde ik alle materie weg die een ultiem zicht op het universum belemmerde.

Resultaat
Het resultaat ziet u hieronder met de daarbij behorende naam. De lijst hoort er eigenlijk niet bij. Maar ja… enfin, dit is het dus: de grote leegte.

De_grote_leegte

Dit bericht werd geplaatst in mijn dromen. Bookmark de permalink .

Ja, schrijft u maar.....

