Zoeken

Er zijn mensen,zoals ik, die hun leven lang tevreden zijn met wat hen toevalt. Niet allemaal natuurlijk.
De meeste wisselen tevredenheid af met hebberige momenten. Zo van:
de buren hebben zo’n prachtig plasmascherm gekocht, zullen wij ook?
Huh, wie zal dat dan betalen?
Grrr, jij altijd. 

Zijn er ook mensen die, levenslang ontevreden, op weg zijn naar meer, meer en nog meer? Zal best. Het lijkt me een opgave zo je leven door te komen maar vooruit, laat ik niet oordelen.

Een paar maanden geleden kwam ik in het plaatsje Mook. Verrukkelijke bosbessenvlaai hebben ze daar. Die zouden ze eens in het westen moeten maken.

Dscf0043

O ja, in Mook liep ik wat rond en toen stuitte ik op dat beeld van Kiste Trui. Op het bordje las ik dat Kiste enkele eeuwen geleden leefde in buurtschap de Riethorst. Elke dag ging zij met haar spade naar de Mookerhei. En waarom, mensen? Jawel, uit hebberigheid. Want daar in de moerassen trachtte zij de schatkist van de gebroeders van Nassau, die bij een veldslag in 1574 sneuvelden, te vinden. Zo spitte deze bezeten truttebol haar hele leven om tot ze er simpel van werd. Maar de schat vond zij niet.

Dscf0046

Dscf0044

 

 

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Kunst en cultuur, verhalen non fictie. Bookmark de permalink .

Ja, schrijft u maar.....

