Kroatië: zorgen

Kroatië, een land van rotsen en weerbarstigheid, is geen land waar je als toerist onbekommerd kan rondlopen.
De Kroaat, zeker die van boven de 30, leeft met de sinds 12 jaar beëindigde oorlog, proeft er dagelijks de armoede van en betreurt een of meer familieleden die, vaak jongens nog, streden voor hun vrijheid.

P1010577

 foto: pand met kogelgaten te Karlovac.

In Sinj huurden wij een kamer bij een 28 jarige man. Hij vertelde: Ik was 16 toen de oorlog stopte. Ik heb veel gezien. De meeste Kroaten willen niet meer over de oorlog praten. Ik wel, ik leef elke dag met de beelden. Zoals dat van mijn vrienden en van de oma van mijn vrouw die door de Serviërs levend in haar huis werd verbrand. Psychologische hulp is er niet. Je moet het hier zelf uitzoeken.

Hij vervolgde: Ik werk 60 uur per week en verdien omgerekend, 750 euro per maand. Ik ben leidinggevende. Was ik dat niet, dan verdiende ik 400,00 euro per maand. Omdat mijn vrouw ook werkt kunnen we net rondkomen. Ik mag blij zijn dat ik werk heb want veel jongeren hebben geen baan.

In andere gesprekken zagen wij zijn verhaal bevestigd. Wel hebben de meeste mensen eene igen huis, waar ze meestal met drie generaties in wonen. Want bejaardenzorg is er niet en er zit weinig schot in de economie. Werkloze jongeren ziet men met lede ogen vertrekken naar de stad of het buitenland. Sommigen verdwijnen in de criminaliteit.

In Kroatië is nog veel wat zorgen baart.

P1010616

Oude vrouw op markt te Varazdin

 

Dit bericht werd geplaatst in Kunst en cultuur. Bookmark de permalink .

Ja, schrijft u maar.....

