Piet 3: Soms zou je ze levend willen villen

Een paar jaar geleden lag ik nog in het verpleeghuis. Daar schilderde ik ook, zij het dat ik gebruik moest maken van een voor iedereen toegankelijke ruimte. Nu zijn beeldend kunstenaars op zich vriendelijke, zachtaardige en gemoedelijke mensen.

Maar dat kan ook anders.
Ik lig te schilderen. Aanvankelijk is het rustig. Maar in de loop van de middag wordt het drukker. Bijna iedereen die naar de afdelingen gaat, moet langs mij heen. Ik heb veel bekijks. Maar ja….een invalide…..kun je daar nou wel zo tegen praten? Praat dat wel terug? Kan dat Überhaupt wel denken? Mijn broer staat naast mij en onder het schilderen babbelen wij wat. Komt er een man naar ons toe, kijkt superieur glimlachend naar het schilderij in wording en zegt tegen mijn broer: wat fijn dat hij dat nog kan he?. Mijn broer mompelt wat onduidelijks en ik denk: krijg de vinkentering. Het heeft geen zin om wat tegen hem te zeggen. Hij zou het niet begrijpen.

Een ander moment:Ik lig in diezelfde ruimte en ik schilder een piepklein doekje met viooltjes. Het is nog niet helemaal af maar ik kan niet verder omdat ik voor medicijnen naar mijn kamer moet. Ik laat het schilderijtje op de ezel staan. Je raadt het al: als ik terugkom is het schilderijtje weg. Gestolen, gejat, pleite. Eerst ben ik boos. Daarna ben ik nog niet blij maar voel ik iets van grimmige humor. Ik zeg tegen mijn broer: Als ie dat schilderijtje zeiknat onder zijn jas heeft gestopt hoop ik dat die hele jas grondig verpest is. Ik heb een visioen van een dief die thuis komt, het schilderijtje te voorschijn haal en dat daarop dan geen afbeelding meer te zien is. Ik grijns. Het is mijn enige houvast.
Volgende keer verder……

Dit bericht werd geplaatst in Ateliertje. Bookmark de permalink .

Ja, schrijft u maar.....

