Veroordeeld

Met verwarde haardos en een baard van drie dagen stond hij voor de badkamerspiegel. Hij zag de  droefgeestige blik van iemand die zojuist levenslang had gekregen.
Narrig stak hij zijn tong uit. Het hoofd in de spiegel imiteerde hem perfect. ‘Nanananananaaaa,’ gispte hij venijnig. De ander beperkte zich noodgedwongen tot de bijbehorende gelaatsuitdrukkingen.
Hij zuchtte. Het was zo ver.
Overdreven krom staande zoog hij zijn lippen naar binnen en deed zijn mond half open. ‘Juhjuhjuhjuh,’ lispelde hij. ‘Mou moepe we ook mog eem wambelftok em bam howen we eg hewemaaw bij.’
Verdorie, het viel niet mee, zo’n mummelbekje opzetten. Snel trok hij zijn gewone gezicht en fronste zijn wenkbrauwen. Wat een rimpels. Zo zichtbaar!
Binnenkort zouden ze wel voor hem opstaan in de bus. Maar hij zou zich verzetten, het niet pikken. Een klap voor hun bek konden ze krijgen, allemaal!
Hij wendde zich af en kleedde zich aan. De baard liet hij mooi staan.

Moeizaam vanwege de artrose, liep hij naar het winkelcentrum.
Oh nee, daar had je buurman. Uitgerekend nu!!
‘Dag buur, van harte. Eindelijk he?’
‘Klopt, bedankt,’ zei hij, gemaakt vrolijk.
Blijf niet staan, loop nou weg, dacht hij grimmig. Ik heb er geen zin in.
‘Ik kom straks een bakkie bij je doen. Ik heb iets ehhh… passends voor je.’
Zie je nou, de hufter had een geranium gekocht… wedden? ‘Kun je er lekker achter gaan zitten,’ zou hij zeggen. Oh, hij kon zo vals zijn, die buurman, met zijn 61 jaar, dat akelig jonge uiterlijk, die ergerlijk verende tred.
‘Gezellig,’ hoorde hij zichzelf lachen. Ik ben benieuwd. Maar nu eerst inkopen doen.’

‘Tasje?’ vroeg de veel te jonge caissière.
Hij knikte, schoof zijn pinpas door het apparaat, toetste de code in.
‘Zegeltjes voor de Efteling?’
‘Nee, dank je.’ Vlug borg hij zijn aankopen in het tasje.
‘Goedemorgen, zei hij (alweer jeugdig gemaakt) lachend.
‘Mijnheer, uw pasje.’
Met rood hoofd draaide hij zich om, pakte het pasje en beende snel de winkel uit.
Verdorie, toch een fout. In gedachte voelde hij de ogen van het meisje smalend in zijn rug prikken.

Even later liep hij, zo onzichtbaar mogelijk, langs de gevels. Naar huis. Naar zijn onvermijdbare toekomst.
Een veroordeelde.
Een vijfenzestigjarige.

Dit bericht werd geplaatst in Fictieve verhalen, verhalen fictie. Bookmark de permalink .

40 reacties op Veroordeeld

  1. Melody zegt:

    Vrijgezel zeker?

    Als mijn man zich strak zo gaat gedragen krijgt ie een jeweetwel onder zijn jeweetwel, en geen zachte ook

  2. Marja zegt:

    Hé, kop op ouwe jongen. De dames staan na je 65ste allemaal voor je in de rij. Als ik mijn beide zwagers van 70+ mag geloven, moet je als weduwnaar een kuisheidsgordel gaan dragen. Er gloort licht aan de horizon.

  3. Rianne zegt:

    Tja, sommige mensen hebben er moeite mee, met dat ouder worden. Terwijl het een prachtig, eeuwenoud natuurlijk fenomeen is. Al zo oud als Methusalem.

  4. Nannie Hugen zegt:

    Ja oud en kwetsbaar worden heeft niemand trek in Plato ik heb er soms ook moeite mee maar ja laten we er gewoon maar blij mee zijn dat we ouder mogen worden.
    En verder vind ik je schrijven dit keer bijzonder levendig en zo menselijk..

  5. gewoonanneke zegt:

    Tja ouder worden zucht……. ik vond 60 al zo oud maar goed het kan altijd nog gekker haha. Nee het gaat vanzelf en het gekke vind ik dat ik voor mijn gevoel helemaal niet ouder word, alleen zo nu en dan als alles kraakt en piept dan wel. Of zoals vanmiddag een man aan mij vroeg heeft u kleinkinderen toen we over fotograferen stonden te praten. Maar goed ik denk altijd maar er zijn er zat die het niet halen.

  6. ria zegt:

    Voor sommigen begint het leven pas ná de 65e verjaardag. Dus ……wat let je. LEVEN
    groetjes, Ria

  7. Het lijkt een stempel, net als 50+. Maar het doet geen pijn gelukkig !! Groetjes, Mieke

  8. geesje zegt:

    Ik kan niet wachten tot mijn lief 65 wordt, hopelijk kan hij dan nog de keus maken om, of achter de geraniums te gaan zitten, of met mij naar Kreta te vertrekken. Ik ben bang dat hij nog meerdere jaren moet werken na zijn 65ste.
    Met plezier gelezen Plato!

  9. Petr@ zegt:

    Mmm een baard van 3 dagen, dat zijn de mooiste ………
    Het is fictie lees ik, jij bent toch nog lang geen 65!!
    Geraniums zijn best mooi hoor, zet ze maar in de tuin, niet in de vensterbank haha.

  10. Margreet zegt:

    Nou ga ik toch ff denken..wanneer ben jij nog maar jarig Plato??

  11. Margreet zegt:

    Ja, je was maandag dus jarig, nog gefeliciteerd! 3 van onze katten waren ook jarig hahaha, ze werden 3 en jij ???? :p

  12. Willie zegt:

    Over drie jaar hoor ik er ook bij, maar net als Anneke word ik voor mijn gevoel ook niet ouder.
    Bejaard zijn heeft (nog) helemaal niets met mij te maken, haha.
    Sneu als iemand zich zo druk maakt om een getal. ;-)

    Erg leuk en beeldend beschreven Plato, ik zie hem staan en gaan.
    En, heeft hij een geranium gekregen? :-)

  13. Voetje zegt:

    Tegenwoordig zijn mensen van 65 niet meer oud hoor, dat vind ik toch. Ik zou graag met pensioen willen ;) dan heb ik tenminste tijd voor al mijn hobby’s en moet ik niet constant schipperen en kiezen.

  14. klaprooske zegt:

    yes plaat,
    het zal niet eenvoudig zijn om je als 65 jarige tussen al dat jonge grut in de winkels te moeten handhaven:-)

    ik heb me pas aangesloten bij de kbo….
    mag jij zeggen wat dat is:-)

    xxx

  15. Marika zegt:

    Jij kunt het zo beeldend beschrijven dat ik het tijdens het lezen na ging doen, hoe ziet dat eruit dacht ik en stond ik daar te juhjuhju-en. :-D

  16. Wat heerlijk geschreven. Ik zie de veroordeelde al lopen.
    We moeten het doen met de tijd die ons is gegeven… :)

  17. ingeding zegt:

    k mopperde en mokte al toen ik 40 werd, heb al plenty zichtbare rimpels en vergat ook al meerdere malen bij pasje bij de appie.
    en ik zeg ook altijd nee tegen eftelingzegels!
    dat kan nog wat worden! hahahahahahaha

  18. ingeding zegt:

    bij pasje? MIJN pasje.

    zie, daar ga ik weer.. ;-)

  19. minoesjka2 zegt:

    Oei, wat maakt hij het zichzelf moeilijk! Een getal hoeft niet aan te geven hoe je je voelt, gelukkig!!! Ik ken genoeg 65 jarige die aan dit boven geschertste beeld helemaal niet voldoen :-) en jij trouwens volgens mij ook niet :-D

  20. Mrs. T. zegt:

    Hahaha, wat een gekke vent! Met plezier gelezen. Ik ken geen 65-jarigen die zo narrig zijn hoor.

  21. Rebelse Huisvrouw zegt:

    Tegenwoordig is 65 het nieuwe 55 dus er is geen vuiltje aan de lucht voor die meneer!

  22. hanneke zegt:

    65? afschuwelijk!
    je moet er toch niet aan denken.
    met 65 is je leven helemaal over.
    ik zou er subiet mee stoppen….

    en toch nog van harte gefeliciteerd, je hebt het toch maar mooi zover gehaald en dat kunnen een heleboel niet zeggen (dat is dan weer het alternatief van niet oud worden…..)

  23. ellyvandoorn zegt:

    Je zal toch zo in je vel steken. Dan leef je al veel eerder niet meer met de angst voor de toekomst. Goed geschreven en inleefbaar weer Plato.

  24. Als je geen 65 wilt worden, moet je er voor die tijd uitstappen… Dat is toch geen gezond alternatief? Gewoon jezelf blijven met een flinke korrel zout :D Volgens mij heb jij de tekst met ingevallen wangen geoefend voor de spiegel. Anders krijg je ‘m niet zo zwart op wit.

  25. Jokezelf zegt:

    Tja, mijn oma zei het al: ouder worden is leuk, maar oud zijn is wat minder, waarop mijn opa dan antwoordde; als je niet oud wilt worden dan moet je je jong ophangen. Ja het was een lekker stel die grootouders van mij. ;-) Maar artrose is hartstikke vervelend, dan dan weer wel.

  26. smijling zegt:

    Ha ha ha kan nog erger hoor stond ik met man lief bij AH voor de deur op het marktplein tas vergeten nou ja zeg ben pas 18+ kan ik mooi terug zonder geld geen boodschappen niks op de pof .

  27. reismeermin zegt:

    65 en nu de fut eruit?? Nou ik ken anders veel oudere mensen (100+) die maar door blijven gaan met genieten. Oké ze kunnen niet alles meer, maar wat ze nog wel kunnen dat doen ze ook..

  28. Truus zegt:

    Ah gossie, ik zou bijna medelijden met hem krijgen.
    Misschien moet hij eens een goed gesprek gaan voeren met Tuinier. Die weet wel dat het leven niet eindigt bij 65.
    Maar laat hij niet met C.C. gaan babbelen want dan gaat hij alles nog zwarter zien.
    En ook niet met Jordi want die lacht hem uit waar hij bij staat. ;-)

  29. artmus zegt:

    Een piepjonge 65 jarige buurman….whahahahahah.
    Kaartjes voor de Efteling, das bijna net zo irritant als de artrose zelf 😤

  30. jeer zegt:

    Plato,

    ——————————————————

    twaalf maal vijf plus vijf

    veertien maal vijf minus vijf

    dus dertien maal vijf

    ——————————————————

    Tja, het is allemaal niet zo erg als het lijkt.

    Groetjes,

    jeer

  31. Dwarsbongel zegt:

    65? Wat een jonkie, en dan al zo depri over zijn leeftijd?
    Is er niet een “oud chinees spreekwoord”, dat luidt:
    “Iedereen wil oud worden, maar niemand wil oud zijn”?

  32. Plien zegt:

    Met plezier gelezen en ik dacht dat C. Critieck heeft geschreven, toch wel zijn stijl.
    En tja… leeftijd is maar een nummer zeggen ze en toch maken we daar druk om!
    Alleen gebrekkige lichaam maakt ouder worden niet altijd gemakkelijk.

Ja, schrijft u maar.....

