Stoel

Excuseer dat ik niet opsta om u te begroeten. Maar mijn stuitje laat het helaas niet toe. Misschien dat u zelf even het water voor de thee op wilt zetten? O ja, straks is ook goed. Zal ik maar beginnen?
Eigenlijk is het een kwestie van leeftijd. U denkt natuurlijk, hij is nog niet zo heel oud, maar ik ben al van 1920, had u niet gedacht hè? Oh wel? juist ja.

Kijk,  toen ik nog een kind was, zaten we op houten schoolbanken. Met zo’n inktpot in het midden. Daar trok je dan zo’n streepje van… dit is mijn deel. Later, als student, zat ik nog steeds in die banken. Ze heetten collegebanken maar het waren krengen waar je je benen nauwelijks fatsoenlijk onder kwijt kon. Hebt u dat, kunt u het bijhouden? Anders moet u het zeggen hoor.

Ik ging werken toen ik 21 was. Het advocatenkantoor had lessenaars. Daar moest je aan staan als jongste bediende. Vindt u vreemd hè? Oh niet? Hm.

Maar het was oorlog en de mensen hadden niets. En dus stond ik. Maar in 1943 kreeg ik een stoel. Van hout en met vier poten. Was van een oud collega geweest. Als je op de zitting sloeg, kwamen de stofwolken je tegemoet. Ik heb er drie jaar op  gezeten. Schrijft u het wel op? U kriebelt zo raar. Oh, steno, grm grm.

Na de oorlog kreeg ik mijn eerste klusjes als advocaat. Ik kreeg een betere stoel,  weer met vier poten maar met een hogere rugleuning. In de rechtszaal moest ik natuurlijk staan als ik mijn pleidooien hield. Snapt u dat? Dat snapt u!

Ik sla wel een stukje over. Ik zie dat u naar de pointe van mijn verhaal wil. Goed, ik heb dus gewerkt tot mijn 75e. Bij mijn afscheid kreeg ik een gouden horloge van de collegae. Een verduiveld sympathiek gebaar was dat. Heeft u dat? U heeft het!

Daarna ging ik maandelijks naar de Club. Wij hebben zo’n alleraardigst clubje van ex-advocaten. Fijne avonden. Wij eten exclusief,  drinken een mooi glas en babbelen wat af. Over gedane zaken, zou je kunnen zeggen, hahaha. U wilt dóór? Goed, we gaan dóór.

Laatst zei ik tegen Jan Wouter: J.W. kerel, weet jij dat ik binnenkort 12,5 jaar gepensioneerd ben? En nou zou ik toch zo graag zo’n alleráárdigste bureaustoel van jullie krijgen waar je van die heerlijke rondjes mee kan draaien. Daar heb ik nu nog nooit opgezeten. Top, zei Jan Wouter, daar zal ik persoonlijk voor zorgen. En wij dronken nog een bourgogne op de goede afloop. 

En wat denk je dat ik krijg op mijn jubileum? Juist. Ik mocht hem zelf uitzoeken. Dus op een dag ging ik met Jan Wouter naar dat winkelcentrum met die prachtige Neptunusfontein. Daar vlakbij heb je een fanTAStische speciaalzaak.  De bureaustoel was een beauty, werkelijk waar.
Tja en toen kregen wij de kolder in de kop. Jan Wouter zei: Maurits, ga jij eens in die stoel zitten. Dat deed ik natuurlijk en riep: Jan Wouter, rijd jij mij nu eens als de gesmeerde bliksem die winkel uit kerel, rijden met die kar. En Jan Wouter deed het. Hij draaide me eerst vijf keer om mijn as en rende er als een gek vandoor. Dat was lekker zeg: ik kon een driewerf joepie niet onderdrukken, laat ik dat eerlijk zeggen. Maar ja, Wouter bleef maar duwen en rennen. En opeens was daar die fontein. Ik zei nog: J.W. stop… maar het was al te laat. Dankzij het uitgekiende verensysteem werd ik als het ware gekatapulteerd. Alleen jammer dat ik precies met mijn je weet wel op de voet van Neptunus terecht kwam, die mij, laat ik het zo zeggen, vakkundig heeft gestuit.
Moet ik dat nog even nader uitleggen? Nee? Dan laten wij dat zo.

Well, the rest is history, zoals de Engelsen zeggen. Ze hebben ons drijfnat uit die fontein gevist. De bureaustoel? Die staat te drogen in de achtertuin? Uiterst gevaarlijk ding hoor. Kan zo in de cockpit van een  straaljager.
Wat denkt u, zou ik hem nog kunnen ruilen voor een stoel op pootjes?

 
Verhaal: © Plato 2007
Plaatjes: geleend van internet

 

Dit bericht werd geplaatst in Fictieve verhalen. Bookmark de permalink .

Ja, schrijft u maar.....

