One O One: Alleen

Goedemiddag, met Graafjes, SVB. De heer Groot?
Spreekt u mee.
Ik heb een vraag over uw aanvraagformulier AOW. U vult in dat u alleenstaand bent.
Klopt.
Toch heeft u de naam van een huisgenoot ingevuld.
Ja dat komt, ik ben namelijk schizofreen. Gelukkig heb ik maar één stem hoor. Maar wel een heel strenge. Mevrouw Oesterzwam eiste een plek op het formulier.
Waarom?
Ze wil gekend worden.
Hebben jullie dagelijks contact?
Elke dag ja.
Duidelijk, ik noteer u als samenwonend. U krijgt een uitkering van 50%.
Maar ik woon toch alleen?
Een schizofreen is nóóit alleen, toch?
Ja maar...
Goedemiddag.

Dit bericht werd geplaatst in 101. Bookmark de permalink .

49 reacties op One O One: Alleen

  1. datzalwel zegt:

    Grinnik, daar is geen speld tussen te krijgen. Wel regide.
    Groetjes.

  2. Rianne zegt:

    Lekker gevoel voor humor heb je toch..

  3. Trees zegt:

    Pech hebben zeg, als je schizofreen bent… Gelukkig zit je niet met zijn tweetjes aan tafel anders kwam je echt wel tekort aan die 50%…

  4. Petr@ zegt:

    Haha Een en Een is niet alleen.

    Groetjes Petr@ (ben je alweer aan de beterende hand?)

  5. HansDeZwans zegt:

    Iedereen gelijk voor de wet. Een leuke conversatie heb je weer neer geschreven.

  6. artmus zegt:

    Fantast dat je er bent…….whahahahah…..

  7. Hahahaha leuk stuk, kun je zien dat je van de griep loopt te ijlen, beterschap ;-)

  8. Het is niet eerlijk! Daar zit je dan alleen met z’n tweeën te zijn… ;-(
    Maar geweldig verzonnen, dat wel. :-)

  9. Hopen dat hij geen alcoholist is, anders ziet ie ook nog dubbel :-) Het is weer een smakelijke converstatie, Plato!

  10. Mrs. T. zegt:

    Geweldig. Hoe kom je erop.

  11. ellyvandoorn zegt:

    Mooi satirisch, daar houd ik wel van.
    Tekenend voor de kortzichtigheid van onze huidige maatschappij.
    Knap geschreven

  12. platoonline zegt:

    Mirjam: het is eigenlijk een cynisch oog naar de overheid die haar instellingen soms met vreemde opdrachten de wei in stuurt. Net als vroeger toen de WAO moest worden aangescherpt en alle invaliden maar moesten gaan werken, al was het maar Bonzaiboompjes zaaien.
    Mijn broer (zwaar bedlegerig van de reuma) stak toen zijn tong uit en zei: ja hoor, ik kan best werken. Gebruik mij maar als postzegellikker. Dat kan ik best.

      • platoonline zegt:

        Bonsaiboompjes planten was een van de maatregelen die de overheid beschreef als alternatief voor mensen die in de WAO zaten maar ‘best nog wel iets konden doen.’ Het item werd er uitgepikt door de media en ging een bescheiden eigen leven leiden. Als je niets anders kan, kun je altijd nog bonsaiboompjes planten. Het hele overheidsproject werd een tamelijke mislukking want veel mensen konden niet en veel werkgevers wilden die mensen niet. Veel te groot risico. Het bracht mijn broer op het idee dat ze hem ook wel zouden laten werken ondanks het feit dat hij geen vin kon verroeren van de ;pijn. Hij bedacht toen de levende postzegelspons en stak zijn tong uit.

        • NOVELLE zegt:

          zo zo dat wist ik namelijk niet bedankt voor je antwoord.Nou ik wou zelf met bonsaiboompjes bezig gaan hahahaha En je broer was zeker een humorist van alure.
          Die wist denk ik heel goed hoe je je door het leven slaat als er heel vel tegen zit.
          goede zondag vandaag

  13. Willie zegt:

    Haha, laat mevr. Oesterzwam maar een eigen formulier invullen, misschien krijgt zij dan ook 50%. :-)
    Je hebt de overheid mooi op de hak genomen Plato, grappige one-o-one.

  14. Nathalie zegt:

    Als die mevrouw Oesterzwam die andere 50% ontvangt….
    Leuk die cynische stukje over de overheid.. daar houd ik wel van!

  15. Ondanks de trieste toon van deze 101 die tegelijkertijd hilarisch overkomt…zou het me niet verbazend als dit ook daadwerkelijk voorkomt… er worden zoveel verschrikkelijke fouten gemaakt in de wereld van uitkeringen….zo triest zo waar!

    Hoop oprecht dat men jou niet zo behandeld heeft!

  16. klaproos zegt:

    :-)
    klopt als een zwerende vinger plaatje:-)

    xxx

  17. Voetje zegt:

    Eerlijk zijn helpt je jammer genoeg niet altijd vooruit he

  18. Anna zegt:

    Super! De graaierigheid van de overheid dan weer veel minder, want die bestaat. Zo zijn er gevallen bekend waar een gehandicapte een deel van zijn uitkering moest terugstorten omdat hij inkomsten had verkregen uit het eenmalig publiceren van zijn levensverhaal. Alsof die mens daar dan schatten had aan verdiend en niet eens een extra centje best goed kan gebruiken. Daar bovenop moest hij dan weer opnieuw een hele procedure en een nieuwe aanvraag tot het verkrijgen van een uitkering indienen… absurd tot en met.
    Nog een fijne zondag @->–

  19. Min zegt:

    Tja het is in werkelijkheid, zoals Anna al meldde eigenlijk nog erger.
    Het is allemaal zo krom.. Tweede BSN-nummer aanvragen, dan twee inkomens, maar daar trappen ze ook niet in… tsss

  20. minoesjka2 zegt:

    Tjonge zeg …….. die is goed geraakt!!! Ik zou niet gek opkijken als dat in het echt ook zo zou gebeuren ………………. te triest om waar te zijn, al moet ik zeggen dat ik dit wel grappig vind .

  21. gewoonanneke zegt:

    Een mooi verhaal….. fictie maar er gebeuren wel gekke dingen bij de overheid die soms de fictie overstijgt.

  22. Goedemiddag, u wilt een aanvraag doen voor de uitkering waarop u recht heeft op de Bijstandsuitkering? SORRY,u zult nog steeds geduld moeten hebben! En dat duurt dus al drie maanden lang!
    Met alle gevolgen van dien!
    *!@$*!!!!!!!

  23. Babette zegt:

    Dit is niet te harden, Plato.

  24. hannekelive zegt:

    mevrouw oesterzwam dan ook maar een aanvraag indienen?
    ik zou voor de zekerheid nog meerder personages toevoegen…..

  25. Plien zegt:

    Schitterend! Zo werkt het soms wel helaas!

  26. tagrijn zegt:

    Mooi verhaal! Gelukkig is de SVB in werkelijkheid een van de weinige instellingen waar ze zich niet puur bureaucratisch opstellen.

  27. Door zegt:

    Haha, wat een leuke naam voor een alter ego; mevrouw Oesterzwam.

  28. elzeblaadje zegt:

    Tja plato, het is een komisch verhaal, maar toch kon ik niet lachen, want het raakt me ergens wel heel erg. Heb je wel eens gedacht hoe een echte schizofreen hierop zou kunnen reageren? Want in werkelijkheid is het echt geen pretje een extra stem te hebben in je hoofd.

    • platoonline zegt:

      Elzeblaadje, een van mijn beste kennissen heeft het en schrijft er met veel humor over.
      Ik onderschat de kwaal en de gevolgen voor de mensen die aan schizofrenie lijden beslist niet. En iedereen die mij kent weet dat het niet mijn bedoeling is om te kwetsen.

      Hier is het echter niet de kwaal die centraal staat maar een overheidsinstelling. En dit dan weer na een TV uitzending die mij weer behoorlijk aangreep, want hoewel dit stukje badinerend is bedoeld, was de werkelijkheid niet veel anders.

      Nu kan ik natuurlijk roepen: grof schandaal, maar dat doet iedereen al. Ik verpak mijn kritiek in verhalen, tenminste….soms. En ja, ik heb nagedacht over de vorm. En ik heb me gerealiseerd dat het kritiek zou kunnen opleveren. Vandaar ook deze uitleg.

    • harrie zegt:

      dag elzeblaadje,
      Laat mij nou iemand zijn met niet één extra stem in mijn hoofd maar veel meer dan één.
      En ja, dat kan soms heel lastig zijn, maar het kan ook heel gezellig zijn. ALS JE ER MEE HEBT LEREN OMGAAN.
      En daar zit meteen de crux, dat leert niet iedereen, omdat de zogenaamde hulp in Nederland (en andere landen) voornamelijk gericht is op het ‘wegmaken’ van stemmen. Maar als Plato in zijn foute plaatje van schizofrenie één ding wel heel goed gezegd heeft hier, dan is het dat stemmen zich gekend willen voelen en wat te vertellen hebben. Ze hebben een boodschap.
      Stemmenhoren is een normaal fenomeen en geen symtoom van een ziekte. 2/3 van de mensen die stemmenhoren hebben geen psychiatrische diagnose of hulp nodig. Slechts 1/3 wel. Dat zijn de mensen die er niet mee om kunnen gaan, bang zijn en het gevoel hebben e rgeen controle over te hebben. Maar stemmen hebben slechts zoveel macht als jij ze geeft…..
      Tot zover mijn preek…..
      geloof je harrie niet? kijk dan maar eens op http://www.intervoiceonline.org

      • elzeblaadje zegt:

        Ik ben kenelijk de enige die diep geraakt wordt door dit stukje. Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat mensen drjft die zo schrijven zoals hier gepost wordt.

        • platoonline zegt:

          Je bent niet de enige die diep is geraakt, elzeblaadje.
          Harrie schrijft hier ook waardevolle dingen. Ik heb al uitgelegd wat mijn bedoeling was met het stukje. Daar was ik namelijk diep door geraakt. Ik had dus in feite geen leuk bedoeld stukje op het oog al snap ik wel dat sommigen het hilarisch vinden.
          De anderen kunnen beter zelf hun reactie becommentariëren.

  29. harrie zegt:

    Harries favoriete liedje was van een cabaretgroepje genaamd ‘trio de janeiro’, Harrie betwijfelt of ze nog bestaan. Het ging als volgt: “een schizofreen is nooit alleen, heeft altijd iemand om zich heen, wat is het fijn om schizofreen te zijn.”

    Dat was nog voor Harries periode van alle diagnonses onzin….
    En hoewel Harrie best moet grinniken om je stukje Plaat, wil Harrie toch tegen je zeggen: doe je huiswerk en lees nou toch eens wat schizofrenie eigenlijk is, want het heeft niks met meerdere persoonlijkheden/gespleten geesten enz te maken…..

    Maar de realiteit terzijde, grappig stukje

  30. Erika zegt:

    Ik vind het een lastig stuk en heb ook de reacties allemaal gelezen.
    Dat het hier om de overheidsinstelling gaat was me wel duidelijk, toch heb ik er moeite mee.
    Of het nu gaat om een uitkering in dit geval, of een hulpmiddel in een ander geval.
    Wanneer het mensen overkomt is het triest, hoe triest heb ik te vaak van dichtbij mogen meemaken.
    Ik vind het een lastige, persoonlijk zie ik het liever in een neutrale verpakking maar ieder zijn ding.

    • platoonline zegt:

      Neutrale stukjes worden neutraal gelezen. Hier was het de kwaadheid die mij dreef. Het verhaal en het nevenonderwerp waren slechts middel. Als iedereen alleen altijd maar politiek correct en neutraal schrijft, dan blijft het leven net zo vlak als het al was.

  31. hanscke zegt:

    Tsjonge wat een gedoe allemaal. Het eerste wat er als reactie in mij opkwam was, dit is dus een reden waarom ik geen schizofreen word, het kan een hele dure aangelegenheid worden.
    Zal dus in de ogen van verschillende mensen niet kunnen. Als oud psychiatrisch verpkeegkundige (niet meer BIG gereigstreerd) heb ik heel veel soortgelijke humor voorbij horen komen.

    • hihi hanscke, dan zul je in de praktijk vast ook wel gehoord hebben dat er door cliënten/patiënten/betroffenen (of hoe ze zichzelf ook willen noemen, naar wat hun eigen voorkeur ook is) nóg véél hardere humor voorbij komt ;-)
      zelfspot is vaak een heerlijk medicijn! (werkt vaak beter dan al die stapels pillen!)

Ja, schrijft u maar.....

