WE-300: woord voor januari/februari

cc2Velen vragen mij: Cornelis, waarom bent u altijd vrijgezel gebleven?
Simpel, antwoord ik dan, vrouwen kwetteren mij teveel, zijn altijd bezig met schoonmaken en ander geneuzel terwijl de rest van de tijd wordt besteed aan klagen over- en het doen stutten van hun wankel gemoed, want in alle vrouwen draven de hormonen ongelimiteerd als gekken heen en weer.

Vindt u dit te ongenuanceerd? Dan zeg ik: geenszins. Ik druk me nog matig uit. Laat mij u één voorbeeld uit mijn rijke ervaring geven.
Enkele maanden geleden was ik enkele dagen te gast bij een eminent criticus van ‘de Limburger’. Het weekeinde besteedden wij aan zuiver literaire arbeid. Mijn collega’s echtgenote was zo verstandig het weekeinde bij haar moeder te vertoeven. Wij hadden dus alle tijd ons te buigen over enige belangrijke artikelen. Maar zondagavond kwam ze  thuis. Onmiddellijk was het gedaan met onze rust. Een verhalen, het hield niet op. Waar ze met moeder was geweest, wat ze hadden gegeten, welk een schoon kleedje ze voor lage prijs naar binnen hadden gehengeld, hoe ze op het zebrapad bijna een bejaarde hadden geschept, hoeveel… enfin, u begrijpt, wij konden wel stoppen.

De volgende ochtend ging het niet anders. Voor dag en dauw werden wij gewekt, want het ontbijt stond klaar. Akkoord, er moet gegeten worden. Maar daarna: ‘George, zet jij de vuilniszakken buiten, George, til je voeten op, ik moet hier zuigen, Cornelis jij ook, George, kunnen jullie even voor mij naar Kruidvat, dan kan ik ondertussen kuisen, Cornelis er zit ei op je boordje, zo kun je de deur niet uit…’ enzovoort.

In de namiddag besloot ik er vandoor te gaan. Die avond rolde ik verbazingwekkend vroeg mijn bed in. Bekaf. En dat voor iemand van mijn statuur.

Wel, na deze uitleg zult u mij toch gelijk moeten geven, nietwaar?

————

Plato is weer eens met iets anders bezig.
Het zal me weer wat wezen.
Hm, dan neem ik de WE-300 wel voor mijn rekening.
Puur om het u niet te moeilijk te
maken hierbij het woord:

Poetsen

Termijn: 25-1 t/m 15-2-2013
Regels: zie welkomsttekst

Veel schrijfplezier
Gegroet
Cornelis Critieck

Cornelis C.     Melody     Roadlaura     Plien     Smijling     Rianne     Letterzetter     Jackles     Trees     Petr@     Reismeermin     HHHHulk     Nathalie     Anneke     Natasja     Marja     Hans de Zwans     Kakelke     Bronsgroen     Hanscke     Dieneke I     Dieneke II     Mrs Tril     Plato     Doorgaatervoor     Nanda     Hanneke     Truus     Voetje

Dit bericht werd geplaatst in WE-300. Bookmark de permalink .

95 reacties op WE-300: woord voor januari/februari

  1. En maar klagen en klagen, Cornelis, ik ga je nu toch echt bij de voornaam noemen hoor. Je kritiek is nu ietwat in mijn achting gedaald, het lijkt wel één grote klaagzang. Geen wonder dat Plato de plaat heeft gepoetst.
    Ik zal mijn gedachten er eens over laten gaan. Liefs voor Plato.

  2. ellyvandoorn zegt:

    Ik voel me zwaar in mijn kruis getast meneer Cornelis. Dan heeft u nog nooit kennis met mij gemaakt. Weliswaar van het vrouwelijk geslacht maar wars van kuisen, poetsen en meer van dergelijke vrouwelijk zaken. Nu zult u denken. dat is een vrouw met de broek aan. Jawel dat heeft u goed gezien. Dus hierbij wil ik even stellen dat het onmogelijk is alle vrouwen over één lijn te scheren. Graag wil ik u verzoeken in het vervolg iets genuanceerder te werk te gaan.
    B.V.D.

    • platoonline zegt:

      Geachte mevrouw van Doorn,
      U zult ongetwijfeld een broek aan hebben. En u zult ook geen poetsfanaat zijn. Maar ik geef u zo maar geen gelijk, want als ik uw blogjes lees zie ik daar af en toe toch wankelmoedigheid. Vergelijk dat eens met mij. Een standvastige mening en geen gemauw. Nee, u mag zich dan zwaar in de kuis getast voelen, maar ik neem toch liever geen risico. Ik weet natuurlijk dat Plato u heel hoog heeft zitten, maar dat is dan ook een watje met groeimogelijkheden.

  3. Hier staat weer een dijk van een WE. Met plezier gelezen.

  4. Melody zegt:

    Met een vette knipoog naar Cornelis…. ‘ik snap jou helemaal’

    http://melodymusic.nl/archives/16354

  5. datzalwel zegt:

    Ik waag het te melden dat ik zulk soortig geprietpraat ook wel eens bij mannen aantref. Dus kan ik u verzekeren dat zéker niet alle vrouwen zo zijn. Vraag het anders maar aan Plato die zal het u euvel duiden als u zijn Maria hiermee wil vergelijken.
    Prachtig geschreven hoor Cornelis.
    Groetjes.

  6. Petr@ zegt:

    O jee meneer Cornelis, ik vrees dat wij elkaar niet liggen.
    Ik mag graag de poetsdoek ter hand nemen en met 2 honden in huis gebruik ik dagelijks de stofzuiger. Maar het kan natuurlijk altijd erger ……

    Groet Petr@

  7. Hahahaha ja wat kan ik zeggen het geeft vrouwen en het geeft vrouwen, gelukkig bestaat mijn wereld toch wel iets minder in het teken van het poetsdoek Cornelis, doch moet ik bekennen dat als ik echt iets leuks heb ondernomen ik er wel over kan vertellen, maar kan ook eerst genieten in stilte erop terug kijken en deel het dan in alle rust met Ger.

    Maar u mag mij op de proef stellen ik heb er wel geen WE-300 bij gezet plus ik denk dat ik het woord Poetsen niet letterlijk heb gebruikt ook niet in de Titel, ik kan ook niet beloven of ik een vaste deelgenoot wordt http://dewerelddoordeogenvanjuistja.wordpress.com/2013/01/25/wat-gaan-we-doen-met/

    Groetjes aan Plato en u natuurlijk ;-)

  8. Pingback: Wat gaan we doen met….… « dewerelddoordeogenvanjuistja

  9. Yvonne zegt:

    haha, ik moest wel even lachen toen ik je verhaal las. zijn wij vrouwen echt zo erg? weet je dat wij vrouwen ook zo over mannen denken, met hun getetter over voetbal en auto’s……..
    ach, het is maar goed dat wij niet allemaal hetzelfde zijn, zou maar erg saai worden!
    (p.s. poetsen doe ik alleen uit pure noodzaak, ander kom ik om in de haren van mijn huisdieren)

  10. Mrs. T. zegt:

    Oh, oh, Cornelis toch. En je gebruikte het woord al in twee vormen.

  11. Ik ga trachten u van uw stoel te blazen. Ik ben zowel gezegend met een schoonmaakdrift èn heb thuis de broek aan. Als ik aan u denk, schoonmaakzaijn drinkende meneer Kornelis Kritiek. denk ik aan een uitspraak van Churchill. Een dame vertelde hem dat als Churchill haar man was, zij zijn thee zou vergiftigen. Waarop Churchill antwoordde: als u mijn vrouw was dronk ik het op.
    Wat mij betreft staan de zaken er zo voor. Edoch een prettig weekend. Ik zal tot in de puntjes van mijn kleine tenen altijd een dame blijven. Gegroet.

    • platoonline zegt:

      Ik ben blij te horen dat u een broek aan heeft, mevrouw Kakelbont. Want anders was ik gedwongen een zonnebril op te zetten. Ik heb overigens wel eens gehoord van wezens die in hun tenen echte dames waren, maar verder…. beesten mevrouw, kakelende beesten. Wat dat betreft komt u uit een hoopgevend geslacht.

      Gegroet en pikt u namens mij nog een paar lekkere zangzaadjes.

      Cornelis C.

    • artmus zegt:

      Goed zo mevrouw Kakelbont…..zet haar op.
      Ja ik kan natuurlijk niet zet hem op zeggen……alhoewel…….hoe zou het zijn als we ” hem ” ( wijzend naar Cornelis ) opzetten? Hmmmmmmm……….

  12. artmus zegt:

    Waarde Cornelis.

    Het is te begrijpen dat de vrouw van Uw vriend George het grootste deel van het weekend onder is gedoken. Je zal het beleven…..sigarenas……borrelglaasjes die staan te kleven op het tafelblad…..de w.c. Die niet doorgetrokken is…de bril die omhoog staat…..het aanrecht dat vol staat.
    Ik zwijg hierover verder Cornelis …..mijn gemoed schiet vol.
    Wel zou ik graag willen weten wie de homeholding bij U doet.
    Of ziet Uw woning er uit zoals ik vermoed….met foute w.c. Bril en al?

    * hoofdschuddend dit blog verlaat *

  13. artmus zegt:

    Cornelis mag ik U even passeren en mij rechtstreeks tot Plato wenden:

    Heer Plaat. o.t. For you should it bee a cold little artje Plato.

  14. gewoonanneke zegt:

    Pff wat een verhaal, helaas of gelukkig soms weet ik het niet, ben ik niet zo behept met huishoudelijke dwangklussen. Maar daarentegen kan ik met wel enigszins verplaatsen in de heer Cornelis dat het vrijgezelle leven ook zijn voordelen heeft. Ben nooit mijn afstandsbediening kwijt, heb geen vuile sokken die ik overal en nergens vandaan hoef te vissen, hoef niet te zorgen voor een gezonde en verantwoorde maaltijd op tijd op tafel en zo kan ik nog wel even doorgaan. Hoef niet meer naar sport te kijken en kook programma’s of discovery. Kortom een leven alleen is ook als vrouw niet te versmaden (niet altijd ;) ) . Ik ga eens nadenken over het onderwerp POETSEN……

  15. Anna zegt:

    Mooi blogstukje, al moet het gezegd worden: ook de reacties zijn niet te versmaden ;-)

  16. Plien zegt:

    Ahum Cornelis, volgens mij ben gewoonweg een ontevreden manneke! Is er wel iets waar je GEEN kritiek op hebt?
    Ik denk dat vrouwen misschien gemaakt zijn om te kletsen en mannen om te luisteren. Maar ja, geef je de mannen het woord… Dan is het voetbal, auto’s, hot babes, werk…
    Maar toch kan ik zeggen, ik heb genoten van jouw geschrijf, maar ik ben niet mee eens! Wat wel duidelijk in het verhaal naar voren komt is, dat de vrouwen het broek aan heeft thuis!

    Ondertussen ga ik mijn hersenen aan het ten arbeide zetten over het thema poetsen!

    Met zeer vriendelijke groet,
    Plien

  17. anja zegt:

    Meneer Critiek, ik kom u overal tegen, zelfs met opmerkingen onder mijn blog. En ook ik ben geen poetsende kwetterende (huis)vrouw, maar moet zo af en toe de wilde haren van mijn kat opruimen. U schoffelt alle dames voor het gemak op één hoop. Zoals u merkt zijn velen van ons het daar niet zo mee eens. Net zoals niet iedere man een zeurende zappende luilak is. Toch?
    Maar ondertussen heeft u wel een dijk van de WE neergezet, ben benieuwd wat Plato er van vindt. Ik zal eens kijken of ik u wat poetsen kan bakken.

  18. Ach en wee, Cornelis. Wat heb je het toch zwaar soms. ;-(
    Maarre, niet alle vrouwen over een lijn scheren hoor. Anders doen wij dat met de mannen ook! ;-)

  19. Trees zegt:

    Tjonge jonge, meneer Cornelis, u heeft het toch wel moeilijk. Zou bijna medelijden krijgen met u!
    U heeft tenminste nog de mogelijkheid om te vluchten, die heb ik niet hoor… lees later in de week maar een keer mijn ‘poetsen’ WE300. Ik ga aan de slag!

  20. Willie zegt:

    Dat vind ik zeker te ongenuanceerd, Cornelis!
    Ik herken mezelf absoluut niet in je voorbeeld, en met mij vele dames niet, zoals je hierboven kunt lezen.
    Het is trouwens schandalig dat jullie blijkbaar zoveel rommel hadden gemaakt, dat de vrouw van George meteen moest gaan kuisen. ;-)
    En wat is er mis met enige belangstelling voor haar verhalen?
    Ga nu je eigen huisje maar eens poetsen, dat is het nadeel van het vrijgezel zijn. ;-)
    Leuke WE-300, Cornelis.

    • platoonline zegt:

      Mevrouw Willie,
      Wij hadden geenszins rommel gemaakt. Eten deden we buiten de deur en voor de rest zaten we slechts in de werkkamer van George. Daar zet zijn gade nooit één stap want boeken zijn fragiel en kostbaar. De rest van het huis werd door ons niet betreden. Het zag er keurig uit. Maar de vrouw van George is van mening dat keurig ook keurig moet blijven en gaat dus met haar schoonmaakbezigeden preventief te werk. Het was dus niet vuil. En haar verhalen zijn op zich wel interessant maar die herhalingen, mevrouw, en dat lijzige gepraat van: ‘nou, wat denk je wat het kostte? Nou, nee je zit altijd te hoog hoor, he raad nou es.’ En, mevrouw de Jong heb un open been, nou ik hep ut litteken gezien, zo’n jaap joh, had je moeten zien, ik fiel beina flauw en ik ben echt niet voor een kleintje geaard, maar nou moet je weten dat ze froeger ookal es op die plek een operasie heb gehad en….’ etc. de rest bespaar ik u. Aardig mens, maar alleen als ze zwijgt of liever nog, als ze afwezig is. Begrijpt u me nu? Alstublieft, doe een poging, normaal gesproken kan ik zo goed met u praten. Als u me nu ook nog afvalt, dan overweeg ik emigratie naar het oostblok.

  21. smijling zegt:

    Ha Ha toch even op komen voor Conelis en Plato.
    ja je kan bij de heren over de vloer komen altijd netjes en op geruimd keurig deze twee heren
    . maar even ik ben ook maar gaan boenen want bij ons is het af en toe een beestenboel?dus lees maar verder op http://smijling.wordpress.com

  22. Voetje zegt:

    Ik ga mijn hersens aan het werk zetten ;)

  23. hartelijkehothulk zegt:

    Loeiende, loeiende! (het staat er goed geschreven)
    Heer Critiek heet de deksel van de beerput getild.
    En het geloei is gekrijs geworden!
    Ha ha ha, een HHH houd zich hier wijselijk buiten.

    De WE?
    Suc6 ermee!

  24. Pingback: WE-300 Poetsen | Plien

  25. Min zegt:

    Ach Cornelis in mijn jeugd maakte wij van het liedje No Woman no Cry van Bob Marley No man no cry. U is alleen standvastiger gebleven..

  26. Door zegt:

    Ik denk dat ik maar eens mee ga doen dit keer!

  27. Pingback: Beng! | Letterbak

  28. Pingback: WE-300: Poetsen | Jackles

  29. dutchjackles zegt:

    Geachte heer Critieck, in de hoop dat u mij vergeeft dat ik al zo lang niets meer heb geschreven, en met het vertrouwen dat u mijn episteltje ook aan Plato laat lezen, hier mijn bijdrage… http://dutchjackles.wordpress.com/2013/01/28/we-300-poetsen/

  30. Plien zegt:

    mmm meneer Critieck… Ik had toch verwacht achter mijn naam onacceptabele WE verwacht. blijkbaar toch niet zo zuurpruimpje als ons wilt laten denken!
    Met ZEER vriendelijke groet!
    Plien

  31. Bronsgroen zegt:

    Ik ben om…en ga ook weer mee doen…

  32. Pingback: Grote schoonmaak… | "VAN GELDORPJES"

  33. Trees zegt:

    Het ei is gelegd… weliswaar iets anders geworden dan ik van plan was, gewoon simpele nostalgie!

    https://geldorpjes.wordpress.com/2013/01/28/grote-schoonmaak/

  34. Petr@ zegt:

    Haha de reacties zijn ook vermakelijk!
    Beste Plato, ik heb ook een poging gewaagd. Hoop dat het uw goedkeuring kan wegdragen.

    Petr@

  35. Pingback: Poetsen | reismeermin

  36. tagrijn zegt:

    Over duizend jaar zijn naast de Klaagliederen van Jeremia ook de Klaagliederen van Cornelis in de bijbel opgenomen. Maar meneer Cornelis, u bent ook een slapjanus dat u zich door zo’n groot deel van de bevolking laat ringeloren. Geef tegengas, dat zegt u toch zo goed te kunnen?

  37. Met een brede glimlach lees ik uw poetsverhaal meneer Cornelis!…
    Ik zal eerlijk zijn en herken zonder schroom overigens mij hierin wel en hou er wel van een poetsdoekje vast te houden en ook ik kan een verhaal heel lang maken terwijl het korter kan (volgens mijn lief) maar ik moet er wel bij zeggen dat het meestal wel verhalen..met…inhoud zijn :-)
    Zo meneer Cornelis ik ben nu met de billen bloot gegaan en dat zal u vast teleurstellen maar er verandert hiermee niets aan mijn poetsgedrag!…
    Liefs Hanny

  38. Nathalie zegt:

    Helemaal Cornelis Critieck!

  39. Pingback: Poetsen | gewoonanneke

  40. gewoonanneke zegt:

    Ik ben even terug gegaan in de tijd en dat leverde deze WE300 op

    http://gewoonanneke.wordpress.com/2013/01/29/poetsen/

  41. Hmpf…. ik ga mijn We van vorige week herschrijven, Dan ben ik gauw klaar en dan hou ik meer tijd over om te poetsen en om mijn man te vervelen met onnozel gekwebbel en gewapper met de stofdoek

  42. http://rammelaars2.blogspot.be/2013/01/poetsen.html

    Goedemorgen,
    Geen enkele reden om te klagen over het aantal reacties, zie ik. Dat is mooi.
    Ik wens jullie een fijne dag, ondanks die vreselijk nare wind.

  43. Pingback: Poetsen | HansDeZwans

  44. HansDeZwans zegt:

    http://vanderzijl.be/hdz/verhalen-2/poetsen/

    Het leuke aan die WE300, is telkens het verhaaltje verzinnen, uitkomen op bijvoorbeeld 350 woorden en dan beginnen te peuzelen tot er exact 300 woorden overblijven.

    • Plato zegt:

      Precies Hans, en dan moet je af en toe slikken en schrappen. Soms wil je niet maar het moet. Leuk he dat (wat ze elders noemen) ‘killing your darlings.’
      Bedankt voor je bijdrage. Ik ga hem meteen lezen.

  45. Pingback: Poetsen | Villa Kakelbont

  46. Pingback: Poetsen | Marloes

  47. hanscke zegt:

    Ja, een lekker makkelijk onderwerp. ook ik heb even mijn gedachten hierover laten gaan en opeens kwam mij deze ervaring in gedachten. leuk om dit even te verwerken.
    http://hanscke.nl/ De titel is zilver.

  48. dieneke55 zegt:

    Ben even een blokje om gegaan en kruip langzaam onder het stof vandaan,http://blokjesom.blogspot.nl/

  49. dieneke55 zegt:

    Eh meneer C,hoe doet u het dan dat kuisen……………….helemaal zelf?Enige orde is toch wel fijn,een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd…………

    • Plato zegt:

      Kuisen, daar doe ik niet aan. Dat doet Plato. Hij is het als alleenstaande vader al 17 jaar gewend dus waarom zou ik dat werk uit zijn handen nemen. Nee, ik kijk toe, geef af en toe een aanwijzing maar daar houd ik het dan ook bij. Verschil moet er zijn EN blijven.

      • dieneke55 zegt:

        pfffff………u bent te erg!!meneer C enne lekker puh dat er zo af en toe met u de gek word gestoken.Binnenkort ben u die stofbol uit de reclame en word u de straat opgekieperd!! toekijken en dan aanwijzingen geven……….kielhalen zou ik u!!oh in de lengte van de boot……….lekker lang onder water!!!Maar ja Plato is TE goed.

  50. hannekelive zegt:

    C.C. wat ben ik blij dat ik geen man bent, je zal zo’n vrouw hebben!

  51. Selma zegt:

    Welke vrouwen? Ken ik die? Introduceert u mij bij hen, dan kan ik eindelijk ook eens leren hoe dit hol op orde te krijgen. Mijn partner, bij wien het testosteron ongelimiteerd als gekken heen en weer draaft, is toch altijd maar aan het bermbommen gooien, groepsverkrachten, bankgraaien en zo. Leer mij uw vrouwelijke kennissen kennen, dan heb ik eindelijk eens een schoon huis. Met een slot erop vanzelf. Om de heren moordenaars, folteraars, aanranders en dieven buiten te houden.

  52. Pingback: Wilde vrouw « Mrs.dBvZ

  53. Mrs.dBvZ zegt:

    Goedemorgen Plato, een beetje laat maar beter dan nooit ;-) mijn bijdrage aan de WE van deze maand:http://mrsdbvz.wordpress.com/2013/02/04/wilde-vrouw/

  54. Pingback: Een schema en anders niets « Hannekelive

  55. Pingback: Stressen… | "VAN GELDORPJES"

  56. Pingback: Nooit te oud voor de liefde… | "VAN GELDORPJES"

  57. Pingback: WE-300 Poetsen | Wiebeltjes

Ja, schrijft u maar.....

