WE-300: Spinnen

‘Kom maar hoor, ik bijt niet.’ Met vriendelijke blik liet ze hem binnen. Jack stapte aarzelend de zacht verlichte ruimte binnen. Wat moest hij hier? Nou ja, hij hoorde het wel.
Zijn hele leven bestond uit cactussen. Opa was het cactuscentrum begonnen (hij sprak nog altijd liefdevol over zijn cacteeën), vader had de zaak uitgebouwd en Jack… ach, manager zou hij nooit worden, maar liefde voor bolcactussen had hij beslist. Alle klanten kenden hem, die rijzige gestalte, met dat goedige gezicht, altijd gekleed in fel rood shirt en verschoten spijkerbroek. ‘Kijk toch die grote, eeltige handen. Nou, die zijn met menig stekel in aanraking geweest,’ glimlachten ze. ‘Slim is hij niet, maar wat een harde werker.’

In het weekeinde trok Jack met zijn vrienden naar een café in de binnenstad waar de week deskundig weggespoeld werd. Jack, timide, pint in de hand, zei nooit veel en als hij wat zei ging het over cactussen. Maar als zijn vrienden begonnen te roepen van: ‘Jack, kom op man, versier eens een lekkere meid,’ dan werd hij pas goed rood en begon schaapachtig te grijnzen. Wat wilden ze toch?

Op een zaterdag zei Mario: ‘Jongens, we gaan Jack over de streep trekken. Als we nu eens allemaal…’ en hij begon geheimzinnig te fluisteren.
Die avond namen ze hem mee naar een grachtje en hielden stil voor een huis met vrolijk verlichte ramen. Ze propten hem wat biljetten in de hand en duwden hem door de deur. Daarna trokken ze zich terug in de schaduw van de nacht.
Een kwartier later ging de deur open. Jack kwam met een rode kop op zijn vrienden afgewaggeld.
´En, en..?´ klonk het.
‘Fantastisch,’ Jacks stem klonk als het snorren van een krolse kater. ‘Zulke bolcactussen heb ik nog nooit gezien. En niet één stekel hè, niet één!!’

Foto: internet
Dit bericht werd geplaatst in WE-300. Bookmark de permalink .

33 reacties op WE-300: Spinnen

  1. Pingback: WE-300 september 2013 | Platoonline

  2. Petr@ zegt:

    Haha die Jack had de tijd van zijn leven!
    Je kan ook zeggen 2 vliegen in 1 klap :-)
    Leuk verhaal Plato.

  3. Marja zegt:

    Als maagdelijke tuinier zou ik ook gaan spinnen.

  4. ria zegt:

    Hahahahaha, bolcactussen ,wat leuk bedacht.
    groetjes, Ria

  5. Hahahaha geweldig, Jack leerde de bolcactussen kennen zonder weg te rennen …..*vraagt komt in me op of hij ooit vrouwen heeft gehad Met Stekels *

  6. platoonline zegt:

    Jack had nog nooit een vrouw gezien,Laura. Alleen maar cactussen. En alles wat hij daarna tegenkomt, vergelijkt ie dus met cactussen. Dus nee, hij heeft daarom ook geen vrouw met stekels gehad :-)

  7. Die Jack! Loopt hij aarzelend de zacht verlichte ruimte in en overkomt hem dat :D Geen wonder dat-ie snorde als een krolse kater. Je zou er toch bijna jaloers op worden…Vanaf heden zal ik met een ander gezicht naar cactussen kijken. Geweldige en onverwachte WE!

  8. klaproos zegt:

    whahahahahaha
    heerlijk verhaal kokosplaat, noot,
    man wat een dobber om te krakelen, eh te kraken,
    geweldig, ik spin van genoegen hoort u mij wel :-)

    xxx

  9. Ik vind het fijn voor Jack, dat hij dit meegemaakt heeft. Op de een of andere manier gun ik het die jongen wel. Bolcactussen zonder stekels – haha! Zou hij er weer eens heen willen denk je?

  10. Dwarsbongel zegt:

    Dat was vast een andere Jack dan de mijne, want die was er juist om stekels te kammen en te borstelen, om ze te verdoezelen voor de buitenwereld! Mooie vondst!
    Deed me overigens denken aan een van de eerste, toen nog totaal onbegrepen, scabreuze versregels die ik hoorde. Even gezocht, de enige link die ik vond (ik ben dus niet de enige met die herinnering): https://zilvertje.wordpress.com/2009/06/14/een-zwarte-haar/ en zoek dan op spijkerbroek…

  11. gewoonanneke zegt:

    Ja ach eerst gingen mijn gedachten naar de opa van mijn ex die ook een kas met cactussen had maar toen die wending kwam kon ik me er opeens niets meer bij voorstellen. Mooi verhaal.

  12. Willie zegt:

    Whahaha, zo te horen is Jack nu wel over de streep getrokken.
    Hoe verzin je het? :-)

    Nog nooit een vrouw gezien? Had hij zijn ogen in zijn zak in het café? ;-)
    Leuke WE-300 Plato, met mijn favoriete vorm van spinnen.

  13. jokezelf zegt:

    Geweldig leuk geschreven. De pointe zo laat in het verhaal vind ik erg knap. Krotom, chapeau weer!

  14. Margreet zegt:

    Onverwachts en leuk verhaal! Ik vrees alleen dat zijn vrienden hem toch niet helemaal begrijpen :)

  15. Margreet zegt:

    Ik kom ff schuilen hier..er is hoog bezoek en die zit nu taart te eten..pfff..spannend!!

  16. Margreet zegt:

    nou ja..laag bezoek kun je beter zeggen pp

  17. Anna zegt:

    Wat een kostelijk verhaal :-D

  18. Mrs. T. zegt:

    Hahaha, echt waar? Geen één stekel??? Gossie!

  19. tagrijn zegt:

    Prachtig! Zou hij ook een roosje zonder doornen hebben ontdekt?

  20. platoonline zegt:

    Niemand die het weet. Maar het zou niet Jack.. ehhh gek voor hem zijn.

  21. Die Jack…… hopelijk had hij de tijd van zijn leven ;-)

  22. Corline zegt:

    En eindelijk heeft de lidcactus zijn bestemming gevonden. ;-) Wat een heerlijk verhaal. Nu heeft deze man ontdekt dat de wereld nog niet zo stekelig (lees: afwerend) is als hij tot dan toe leek. Dat heeft hij toch maar mooi aan zijn vrienden te danken.

  23. corryjohan zegt:

    Ben ik weer eens hier op bezoek, en lees dit kostelijke verhaal. Maakt mijn hele dag goed. Had vanmorgen een geweldige dip, maar Jack heeft me eruit getrokken.

  24. Trees zegt:

    Die heeft genoten, tussen de cactussen zonder stekels… hahaha, prachtig verhaal en al spinnend kwam hij weer naar buiten. Ik zit hier nog te schuddebuiken! ;-)

  25. Truus zegt:

    Whahaha Plato, je hebt je weer lekker uitgeleefd in dit verhaal. :-)

  26. ellyvandoorn zegt:

    Dat relativeert het voorgaande weer eens flink. Ik zit hier met een brede grijns.

  27. Stekelige humor, daar houd ik wel van.
    Vrolijke groet,

  28. Jackles zegt:

    Beter laat dan nooit, een vriend van mij had op deze nog wat te melden… http://djberend2013.wordpress.com/2013/11/03/we300-september-spinnen/.

Ja, schrijft u maar.....

