De paragnost en… een nieuwe WE-300

Zomer. Buiten bloeiden de vlierstruiken. In de kantine van studio A, rook het heerlijk naar rozen.
‘Uitstekend,’ zei de presentator van het Tv-programma Paranima, ‘u wordt dadelijk geblinddoekt, krijgt oordopjes in en wordt per auto naar een geheime bestemming gereden. Wij brengen u naar een ruimte. Daar vraag ik u of u weet waar u zich bevindt. Vervolgens wordt de uitzending voorgezet in een andere ruimte.’
‘Akkoord,’ zei de kleine, donkerharige paragnost bedachtzaam.
‘Koffie heren? vroeg de kantinejuffrouw beleefd.’
‘Lekker.’ antwoordde de presentator. U ook?’
De paragnost knikte.

De live-uitzending begon. De chauffeur reed de stad uit, draaide de snelweg op, sloeg een kleine bosweg in, hotsebotste over een zandpad en een oneffen klinkerweg, zoefde langs weilanden, bereikte opnieuw een snelweg en reed langs de eerste huizenrijen van een stad. Na vijfenvijftig minuten was men ter bestemming. De paragnost werd een ruimte binnengeleid. Onmiddellijk werden zijn oordoppen verwijderd.
‘Weet u het?’ vroeg de presentator, de wenkbrauwen heffend.
De paragnost knikte. ‘Zonder twijfel,’ glimlachte hij.

‘Dan is nu het ogenblik aangebroken waarop onze paragnost gaat vertellen waar hij zich bevindt. Zeg het maar.’
‘Tja, u heeft mij wel een beetje bedot met uw bestemming? Maar ik ‘zag’ meteen dat ik mij weer in de kantine van studio A bevond.’
‘DAT is verbijsterend JUIST, geacht publiek, een FANTASTISCHE prestatie.’
(De zaal applaudisseert enthousiast.)
Ook de blinddoek wordt nu verwijderd. De paragnost buigt.
‘Dit kan niet, we worden belazerd,’ sneert jurylid Critieck.
De paragnost glimlacht. ‘Ik ben werkelijk helderziend,’ zegt hij minzaam.’ Maar toegegeven, was ik het niet geweest dan had de combinatie van heerlijk ruikende rozen en afschuwelijk gezette koffie mij flink geholpen (stormachtig applaus).
‘Overigens,’ herneemt de paragnost. ‘mag u wel eens wat vriendelijker zijn tegen de mensen bij wie u gratis inwoont.’
(Critieck wordt pioenrood, publiek op de banken, aftiteling).

 

De nieuwe WE-300

Geuren

Klik op het woord voor de betekenissen

Periode: 21 juni t/m 11 juli 2013

Veel schrijfplezier en… lees ook eens bij de anderen.

Plato

Plato    Smijling    Mrs T    Melody    Natasja    Rianne    Kakel
Minoesjka    Hanneke(2×300)   Marja    HansdeZ    Anneke    Ria    Novelle
Petr@    Laura I    Voetje    Dwarsbongel    Anna    MrGlasses    Laura II
Reismeermin    Letterzetter    Jackles

Dit bericht werd geplaatst in verhalen fictie. Bookmark de permalink .

85 reacties op De paragnost en… een nieuwe WE-300

  1. Marja zegt:

    Een heerlijk verhaal. Nu onze geurtjes nog …

  2. geesje zegt:

    Leuk verhaal Plato, de paragnost wist toch maar mooi dat de heer Critieck zijn voetjes bij jou onder de tafel steekt. HAHAHA
    Ik ga mijn “stinkende” best doen om ook weer een WE300 te schrijven.

  3. Geweldig verhaal, maar zo zal het wel vaker gaan, vermoed ik. Dat is ook heel knap, het combineren van wat je ervaart en daar dan een conclusie uit te trekken. Behalve dat, had deze paragnost toch ook nog andere krachten blijkbaar ..

  4. Petr@ zegt:

    Haha zijn neus liet hem niet in de steek.
    Ja een geur kan je ook zo maar terugbrengen naar het verleden.
    Als ik b.v. de geur van Majazeep ruik, ben ik weer kind en zit bij oma op schoot.

  5. Dwarsbongel zegt:

    Ehm… volgens mij waren dat slechte oordopjes, want de paragnost reageerde al op de vraag van de presentator: ‘Weet u het?’, vóórdat z’n oordopjes door de presentator verwijderd werden!
    Zo, en nu maar eens mijn neus achterna, kijken of die wat met geuren kan.

  6. lenjef zegt:

    Geen liefdesverklaring

    ze lag met open mond in zijn ogen te staren
    hij boog zich over haar
    en raakte een gevoelige snaar
    toen hij zei dat haar tanden rotslecht waren

    Lenjef :)

  7. Toet zegt:

    Leuk verhaal. Ik hoop binnenkort iets in geuren en kleuren te kunnen vertellen.

  8. Mrs. T. zegt:

    Je zult het niet geloven, maar ze hebben mijn man een keer geblindoekt in een auto gezet en zijn er toen 30 minuten kriskras mee rond gaan rijden. Uiteindelijk waren we 20 km verderop en raadde hij op 300 meter na de lokatie waar we waren.

    Maar goed: daar ging het hier niet om. Geweldig verhaal dit en een leuk WE-woord.

  9. Nannie Hugen zegt:

    Over de werking van geuren heb ik al wel eens wat geschreven ..hmmm ik zal eens kijken of ik een nieuw berichtje over geuren kan fabriceren.Leuke we-300 heb jij geschreven
    ja we worden vaak belazerd door onszelf. Omdat wij denken dat helderziendheid iets is dat niet kan eigenlijk en het toch stiekem hopen van wel
    Terwijl helderziende mensen misschien alleen maar heel sterk oplettende mensen zijn?

  10. Marika zegt:

    Mooi verhaal, ze hadden hem duidelijk ook nog een wasknijper op de neus moeten zetten. ;-)

  11. minoesjka2 zegt:

    Wat een heerlijk verhaal!! En ja, veel mensen beseffen niet hoe belangrijk geuren ook voor ons geheugen zijn. Een mooi onderwerp voor de WE300.

  12. klaproos zegt:

    wat geur al niet kan doen hé plaat,
    zo vind ik gewone benzine zo lekker ruiken als er een brommerke voorbij komt sputteren
    zo’n vespa ciao die pikte ik vroeger van mijn zussie,
    whaaaa.
    heerlijke herinneringen,
    maar goed plaat…. waar zit die critieck eigenlijk?
    xxx

  13. jeer zegt:

    Plato,

    Leuke WE-300, dan wel niet in geuren en kleuren, want daar is een WE-300 te kort voor, maar toch minstens wel in geuren ;-)!

    Groetjes,

    jeer

  14. smijling zegt:

    het kan hier aardig ruiken en euren in de Zaanstreek
    ben gaan ruiken maar het beviel mij niet dus
    http://smijlng.wordpress.com op verkeerde blad groetjes

  15. Rebelse Huisvrouw zegt:

    Weer zo’n leuk verhaaltje – ik heb ‘m al een paar keer gelezen en telkens weer geglimlacht. Zo geraffineerd en dat met maar 300 woorden…. Knap!

  16. Knap verhaal weer, Plato.
    Wilde het vorige maand niet lukken met mijn WE, vandaag rolde hij weer vanzelf het toetsenbord op. Ik vraag nog toestemming van de betrokkenen om het te plaatsen. Anders moet ik met wat nieuws komen.

  17. Willie zegt:

    Men laat zich graag in de maling nemen. :-)
    Ik ga er tenminste van uit dat zo’n tv-programma, in de malingnemerij is.

    Haha, de presentator zegt zeker uit beleefdheid ‘lekker’ tegen die vieze koffie.
    Leuk gevonden, dat de geuren hem op het goede spoor brachten.

    Heer Critieck ontmaskerd, whahaha.
    Leuke WE-300, Plato.

  18. Jackles zegt:

    Omdat het weer rustiger is in mijn hoofd zal ik proberen weer aan te haken en een stukje te schrijven…

  19. anja2809 zegt:

    Hahaha, een slimme paragnost (of een slimme charlatan ;-) ). Knap geschreven WE Plato!
    Ik zal de geuren dit weekend eens op mijn inspiratie laten inwerken.

  20. Melody zegt:

    uche uche… ik zeg verder maar even niets, wil niemand tegen me in het harnas jagen ;-)

  21. Voetje zegt:

    Weer een leuk verhaal :) Ik zet mijn hersenen weer in werking ;)

  22. Yvonne zegt:

    Ha, weer zo’n geweldig verhaal. Ik lees ze graag en probeer bij het begin van het verhaal al te raden waar het naartoe gaat……maar het is steeds een verassend einde!

  23. ingeding zegt:

    ^^ en die oordopjes maakten niet uit, natuurlijk, voor zo’n eh, persoon. ;-)

  24. Babette zegt:

    Wat een mooi stukje en wat een onverwacht staartje, net nu wij ons bij het doorzichtige hadden neergelegd ;-)

  25. Die Critieck toch, zal hij even van zijn stoel gevallen zijn! Een verhaal om van te smullen. Volgens mij is de reuk ons meest verwaarloosde in-stinkt ;-) Tenzij we iets gaan eten, komt onze neus er maar bekaaid vanaf. Origineel verhaal met een heel leuk eind!

  26. Ik denk dat de reukzin juist heel belangrijk is. Als je je eten niet meer ruikt, maar alleen ziet, weet ik niet of het allemaal nog wel zo lekker smaakt. En je ruikt het gaslek ook niet meer. En de koffie niet, en de rozen niet, enz. enz.

  27. Pingback: Geur: Dat ruikt goed zei Yep | Wiebeltjes

  28. Pingback: Geuren | Villa Kakelbont

  29. Hoi Plato, hier heb je mijn bijdrage van de nieuwe WE-300
    http://kakelbont.freeweb.nl/?p=9159

  30. Truus zegt:

    Hahaha, wat een verhaal weer Plato. :-)
    Helaas is het me de vorige keer niet gelukt om mee te doen. Hoop dat ik nu wel uit de voeten kan met geuren. Wat schrijf ik nou? Moet gelijk aan zweetvoeten denken. ;-)

  31. minoesjka2 zegt:

    Plato, daar was ik weer. Het thema sprak mij erg aan, dus ……… hier vind je mijn bijdrage (was ook weer veel te lang geleden) : http://minoesjka2.wordpress.com/2013/06/24/we300-geuren/

  32. tagrijn zegt:

    Zie je nou wel? Ik heb het altijd al gezegd dat er meer is tussen hemel en aarde. Vooral die lucht van rozen is dan opvallend. Je had weer een mooie uitsmijter achter de hand, Plato!

  33. Willie zegt:

    Willem, van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag.
    Ik wens je een hele prettige dag. :-)

  34. Marika zegt:

    Van harte gefeliciteerd met je 65ste verjaardag! Hiep hiep hoera!! Via Hyves (dat ik eigenlijk gedeactiveerd heb, dat blijft gek…) kreeg ik vanmorgen een melding dat je 65 werd. Dat je jarig bent wist ik natuurlijk al maar de tel was ik wel een beetje kwijt. Mooie leeftijd! :D
    Waar blijft de taart??

  35. Nathalie zegt:

    Foei… op mijn vorige log stond je verjaardag vermeld, maar dat heb ik niet meegenomen… ik had het kunnen weten. Een dag te laat (maar ook dan smaakt de taart nog prima), maar net minder gemeend. Alsnog van harte gefeliciteerd met je 65ste verjaardag!

    Had die paragnost ook kunnen weten toch????

  36. Ik heb niet alle reacties gelezen , maar wat betreft de oordopjes wellicht helderhorend “dus geen gat graven”, ;-)

    Ik ging mee met die hele rit echter ik was op het verkeerde spoor ik had die reukjes niet :-D

    Goed gevonden onderwerp en verhaal !

  37. Mrs. T. zegt:

    Hieperdepiep hoera voor Willem, Plato, Jordy, Cornelis en de rest (is er een rest?). ;-)

  38. Pingback: De wind uit het oude land | Hannekelive

  39. hanneke zegt:

    geschreven naar aanleiding van deze WE-300 uitdaging, al is het een WE-600 geworden.
    korter kon ik het niet maken……
    http://hannekelive.wordpress.com/2013/06/25/de-wind-uit-het-oude-land/

  40. gewoonanneke zegt:

    Heel mooi verhaal. Geprobeerd voor de gek te houden en niet gelukt. Ga me ook eens verdiepen in geuren…………

  41. hanneke zegt:

    haha, die paragnosten ook, hebben al hun zintuigen op scherp staan.

  42. Marja zegt:

    http://rammelaars2.blogspot.be/2013/06/neusje-van-de-zalm.html
    Goedemorgen,
    Hier is mijn linkje.
    Ik wens je een heerlijke dag.

  43. Pingback: Geuren | HansDeZwans

  44. Pingback: Geuren | gewoonanneke

  45. artmus zegt:

    Waarde Willem. Een beetje laat feliciteer ik je met je verjaardag. Niks voor mij zo laat…maar ja…het is gebeurd.
    Niks meer aan te doen.
    Mij is uit het stuk niet helemaal gebleken of Critieck in het publiek zit en tegen wie hij zit te mopperen. Maar ik ben blij dat de paragnost hem eens even de oren wast.
    Ja geur…….
    Een bepaalde geur kan je opeens jaren terug slingeren in de tijd.
    Geur is dus ook een beetje paranormaal.

    • platoonline zegt:

      Mus, dank je wel voor de felicitaties. Laat is niet erg.
      Critieck was jurylid. Dan zit je dus meestal op een podium.
      En geur…ja, ik heb dat met van die vage geuren gemengd met koude. Dan zie ik mezelf bijvoorbeeld als stagiar postpakketjes rondbrengen in Hoorn, rijdend op een wrakke fiets met één volledige trapper (de ander was niet meer dan een staafje) en poreuze banden.
      Ik kan het me nu niet meer voorstellen maar toen was dat zo, We waren arm.

  46. ria zegt:

    Er gaat iets mis met reageren, misschien lukt het nu. Dacht al dat er iets mis zou gaan verdorie.
    Hier is mijn bijdrage; http://www.rias-weblog.nl/?p=3389
    gelukt,
    groetjes, Ria

  47. Nannie Hugen zegt:

    Ik kom spoedig bij de andere schrijvers lezen hoor.Reageren is lastig vanmorgen pfft

  48. Petr@ zegt:

    Goede morgen Plato
    Hierbij mijn bijdrage voor de WE Geuren.
    Ik heb behoorlijk moeten schrappen, het verhaal heeft meerdere kanten, maar daar heb ik meer dan 300 woorden voor nodig! De essentie blijft denk ik wel overeind: Vertrouw altijd op je gevoel en op je neus! :-)
    http://petrapotpourri.blogspot.nl/

  49. Petr@ zegt:

    Nog even dit: Hieperdepiep Hoera!!
    Van harte gefeliciteerd!!
    Een klapzoen van mij X

  50. Pingback: WE 300 : Geuren | dewerelddoordeogenvanjuistja

  51. Voetje zegt:

    Ik heb ook nog eens meegedaan: deze keer een verhaal dat helemaal verzonnen is en dus geen mengeling van fictie en non-fictie.
    http://voeteninhetwater.wordpress.com/2013/06/28/geuren/

  52. ellyvandoorn zegt:

    Heb jij Cornelis even te pakken hahahaha.

  53. reismeermin zegt:

    Plato, ik feliciteer je, te laat dat wel, nog van harte met je verjaardag..

  54. Jokezelf zegt:

    Wat een enthousiasme weer en ik moet nog beginnen! Ik vind die paragnosten altijd erg knap, bijna een soort van goochelaars maar dan net even anders. (ik geloof er niet echt in, moet ik bekennen). Maar je hebt het levensecht verwoord. Ik geloof helemaal dat hij op zijn reukvermogen af ging.

  55. Dwarsbongel zegt:

    Ik zie dat er alweer flink is meegedaan! Zelf heb ik nu ook het thema uitgewerkt: http://dwarsbongel.blogspot.nl/2013/07/we300-geuren.html
    Morgen maar eens lezen bij de anderen, want we gaan straks naar de andere kant van het land voor de eindmusical van het basisschoolverblijf van een kleinzoon…

  56. Anna zegt:

    We blijven schrijven hé – ik ben momenteel dan ook met verlof, dat scheelt ;-)
    Dus bij deze: http://annasweek.blogspot.be/2013/07/vrijheid-in-t-kwadraat.html

  57. Dwarsbongel zegt:

    Mooi geschreven, mooi verhaal! En Cornelis Critieck deed zijn naam eer aan! Blijkbaar is hij niet schaamteloos, want hij kan nog blozen…
    Maar was dat “stormachtige applaus” nou voor die blijkbaar zéér slecht gezette koffie?

  58. Lang niet meer meegedaan maar nu toch maar weer eens een poging wagen.
    Een lastig woord om iets over te schrijven maar hier mijn bijdrage.

    http://misterglasses.wordpress.com/2013/07/04/blokhut/

    Veel plezier

  59. Ik “gooi” er nog 1 in ;-)http://dewerelddoordeogenvanjuistja.wordpress.com/2013/07/05/we-300-geuren-2/

  60. Pingback: WE 300 : Geuren 2 | dewerelddoordeogenvanjuistja

  61. Pingback: Geuren | reismeermin

  62. Pingback: Gagel | Letterbak

  63. Letterzetter zegt:

    Op de valreep! Maar ja, er moest eerst iets gebeuren…
    http://letterbak.wordpress.com/2013/07/10/gagel/

  64. Pingback: WE-300: Geuren | Jackles

Ja, schrijft u maar.....

