Parkendag

Afgelopen zondag was er in het park te Koog aan de Zaan een boekenmarkt. Bovendien was er een podium waar musici en plaatselijke dichters optraden. Zijn jullie benieuwd wat ik heb gekocht? Komt ie:

  1. Het verzameld werk van G.L. Durlacher.
    Durlacher schreef met name om te getuigen van de gruwelen van WO II. Zodat de feiten nooit vergeten zouden worden. En dat deed hij in bijzonder mooi en treffend proza. Prachtig boek. 591 Bladzijden voor de prijs van vijf euro.
  2. Louis Bouwmeester, 50 jaren – tooneel (1860-1910) door J.H. v.d. Hoeven (1910).
    Een oud boek dus met de daarbij behorende uitweidingen van dien. Bouwmeester was een van de leidende figuren in de toneelwereld van die tijd. De veertig foto’s laten iets zien van zijn rijke mimiek want beelden zijn er natuurlijk niet uit die periode. Liefhebbers van toneel zullen mij begrijpen als ik zeg dat ik dit boek niet kon laten liggen. Ik kocht het voor  twee euro. Echt een koopje.
  3. Jules Verne: het loterijbriefje
    In mijn jeugd was ik een fervent Verne lezer. Maar pas later kocht ik de meeste boeken, simpelweg omdat ik er toen pas het geld voor had. Maar ik miste een paar titels. En nu…na al die jaren zag ik dit boek liggen. Ik kocht het voor zeven euro. Gewoon voor de heb. Pure nostalgie dus.
  4. Jules Verne: Op bezoek in de toekomst.
    Hetzelfde verhaal als hierboven. Ook dit boek miste ik nog. Met een vreugdekreetje kocht ik het. Hoera. Weliswaar niet in de Blauwe olifantjesreeks maar toch…de groene uitgave van Loeb is ook fraai. Ook voor dit boek betaalde ik zeven euro.

Daarna ging ik dichters luisteren. Sommigen waren wel aardig, van anderen werd ik helemaal beroerd. Het aardigste gedicht heb ik onthouden. Het werd gebracht als een zwaar filosofisch werkje. De dichter sprak:

Dit is het gedicht over het voorbijsnellende leven:……..Zoeffffff!!
Ik dank u voor uw aandacht.

Wij allen klapten luid, keken naar de regen en huiverden. Want het was koud in dat park. Daardoor waren er niet heel veel mensen. Maar toch een gezellige middag

Dit bericht werd geplaatst in verhalen non fictie. Bookmark de permalink .

Ja, schrijft u maar.....

