Kat II

Naarmate hij zijn einde voelde naderen werd Kat steeds onrustiger en… hij begreep waarom.
Jarenlang was hij de onbezorgde jager en krolse held van de buurt geweest (och, dat waren toch tijden om bij weg te mijmeren), maar de laatste tijd stond in het teken van piekeren over wat zou komen. Dat er iets zou komen, wist hij zeker. Maar wat?
Kat knipperde zuchtend tegen de zonnestralen die door de ruiten op de vensterbank neerparelden. Nooit kwam hij er uit. Het was moeilijke materie en er waren zoveel dagelijkse gedachten. Een vliegend pluisje boven de bank, een luid krijsen binnen zijn territorium, het geluid van eten dat in zijn bak werd gestort, het blaffen van een hond, het leidde allemaal zo af.
Ik ben veranderd, peinsde hij, vroeger was ik echt kats. Nu ben ik zo op de mens ingesteld dat ik hem moeiteloos volg in gesprekken. Alleen: ik kan het hem niet duidelijk maken. Daarin zit ik vast in mijn katzijn.
Wat zou ik hem graag vertellen hoe graag ik mens zou willen worden. Vroeger dacht ik dat dit niet kon. Eens een kat, altijd een kat. Maar sinds ik hem met vrienden hoorde praten over reïncarnatie gloorde er hoop. Zou het kunnen, na mijn dood terugkeren, als mens?
Toen was daar die televisie-uitzending waarin werd gezegd dat dieren geen ziel hebben en dat voor hen dood echt dóód zou zijn. Anderen kenden hen een collectieve ziel toe en meenden dat ze een speciale plek in de hemel kregen. Maar beide groepen waren het er over eens dat dieren niet kunnen reïncarneren omdat ze zich niet via een individuele ziel ontwikkelen maar puur instinctief handelen.
Weer zuchtte Kat. Kon hij maar met iemand praten. Maar Nestoor, de enige kat in de buurt met wie hij dat kon, was er niet meer. Ooit had hij gezegd: ‘Kat, de dood geeft op alle vragen antwoord.’ Toen hadden die woorden hem weinig gezegd. Maar nu bezorgden ze hem vragen als: ‘hoe weten mensen dat ik me niet ontwikkel, ik denk toch na? En: stel, ik ben dood, wat wordt dan mijn plek? En natuurlijk ook: waarom kan ik geen mens worden?Kat gaapte en sloot zijn ogen. Het was allemaal zo ingewikkeld.
Maar zie: het leven had mededogen. De warme zon bescheen liefdevol zijn oude vacht en de slaap schonk hem voor even vergetelheid.

Dag Kat. Misschien weet je ooit het antwoord.

Dit bericht werd geplaatst in Esoterische verhalen. Bookmark de permalink .

36 reacties op Kat II

  1. Marja zegt:

    Ik ben een illusie armer. Altijd gedacht dat katten zieltjes zonder zorgen waren. Nu blijkt dat ze kunnen piekeren. Wat moet dat worden wanneer hij als mens reïncarneert?

  2. Aaah… Ik heb met kat te doen.
    Ik hoop dat onze pluizenbol daar anders over denkt. Ik heb anders hele verhalen met hem.

  3. Ik heb nog steeds het idee dat een kat er voornamelijk is om zichzelf te plezieren en te doen wat hij/zij wil. Mocht ik me vergissen hierin, zal ik dat idee omarmen…het lijkt me geweldig leuk om een kat van die kant te bekijken…

  4. Anna zegt:

    Wat als katten echt konden praten… tja, en een mens zijn… dat is toch ook niet altijd alles :-D
    Mooi en beeldend verhaal.

  5. Petr@ zegt:

    Bij mij is het andersom. Ik zou graag kat willen worden in een volgend leven.
    Lijkt me heerlijk, lekker de hele dag niks doen, eens een rondje door de buurt maken, het eten staat voor je klaar enz. enz. Maar nu lees ik dat katten ook piekeren……

  6. Mrs. T. zegt:

    Ik verdenk onze Suske in ieder geval nog lang niet van zulke diepgaande gedachten. Dat is gewoon een groot mormel die ons huis terroriseert. ;-)

  7. ria zegt:

    De mens denkt een superras te zijn. Daar zou je als kat van in katzwijm vallen .
    groetjes, Ria

  8. artmus zegt:

    Zie je wel…….je moet uitkijken met wat je wenst.
    Voor je het weet komt je wens uit.
    Stel je toch voor dat Kat reïncarneert als mens dat word een catastrofe.
    Dan komt hij er achter dat je niet toe kunt met op de vensterbank zitten zonnen.

    Ik vermoed trouwens dat onze Klaas ook wel eens gedachten heeft.
    Onlangs zag ik hem peinzend voor zich uitkijkend in de kattenren zitten.
    Boven zijn kopje hing een denk ballonnetje.
    Ik kon het niet helemaal ontcijferen maar ik zag 1 woord duidelijk ” voetbak ”

    Ach ja……je kunt niet anders verwachten……

  9. Dwarsbongel zegt:

    Volgens mij zijn er katten op deze wereld om sommige mensen het gevoel te geven dat ze onmisbaar zijn. Vroeger konden katten zichzelf redden, en hoefden ze niet naar diepzinnige gesprekken van mensen te luisteren, waardoor ze aan het tobben sloegen over reïncarnatie en andere menselijke [be]denksels…

  10. Willie zegt:

    Tommy wordt oud, denk ik. ;-)
    Even was ik bang dat hij er niet meer was, dat hij rustig in zijn slaap gegaan was.

    Tja, wie weet wat er in die koppies omgaat? Soms zie ik Mickey kijken, dat ik denk, waar denk jij aan?
    Het is voor katten te hopen dat als ze terugkomen, ze terugkomen als kat en niet als eeuwig piekerend mens.
    Of hun kattenzieltjes gaan naar de kattenhemel, dat zou toch mooi zijn? :-)

    Een ontroerend stuk en prachtig geschreven Plato, zo goed ingeleefd in de belevingswereld van de kat.

  11. Marika zegt:

    Zit ik op zo’n mooie warme dag toch ineens met kippenvel. Mooi verhaal. :)
    Ach ja de arrogantie van de mens, om te denken dat zij alleen een ziel hebben. ;)

  12. minoesjka2 zegt:

    Tijdens het lezen moest ik aan mijn Pedam denken ………….. volgens mij weet hij ondertussen al zo’n ander half jaar het antwoord. ………….

  13. Wat een aparte invalshoek voor een verhaal! Een esoterische kat :D Volgens mij zijn er al vele katten als mens gereincarneerd, als ik zo eens naar een aantal figuren op tv kijk. Maar zeker weten zullen we het nooit. Jammer…

  14. klaprooske zegt:

    schitterende overdenking plaatje, jawel hé, als je de kat zo ziet liggen dan denk je geen beter leven als een kattenleven maar dan heb je natuurlijk het heerschap hond nog niet gezien,:-)

    weet je plaat, er zijn veel zieke mensen die dieren mishandelen, … daar moet je niet terecht komen, maar bij een liefhebbende kattenmus, of een klappervrouw is het goed toeven als dier hoor,
    reken maar van jes:-)
    dag man,
    geniet je van de zomer?

    xxx

  15. jeetjemina zegt:

    Weet je wat ik nu ga denken als je over katten gaat die kunnen denken maar niet praten laat staan schrijven? Dat het gereincarneerde slechte mensen zijn die zwaar gestraft zijn. Want het is toch vreselijk dat je wel kunt denken en niets kunt uiten?

    OT heb je mijn mailtje gehad?

    gr eva

  16. Rebelse Huisvrouw zegt:

    Zonet keek ik even naar mijn Kat die in het zonnetje lag te genieten en opeens werd ik wat melancholiek. Hij is al 8 jaar. ‘Geniet maar lekker van het zonnetje Kat’ fluisterde ik. Straks krijgt hij een klein stukje verse zalm. Gewoon, zomaar.

  17. Hartelijke Hot Hulk zegt:

    Mooi warm verhaal.

  18. tagrijn zegt:

    Dat is een gedachte om eens goed over na te denken, Plato! Je hebt als mens toch van die dagen dat je je net een doodgereden kat voelt of gewoon katterig bent. Terugblik in een vorig leven?

  19. ingeding zegt:

    een kat die mens wil worden.. dat kan alleen een mens bedenken. ^^ ik denk dat kat heel gelukkig was als kat. zo ken ik katten.

  20. Truus zegt:

    Wat een lief verhaaltje met diepe gedachten Plato. :-)
    Ach, als ik Kat was zou ik liever als kat terugkomen. Met een liefdevol baasje/huisje natuurlijk want anders is het maar een hard bestaan.

  21. ellyvandoorn zegt:

    Mooi geschreven Plat. Gelukkig blijven de meningen verdeeld. Dus misschien zijn er wel vele mogelijkheden afhankelijk van het bewustzijn. In Egypte dachten ze er weer heel anders over evanals de Boeddhisten die er ook weer anders over denken.

  22. Plien zegt:

    Mooi geschreven, altijd vraag ik me af als ik bij mijn zus ben, wat denken die katten? Intrigerend verhaal!

  23. lenjef zegt:

    Geen kattenpis

    de kattenkop zat vol muizenissen
    duizenden vragen
    bleven hem plagen
    over het eeuwige waarom
    boog hij zich al negen levens krom
    toch ongeveer, hij kon zich een jaar vergissen

    alle antwoorden helaas
    klonken even dwaas
    ze stilden zijn willen-weten-honger als de gaten in menig kaas
    zijn voorouders ten tijde van de oude Egyptenaren
    die belangrijke en vereerde goden waren
    wisten allicht veel meer dan hij
    spijtig voor alle katten was die tijd voorbij

    gelukkig ook de periode toen men in zwarte soortgenoten duivelaanbiddende heksen zag
    velen werden levend verbrand met op het gelaat van de domme toeschouwers een brede lach
    eerst aanbeden worden en dan verguisd
    als consequent schepsel heeft hij de mens al lang gebuisd

    en uitgerekend voor dit wezen kan de hemelpoort open gaan
    een ingang die men voor poezenneuzen dicht blijft slaan
    in dit ganse gebeuren
    is geen logica te bespeuren
    en op de vraag waarom
    blijft zelfs de oudste god stom
    ja, hij wordt er zo nu en dan
    geweldig kattig van

    Zoals altijd heel knap geschreven, Plato!
    Speciaal voor jou heb ik dit spinseltje verzonnen en door omstandigheden met één vinger getypt. :)
    Lenjef

  24. datzalwel zegt:

    Heerlijk katten, dat hij nog maar lang van het zonnetje mag genieten.
    Groetjes.

  25. Ik heb het geboeid gelezen, denk Plato dat dieren zeker een ziel hebben, dus ook katten,
    Katten hebben soms een gedrag waar je kippenvel van krijgt, bijvoorbeeld dingen die zei waarnemen en voor ons onzichtbaar blijft ,

  26. Jackles zegt:

    Ach lieve Kat. Soms zijn er geen antwoorden. Gewoon, omdat die er niet toe doen. Krabbeltje tussen de oortjes van mij.

Ja, schrijft u maar.....

