Leeg

Vandaag sta ik om 9.00 uur bij de bushalte die zich vlak voor de openbare basisschool bevindt. Zoals altijd ga ik aan de overkant van de straat staan zodat ik de bus al van verre kan zien aankomen.
Vanaf mijn positie heb ik uitzicht op twee helder verlichte klaslokalen. Het lokaal links is vol. De kinderen kijken vol aandacht naar de leerkracht die, mede met gebruik van veel arm- en handgebaren, probeert iets duidelijk te maken.

Het lokaal rechts lijkt leeg. Ik doe een paar passen opzij omdat een stuk schoolmuur mij het zicht op een deel van de klas ontneemt. Ik zie nu een onderwijzeres die op een kantoorstoel midden in het lokaal, ongeneerd zit te gapen. Zijn haar kinderen ziek, naar gymles, of wacht ze gewoon op een straks te houden functioneringsgesprek? Ik heb geen idee.

Nog geen spoor van de bus. Ik loop naar de overzijde om nog maar eens goed naar de vertrektijden te kijken. Tenslotte is er net een nieuwe dienstregeling. Deze leert me dat de bus er al een paar minuten eerder had moeten zijn.

Aangezien ik nu wat dichter bij de school sta, heb ik een nog beter zicht op het lokaal. De onderwijzeres zit nog steeds te gapen. Zeker een zware nacht gehad. Nu zie ik ook het grote TV toestel dat rechts tegen de muur staat. Ha, schooltelevisie, denk ik. Het doet me denken aan mijn jeugd, waarin we nog geen TV, maar wel een filmprojector in de klas hadden waarop schoolfilms werden vertoond van de Nederlandse Onderwijs Film (N.O.F. schreeuwden wij luid als de film begon). Dierbare herinneringen komen soms onverwacht boven.

En dan pas zie ik het: zo ongeveer onder aan het raam, tussen onderwijzer en TV,  zie ik de kopjes en schoudertjes van ongeveer 25 minimensjes die als een kudde schaapjes bijeengedreven, in een halve cirkel op de grond zitten. Ze kijken gebiologeerd naar het beeldscherm.

Maar alles goed en wel, die bus heb ik dus nooit gezien. Waarom? Geen idee. Misschien had de chauffeur een functioneringsgesprek.

Dit bericht werd geplaatst in verhalen non fictie. Bookmark de permalink .

Ja, schrijft u maar.....

