Mees15: Buil

Seline durfde zich niet te verroeren. Haar hartje klopte wild in haar keel. Daar beneden was het doodstil. Juist wilde zij heel zachtjes “Mees” roepen toen ze iets hoorde.
Frrrrrrt, frrrrrrt, klonk het in de verte. En ineens……daar was Mees. Hij vloog kleine stukjes van tak naar tak totdat hij eindelijk in het nest belandde. “Je bent terug”, juichte ze. “Ja”, hijgde Mees, “dat was op het nippertje”. “Wat is er gebeurd”, vroeg Seline, die, nog helemaal zenuwachtig, de veertjes in zijn nek recht pikte. Mees haalde diep adem en vertelde:
“Het was Grauw, hij ligt daar beneden nog wel even voor pampus, waarschijnlijk met zo’n knots van een buil op zijn kop. We kunnen hier maar beter niet te lang blijven. Ze vlogen een eindje weg, doken een tuin in  en streken neer op een lege waslijn.
“Maar hoe?” hervatte Seline het gesprek.
“Zal ik je vertellen” zei Mees. “Jij was net weg toen ik Grauw plotseling in de boom zag. Hij dreigde ons allebei op te vreten. Ik was natuurlijk doodsbang. Maar toen, in een flits, dacht ik aan het ei. Meer dan “help” heb ik geloof niet kunnen denken. En toen kwam er meteen een antwoord: “Wees zelfverzekerd, onder het struikgewas is een kas, lok hem daarheen.”
“En toen?” fluisterde Seline.”
“Toen ik jou zag aankomen stortte ik me naar beneden en vlak boven de kas zwenkte ik plotseling naar links,” zei Mees, niet zonder trots. Ik dook zo een bessenstruik in. Een halve seconde later zag ik Grauw met een enorme klap met zijn kop op het glas terechtkomen. Dat was wel een leuk gezicht. Nou en toen ben ik stukje bij beetje deze kant weer opgevlogen.”
“Dus dan heb je mij gered”, zei Seline opgetogen en gaf hem spontaan een snaveltje. Mees zou gebloosd hebben als hij had gekund. Maar in plaats daarvan ging er een rillinkje door zijn veren. “Laten nog maar een stukje verder gaan, voordat Grauw bijkomt” zei hij. En samen vlogen ze hoog op in de richting van het grote bos.

Daar zaten ze, vleugeltje aan vleugeltje in volle middagzon. Mees constateerde tevreden dat zijn linkervlerk steeds beter aanvoelde. Dat maakte hem zo blij dat hij spontaan in een klein fluitconcert uitbarstte. En toen gebeurde er iets ongelooflijks. Seline begon zachtjes met hem mee te fluiten. Zo in volkomen harmonie waren zij dat de natuur ademloos luisterde en zich verbaasde dat er zo iets moois onder haar vleugels kon bestaan. En daar verder, in de warmte van de stralende zon, was Gouden Vogel en verheugde zich zeer over hun samenzang. Maar zij zagen hem niet.

Veel later die dag, ze hadden net heerlijk gegeten en zaten uit te rusten in de bovenste takken van een majestueuze eik,  stelde Mees de vraag die hem de hele dag al op de snavel brandde.
“Seline, hoe ken jij de gouden vogel?”
“Op een dag zat ik in de zon en ik voelde me een beetje alleen” zei Seline. “Toen opeens was hij er en vertelde over het ei van het weten.”
“Net als bij mij”, riep Mees geestdriftig.
“Dat zou kunnen” zei Seline nadenkend, “hij vertelde me ook nog, dat ik heel vaak zou moeten wachten in mijn leven, maar dat ik toch vertrouwen moest houden. En toen ineens, was hij weg.” Ze keek hem aan. “Ik snap het niet helemaal, jij?”
“Nee, zei Mees, Gouden Vogel spreekt soms in raadsels. “Maar hij heeft ons toch geholpen.”
“Vandaag heb JIJ me geholpen”, fluisterde Seline plotseling zacht. En voor hij het wist had Mees die dag zijn tweede snaveltje te pakken.

Dit bericht werd geplaatst in Meesverhalen. Bookmark de permalink .

2 reacties op Mees15: Buil

  1. Rebelse Huisvrouw zegt:

    Elke keer weer een verhaaltje, zo mooi…..

  2. Rebelse Huisvrouw zegt:

    Alle verhalen over Mees zou zó een leuk (kinder)boek kunnen worden. ‘De Avonturen van Mees’ en dan met mooie tekeningen erbij. Als ik kon tekenen dan deed ik het. Prachtig!

Ja, schrijft u maar.....

