Wreedzame samenleving

‘Je bent een uil, Johan, je moet gewoon knippen en plakken. Driftig tikte ze met haar benige rechterwijsvinger tegen het door stof bezwangerde beeldscherm.
Zoals altijd zweeg hij. Zijn domein was het ziekenhuis waar hij de oude chirurg was wiens woorden met respect werden gehoord. Thuis zwaaide zij immer ratelend en rebbelend de scepter. En hoe!!
Vol gram zag hij de pensioengerechtigde leeftijd met rasse schreden naderen.
Er moest iets gebeuren.
Enkele dagen later kwam hij met een reistas vol spullen naar huis die hij onmiddellijk in zijn kamer verborg.
Die zaterdag speelden ze bridge met de van Leuffen tot Donkerslootjes. Er werd flink gedronken en het was gezellig. Zijn vrouw, met vuurrode konen, had het hoogste woord. Na de laatste robber wees de klok 00.45 uur aan.
Nadat de gasten waren vertrokken ruimde hij de tafel af. Zijn vrouw schoof schommelend de trap op. Toen hij een kwartier later boven kwam zag hij dat ze inmiddels al naar verre oorden was afgereisd.
Terwijl er een wreed trekje om zijn lippen kwam, pakte hij vanuit de andere kamer de reistas, haalde er een flesje uit en hield dat geopend onder de neus van zijn ronkende echtgenote. Daarna pakte hij wat instrumenten uit de reistas en begon deze te ontsmetten.
Met een  schok opende ze haar ogen. Het was donker in de kamer. Hoe lang had ze geslapen? Waar kwam die brandende pijn vandaan? Had ze zoveel gedronken?
Naast haar was het bed leeg. Waar was hij? Hij sliep zondagochtend toch altijd uit?
Ze wilde zijn naam roepen, er kwamen geen klanken. Er was slechts die alles verterende pijn. Ze stond op en liep naar de badkamer. Water, dat zou haar goed doen.
Nu stond ze voor de wastafel, keek in de spiegel en schrok hevig.
Voor haar stond een vrouw met opgezwollen, pioenrood gezicht. Onder haar neus zag ze één smalle bloederige streep.
Ze wilde gillen maar kon niet.
Plotseling hoorde ze in de ijzingwekkende stilte licht gedruis en meteen daarna een zachte stem:
‘knippen en plakken, knippen en plakken.’

Verhaal @ Plato 2013

Dit bericht werd geplaatst in verhalen fictie. Bookmark de permalink .

43 reacties op Wreedzame samenleving

  1. Als ik die chirurg was, dan ging ik anders bepakt een reis maken en tuurde haar kaarten met ” de groetjes en vlijtig knippen en plakken”

    Mooi geschreven Plato de spanning bleef er tot het laatst in .

  2. Nou, jij kunt er ook wat van! En dan had je ooit commentaar op mijn bezetenheid….
    Prachtig beschreven hoe dingen volledig uit de hand kunnen lopen. Gelukkig ben ik niet zo’n betweterige kletskous. Ik zou geen oog meer dichtdoen.

  3. artmus zegt:

    Dat word een rustige oude dag….heerlijk. Stel je voor……
    Heerlijk met een boek bij de haard, glaasje…….en een vrouw die geknipt en geplakt is. Hoe mooi kan het leven zijn.
    Je hebt me wel op het verkeerde been gezet met die reistas , daardoor werd het slot nog verrassenderderder.

  4. Petr@ zegt:

    Ik dacht dat hij er vandoor zou gaan, maar niet dit!
    Wat een bloederig einde! Spannend!
    Haar hoor je niet meer :-)

  5. dieneke55 zegt:

    Nou dat is behoorlijk ingrijpend,rest enkel sondevoeding………….zonder geslurp tis al te erg wat een wrede fantasie heb je hier.

  6. Anna zegt:

    Uh, dat is toch wel een heel drastische manier om iemand de mond te snoeren… :-)

  7. datzalwel zegt:

    Een verrassend einde, ik ben toch benieuwd of hij er mee weg komt.
    Groetjes.

  8. Babette zegt:

    Horror. Je hebt je weer eens helemaal laten gaan, Plato :-)

  9. gewoonanneke zegt:

    Getver wat een eng verhaal zeg wel heel drastisch hoor

  10. Door zegt:

    Was hij plastisch chirurg:-)?

  11. hartelijkehothulk zegt:

    Vreselijk verhaal.
    Begin bang van je te worden, Plato!

  12. ingeding zegt:

    het is dat ik momenteel de serie ‘breaking bad’ kijk, anders zou ik me serieus afvragen hoe je toch op dit soort logjes komt hoor!

  13. Gwyn zegt:

    Macabere humor toon je hier, er zijn toch wel mildere manieren om dit soort problemen aan te pakken!!

  14. hannekelive zegt:

    heerlijke horror, ik smul ervan.
    en zeg eens eerlijk, dat mens had haar mond gewoon een keertje moeten houden.
    eigen schuld!

  15. Rianne zegt:

    Schitterend verhaal.

    Heb jij op mijn blog (linkerkant) de aankondiging van de verhalenwedstrijd van LetterRijn gezien? Daar zoeken ze dit soort verhalen. Weliswaar met iets meer woorden dan wat jij gebruikt, maar ik weet zeker dat jij een winnaar kunt zijn. Jij zet je lezers regelmatig op het verkeerde been.

  16. suzanne zegt:

    misschien moet je eens aan een thriller beginnen???

  17. reismeermin zegt:

    Griebels, nu kan ik niet slapen hoor…

  18. es zegt:

    Als bovengenoemde echtelieden ook nog eens bridgepartners zijn en zij hem hierin eveneens op dergelijke wijze domineert, lees ik dat ze er genadig van afgekomen is.
    Zoiets snoer je toch ter plekke voor eeuwig de mond…

  19. whaha! Cool…
    Maar wel een beetje eng dat je dit zomaar kan verzinnen.
    Mooi geschreven, Plato!

  20. Trees zegt:

    Nou ja zeg… dit is wel een heel ander plot dan ik verwachtte… Knap bedacht Plato…
    Mag hopen dat Maria niet zo’n rebbel is, maar ach, maakt niet uit, jij bent toch ook geen chirurg ;-).

  21. Willie zegt:

    Whaaa, wat een wrede oplossing!
    Hij nam dat ‘knippen en plakken’ wel heel letterlijk.
    Jammer dat hij zijn pensioen nu in de bak door moet brengen, of in het gesticht, hij had inderdaad beter weg kunnen gaan, je hebt mij ook op het verkeerde been gezet met de reistas. ;-)
    Gruwelijk verhaaltje Plato, maar heel leuk om te lezen.

  22. klaproos zegt:

    whaaaa
    wat een ontknoping plaat,
    jouw fantasie reikt tot in de hemel:-)

  23. Anja zegt:

    Wahahahahhaa, heerlijk verhaal Plato! Hier hou ik van, lekkere macabere humor.

  24. ellyvandoorn zegt:

    Wat een horror. Weer bewonderenswaardig Plato.
    @ik mis een reactie maar antwoorde wel. :-)

  25. NOVELLE zegt:

    Getver wat een apart bijzonder wreed verhaal. Brrrr
    Hoe durf je het te bedenken? (glimlach)

  26. Als het je in plaats van ‘chrirug’, ‘dominee’ had gebruikt was het een prima invalshoek bij Reismeermin geweest.

    Ik denk dat ik voor een minder drastische maatregel gekozen zou hebben om rust te krijgen ;-)

  27. Plien zegt:

    Wow!!! Ik wist niet wat ik moest verwachten van die reistas. Ik dacht hij gaat voor altijd het hort op! Maar wat een maatregel, maar ja, nu heeft hij voor rust en daarnaast heeft hij aangetoond dat hij kan knippen en plakken ;)

  28. Voetje zegt:

    Amai, dat was even schrikken! Goed geschreven hoor

  29. lenjef zegt:

    Hij gebruikte doorslaande argumenten

    de als een verhitte folie
    krimpende liefde
    veranderde langzaam in groeiende haat

    ze ondermijnde elke dag
    met gezaag zijn gezag

    toen hij zijn ergernis
    er bij haar
    had in getimmerd kwam alle hulp te laat

    Weer met veel plezier gelezen, Plato! :)
    Lenjef

  30. tagrijn zegt:

    Hij has als waarschuwing ook eerst het bloed onder HAAR nagels vandaan kunnen halen, maar dan wel letterlijk.

  31. Nathalie zegt:

    Hij was vast de Dummy….

  32. Yvonne zegt:

    spannend hoor, maar ook wel zielig, dat zo’n chirurg zich moet verlagen tot zo’n ingreep. Maar ik houd van horrors en spannende thrillers,zeer goed geschreven Plato! Komt er een vervolg,hihi?

  33. jokezelf zegt:

    Mij rest niets dan; CHAPEAU! Verder ben ik er stil van.

  34. Wat een rust in de tent. Dat heeft de chirurg wel verdiend!
    Het betere knip- en plakwerk laat ik ook liever aan een ander over ;-)

  35. Een geweldige vondst Plato. :-)
    Al is het wel luguber hoor. ;-(

  36. elke zegt:

    Dit doet mij denken aan de verhalen van Roald Dahl, alwaar de wraak soms ook zeer zoet ik. Of aan de films van Tarantino, maar die zijn nog bloederiger.

  37. Jackles zegt:

    Geweldig verhaal! Ik zit wel een beetje onaardig mee te grinniken met de chirurg, niet heel aardig hè…

  38. Rebelse Huisvrouw zegt:

    Jaaaaa…… Geweldig!! Je hebt mensen die lijdzaam de andere wang toekeren – gelukkig heb je ook mensen die dat niet doen (want wat zouden de verhaaltjes anders saai zijn geweest!!!)

Ja, schrijft u maar.....

