Over de grens van zestig jaar

Vanmorgen werd ik vroeg wakker. Ik vloog overeind omdat ik dacht dat er al gasten voor de deur stonden. Pas daarna keek ik op de wekker. Het was half zes. Met zeven zuchten van verlichting legde ik mijn hoofd weer op het kussen.
Toen ik later echt opstond, moest ik plotseling denken aan mijn geboortedag. Niet dat ik me er ook maar iets van kan herinneren, maar ik doel op het verhaal dat mijn moeder bij elk denkbare gelegenheid vertelde:

Nou, ik weet nog goed dat Wim (ze noemde me altijd Wim omdat mijn vader ook al Willem heette) geboren werd. Weet je hoe klein hij was? Zóó klein (ze wees met twee uitgestrekte handen een onwaarschijnlijk klein maatje aan). Hij kon zo in een sigarenkistje. Ik riep nog: zuster, zuster….hij gaat dood. Echt hoor, het was ook zo, hij zag helemaal blauw. En toen legden ze hem in de couveuse. Na een paar dagen ging het al een stuk beter met hem. Wat was ik blij toen ik hem mee kreeg. En (nu priemde ze met een vinger in mijn richting)… moet je nou eens kijken wat een beer. Dat is toch niet te gelóóven.

Bij die laatste zinnen placht ik hardnekkig richting het plafond te kijken. Want de aandacht verschoof daarna gevaarlijk in mijn richting en er werden opmerkingen gebezigd als: nou, inderdaad, er kan best wat af, of woorden van gelijke strekking. Jaren later heb ik gehoopt dat ze het verhaal NIET meer zou vertellen en even zovele keren werd mijn wens NIET vervuld.

Nu ik dan vandaag die zestig jarengrens ben gepasseerd, alweer veertien jaren na haar dood, denk ik met ontroering aan dit verhaal terug. Aan mijn moeder. Aan de liefdevolle manier waarop ze haar kinderen grootbracht, vaak in moeilijke, want behoorlijk arme, omstandigheden.

Daarom draag ik deze dag aan haar op. Mijn broer zou het met mijn eens zijn geweest.

Mam, bedankt voor het leven!

Dit bericht werd geplaatst in Familieverhalen. Bookmark de permalink .

Ja, schrijft u maar.....

