Tuinier: geluk(kig) (niet)

De zon staat majesteitelijk stralend aan de blauwe hemel. Uiteindelijk is ze voor onze smeekbeden gezwicht.
Nooit waren er zoveel buren tegelijk buiten. Zwijgend zwoegen ze in hun tuin. Ze planten struiken,leggen stenen in wonderlijke patronen, snoeien heggen met elektrische scharen of zitten kalmpjes tussen hun bloemen of hoog opschietend onkruid.

We groeten elkaar vriendelijk en zeggen: hoi, buuv, wil het een beetje lukken? weertje he? en meer van die obligate, aardig bedoelde zinnetjes waarmee een vage buurtverbondenheid wordt uitgedrukt.

In de verte klinkt klaterend stemmengekakel. Flatbewoners. Zij communiceren vaak van boven naar beneden en terug. Want voor een kort gesprek ga je niet al die trappen op en af. Van hieruit versta ik niet wat ze zeggen. De holle, hoge klanken vermengen zich met de tuingeluiden in mijn omgeving.

Ik wroet in mijn opnieuw verworven voortuin. Links is klaar. Maar rechts en verder, de bocht om, moet allemaal nog. De groene kliko is propvol. Dat wordt vannacht illegaal dumpen in de flatcontainer. Ik stuit op een boomwortel van formaat. Stram sta ik op, pak de takkenschaar en rek mijn pijnlijke ledematen.
Dscf0090Dscf0089Dscf0091Dscf0093_1

 Dan, onverwacht, die stem. Hé, buur, dat doe je verkeerd. Hahaha, dat mot je een ander loaten doen! Een Amsterdammer, schiet het door me heen. Eén die Carmiggelt goed gelezen heeft of platen van Wim Sonneveld draait.

Ik wil de plagiaatpleger vriendelijk van repliek dienen. Maar hij is doorgelopen. Hij heeft genoeg aan zijn ‘eigen’ grapjes.

Ik grom tegen de zon: die boomwortel gaat er NU aan.

Tuinier.

 

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Tuinierverhalen. Bookmark de permalink .

Ja, schrijft u maar.....

