Meermensen

Een eindeloos grijs wolkendek strekte zich uit over besneeuwde stadswijk. De roerloze, berijpte bomen staken schril af tegen de roodbakstenen huizen. Uit de hoge schoorstenen kringelden, onophoudelijk, sliertjes rook.
Tuinier legde de afstandsbediening op het bijzettafeltje. The Australian open had hem maar kort kunnen boeien.
‘Vierentwintig miljoen euro prijzengeld,’ mompelde hij. ‘In tijden van crisis. Ooit een leuk amateurtoernooi, nu een peperduur monster.
Mensen willen steeds maar meer.  

Plotseling moest hij denken aan de zestiger jaren. Stedenspel, NCRV. Twee steden namen het tegen elkaar op. Iedereen die zin had kon meedoen. Dick Passchier (Nederland) en Regine Clauwaert (Vlaams) deden op de TV enthousiast verslag van deze ongeregelde, gezellige bende.
Na een paar seizoenen al, waren er speciaal getrainde ploegen, was er sponsoring, ging men internationaal. Gezelligheid werd platte oubolligheid voor de commerciële zenders.
Mensen willen steeds maar meer.

Nog zoiets. Op zijn vijftiende ging hij voor het eerst, voor een habbekrats, naar een professionele voetbalwedstrijd. Op de jongenstribune stond hij op kale, golvende, planken. Achter hem, gescheiden door een metalen leuning, de Alkmaarder Hout. Voor hem de semiprofs van Alkmaar ’54 en VVV. Supporters van beide clubs stonden broederlijk in dezelfde vakken. Af en toe golfde er rumoer of applaus bij een spannende actie, een doelkans. De stadionsfeer was warm, gezellig.
Hij was allang niet meer in een stadion geweest. Het trok hem niet meer. Het grote geld had het voetbal veroverd. Spelers waren fullprofs die liefst snel naar het buitenland vertrokken om hun zakken te vullen. Voetbalrechten waren in handen van TV stations. Clubs waren afhankelijk van sponsoring. Wilde men prijzen pakken, dan waren daar de rijke broodheren of… de schulden. De champions league werd een TV circus.
Mensen willen steeds maar meer.

Toch kijk ik, dacht Tuinier. Competitie trekt. Neem de Tour. Al jaren beelden over doping, veroordelingen, leugens, bedrog, oprukkende commerciële belangen, eindeloos stomme retirades van omhooggeklommen ex-wielrenners met een NOS microfoon in de hand, belachelijk lange dagafstanden over drie weken met slechts enkele rustdagen. Tenslotte blijkt vaak de winnaar achteraf geen winnaar maar een bedrieger te zijn. Maar vermoedelijk bedriegt bijna iedereen, daartoe genoodzaakt om  te kunnen meegaan in die ratelende ratrace met in de bermen halfnaakte, verklede idioten die met hun idolen meehollen, ze even aanraken om zo tien seconden beroemdheid mee te pikken.
Mensen willen steeds maar meer. 

‘Mensen zijn niet gebouwd voor genoeg is genoeg,’ riep hij tegen de waterkoker terwijl hij koffie zette. ‘Ze gaan steeds net zo lang tot de ballon knapt. Dan trekken ze verder, de grijze meermensen, onder een grijs wolkendek als lemmingen op weg naar het einde van de rots. Enfin, ik zet maar eens een leuk DVD’tje op.
‘Doe dat,’ zong de waterkoker,  ‘als je maar weet dat jij ook zo’n meermens bent,Tuinier. Heb je wel eens gezien hoeveel DVD’s je inmiddels hebt?’

Maar dat verstond Tuinier dan weer niet.

Dit bericht werd geplaatst in Tuinierverhalen. Bookmark de permalink .

44 reacties op Meermensen

  1. hannekelive zegt:

    zo is het precies he, steeds maar meer willen, ook al is het genoeg.

  2. hannekelive zegt:

    misschien moeten we meer minnen

  3. Heel boeiend, in ieder mens steekt wel een”mensen willen steeds meer”.

    Vaak betrap ik me er ook op, dan koop ik een boek *is niks mis mee zou je denken* maar dan lees ik het niet uit, spreekt me dan niet aan bij minder als de helft te hebben gelezen, toch gebeurt het, net als met handwerken wol zat maar zit nu weer in een impasse .

    En dan zegt Ger heb je die niet al?……H watblief ;-)

  4. Mrs. T. zegt:

    Ik word er gewoon een beetje verdrietig van, van dat steeds maar weer meer willen hebben. Ik denk dat iedereen er aan meedoet en dat dat nog niet eens zo erg is. Wat wel erg is is dat normen en waarden vervagen en dat respect hebben voor iets lijkt te verdwijnen.

    Ik vind dat ‘meer minnen’ van Hanneke erg mooi gevonden. Misschien moeten we dat maar ‘ns gaan doen.

  5. dieneke55 zegt:

    Dat ‘meer minnen’ van Hanneke zie ik ook wel zitten. Weet je van al dat sorry zeggen word ik ook niet vrolijk want ik vind het hypocriet.Mooi log hoor.

  6. Hebbe, hebbe, hebbe… Al dat bezit leidt (liljdt :-) ) vaak tot onrust, onvrede.
    Vandaar dat ik kortgeleden nog een logje schreef over “De luxe van eenvoud.” http://kakelbont.freeweb.nl/?p=8148 Iets dergelijks zo Tuinier goed doen. O.T. Hanneke heeft daar ook pas iets over geschreven: “Rijk”. http://hannekelive.wordpress.com/2013/01/16/rijk/
    Maar jij hebt het ‘t mooist verwoord. Eerlijk = eerlijk.
    Fijn weekend!
    Liefs, Kakel

    • platoonline zegt:

      Ik kwam op het onderwerp door die Lance Armstrong interviews. Ik heb geen moment gedacht aan andere verhalen. Van mij hoeven we het trouwens niet te hebben over wie het mooist schrijft hoor. Dat is zo’n arbitraire bezigheid. :-)

  7. jeer zegt:

    Plato,

    Een waar verhaal, maar een paar dvd-tjes meer of minder vind ik toch best wel minder erg ;-).

    groetjes,

    jeer

  8. anja2809 zegt:

    Heel goed verhaal Plato! Het bracht me even terug in de tijd naar het stedenspel :-) En je hebt helemaal gelijk, het is tegenwoordig nooit genoeg. Meermensen, ik vind het mooi gevonden. Mijn complimenten weer!!

  9. Mrs.dBvZ zegt:

    Mooi blog, Plato. Je hebt helemaal gelijk. Het moet allemaal maar meer tegenwoordig. En beter.
    Maar meer is niet altijd beter. En al dat gelieg en bedrieg, gegraai en misbruik van tegenwoordig stemt mij bij tijd en wijle somber over in wat voor wereld we leven.

  10. Plien zegt:

    Mooie blog en herkenbaar. Iedereen wilt meer en groter en beter. Nooit zal een mens tevreden zijn met wat een mens heeft. Nooit zullen ze zeggen, ik ben blij met wat ik heb, wie ik ben. Ze kijken naar de buren en willen meer.
    Meermensen, mooi bedacht!

  11. Zo herkenbaar inderdaad, wat mijn voorgangsters ook al schreven….

    Het ‘meer minderen’ voeren wij uit sinds ik in 2005 mijn zeer goedbetaalde baan verloor, nog een tandje erbij in 2010 toen die hypotheekfraude om de hoek kwam…. we moeten wel, hadden toen geen keus, inmiddels volledig gewend… en dat bevalt best. Je kan met weinig tevreden zijn en wij zijn dat en daarbij gelukkiger dan ooit te voren!

  12. datzalwel zegt:

    . Tel je zegeningen zou ik zeggen, vooral tegen mensen die iets in moeten leveren maar dan nog meer dan genoeg over hebben.
    Groetjes.

  13. Rianne zegt:

    Zo herkenbaar. En ik merk dat het best wel heel erg moeilijk is om te minderen, zeker wanneer het niet noodgedwongen is.

  14. Petr@ zegt:

    Hoe waar! Ik denk dat we ons er allemaal wel eens schuldig aan maken, hebben, hebben, hebben. Kopen, kopen, kopen.
    Er bestaat ook een kinderboekje dat heet: Rupsje Nooitgenoeg.
    En meer minnen vind ik ook heel mooi!
    Groetjes Petr@

  15. Margreet zegt:

    Ik heb het niet gezien op tv maar wel erover gelezen in de krant. Het is triest hoe het gaat, je beschrijft het mooi. Het is een honger naar… liefde, erkenning? Meer minnen ja..maar ik vrees..

  16. artmus zegt:

    Ja ….en we willen ook allemaal dat onze kinderen het beter hebben dan wij.
    Inmiddels heb ik genoeg Lance Amstrong gezien ook….op de t.v. Bedoel ik.
    In overpeins…….dat krijg je van zo.n blog.

  17. minoesjka2 zegt:

    Mooi geschreven …….. mensen willen ook altijd maar meer ……….. ik heb er een hekel aan, maar ook ik ben een mens ……….
    Wel een nadenkertje trouwens, want meer willen is misschien niet eens zo erg, als het maar realistisch blijft en geen schrokken word.

  18. Mooi stuk Plato! “Meermensen” Ik heb ze in mijn naaste omgeving, brr!
    Gelukkig ben ik een “Deelmens”, die zijn er ook nog steeds hoor Plato!

  19. Willie zegt:

    Met dat steeds maar meer willen, bereiken mensen het tegenovergestelde, ze zijn nooit tevreden.
    Vreemd dat bijna niemand hierboven het erover heeft dat er ook mensen zijn, die niet steeds meer willen.
    Zelf prijs ik mij gelukkig dat ik daarbij hoor. :-)

    De tv is er inderdaad niet gezelliger op geworden, sinds de invoering van de commerciëlen.
    Het sportieve in de sport is kapotgemaakt door het grote geld.
    Nee, dan Reinier Paping!
    Lance Armstrong is lelijk van zijn voetstuk gevallen.

    Mooi stuk Plato, knap geschreven met al die details erin.
    Geniet van je DVD’s. :-)

  20. Een raak stukje Plato. Het grote geld heeft overal een vinger in de pap. :-(
    Gelukkig zijn er ook mensen die met (veel) minder genoegen nemen.
    Zoals je kunt zien in ‘Showroom’.

  21. smijling zegt:

    Ja heel herkenbaar
    ook ik was eens aan gestoken door kopen van gekleurd papier om kaarten te maken
    maar het blijft er niet bij de kaarten moeten ook steeds luxer.jammer vroeger knipte ik uit weg werp papier de mooiste voor mijn gevoel . luxe is wat men nu wil.

    • platoonline zegt:

      Yvonne. Als jij je daar goed bij voelt, knip dan weer gewoon uit wegwerkpapier. Ik zal graag zo’n kaart van je op de kast zetten. Waarom toegeven aan al die luxewensen. Doe je eigen zin. Bovendien zijn je kaarten dan meteen een stuk origineler. En dat is ook wat waard.

  22. reismeermin zegt:

    Hmm, was tuinier soms bij een gesprek dat ik met RIa had?? Daar hadden we het ook over mensen die steeds meer willen en niet zien wat ze al hebben. Ooit maakte ik een moodboard en daar stond op “ik merk dat ik steeds minder nodig heb”. Als ik ga opschrijven wat er sindsdien allemaal in mijn leven meer is gekomen dan vult mijn blog zich de komende dagen ;-)).

  23. Anna zegt:

    Meermensen… goed gevonden moet ik zeggen, en héél herkenbaar. Niet dat wij meedoen aan die ratrace van altijd maar meer en meer. Wij hebben op een gegeven moment gekozen voor meer tijd, kwaliteit voor ons gezin. De laatste nieuwigheden zijn dan ook allang vervangen door nieuwe nieuwigheden tegen de tijd dat wij ze aanschaffen, als we ze al aanschaffen :-)

    • platoonline zegt:

      Hallo Anna, Bedankt voor je regelmatige bezoekjes aan mijn weblog. Vind ik echt heel erg leuk.

      Ik heb bij medeloggers tweemaal de verzuchting gelezen dat ze je niet kunnen bereiken op je weblog. Ik heb daar maar de vrijheid genomen te vertellen dat dit een keuze van je was en dat je het prima vindt als lezers je via mail benaderen. Want jouw keuze dient gerespecteerd te worden. Toch moet ik eerlijk zeggen: ik kan er maar moeilijk aan wennen. Direct reageren op een blogje vind ik zoveel leuker. Maar enfin, het zij zo. Ik hoop dat die bloggers je contacten en dat je dat leuk vindt.

      Groetjes

      Willem (Plato)

      Op 20 januari 2013 17:07 schreef Platoonline

  24. lenjef zegt:

    Wie veel verlangt, zal altijd ongelukkig zijn

    filosoof
    Diogenes
    leefde armoedig in een holle houten ton

    hij wou steeds minder en minder
    om bezitloos te zijn als een vlinder

    die niet at
    telkens
    honger hem kwelde maar wanneer hij kon

    Ik durf het bijna niet meer te schrijven, tóch heel graag gelezen, Plato! ;)
    Lenjef

  25. elke zegt:

    Nog zo ééntje, vooral hier in Vlaanderen actief (ik denk dat het in Nederland aan banden gelegd wordt): de huizen. Die worden steeds maar groter en groter. En waarom in godsnaam? Ruimteverslindend zijn we ook.
    Ik pleit schuldig wat betreft de dvd’s, maar wij kijken wel heel regelmatig en ook zeer regelmatig opnieuw. Maar misschien moet ik toch maar voor wat minder gaan.

    Dat stedenspel trouwens, dat vond ik heel leuk toen ik klein was. Heette dat niet ‘spel zonder grenzen’?

    • platoonline zegt:

      Ja, ik geloof het wel Elke. En ik herinner me dat ik als jongetje een beetje verliefd was op Regien Clauwaert. Ik vond haar zo leuk, in tegenstelling tot de Nederlandse presentatori. Dat vond ik maar een verwijfd type. Maar ik was toen nog klein dus he, dus neem er geen aanstoot aan :-)

  26. ellyvandoorn zegt:

    Ik ben er weer van onder de indruk Plato. Zo eenvoudig weet je het neer te zetten met een diepgaande betekenis. Ook tuinier doet zijn best en toch….
    Alles bij elkaar genomen bevestigt het mijn idee dat de wereld niet verbetert en dat we (veralgemeniserend) niet op weg zijn naar een paradijs. Het blijft een individuele zoektocht naar dat paradijs ;-). Een paradijs dat (alleen maar) in je diepste zelf te vinden is.

    roept u maar hihi.

  27. inge zegt:

    amen. de wereld gaat aan hebzucht ten onder. en aan onwetendheid. (zucht..) daarom roep ik ook zo hard, en vooral ook te pas en te onpas, teach your children well! maar niemand hoort me, ze zijn allemaal aan ‘t werk, omdat het leven dat ze willen zo duur is..

  28. tagrijn zegt:

    Steeds meer mensen worden vanzelf meermensen. Ze worden erin meegezogen door de opdringende commercie op tv. En zolang je het je kunt permitteren ga je erin mee. Zo’n crisisje is misschien niet eens zo gek af en toe. Dan leren we het wel af. Mooi neergezet, Plato.

  29. suzanne zegt:

    heel herkenbaar tuinier….hier nog zo een….

  30. Nathalie zegt:

    We zijn veeleisend geworden. Het moet mooier, het moet duurder, het moet beter (in ieder geval beter dan bij de buren). Het worden allemaal prestige projecten.

    Wees tevreden met wat je hebt, houd wat te wensen…. maar dat blijkt knap lastig.

  31. Ook toen we hier van twee salarissen konden leven hebben we het altijd zuinig aan gedaan en nog is dat luxe, Nu het allemaal stukken duurder is geworden ben ik blij dat we het altijd zo gedaan hebben. De hand op de knip houden en zien wat echt belangrijk is hoeven we niet meer te leren ;-).

  32. jeetjemina zegt:

    Helemaal eens met Tuinier…
    wat weet je weer de waarheid mooi neer te zetten en zo heerlijk relativerend ook nog.

    Al tijden peins ik erover om eens stukje te schrijven over fraude, bedrog en voordegekhouderij.
    Maar zo goed als jij dat kunt, kan ik het toch niet verwoorden!
    gr eva

  33. hanscke zegt:

    Ik ben een beetje druk geweest met het kijken naar de Australian Open (hi hi) Vandaar dat ik geen tijd had om eerder te reageren. Ach met heimwee denk ik terug aan het NCRV stedenspel. Inderdaad, toen er selecties werde toegepast om mee te mogen doen ging de lol er al snel van af.
    Dat spel moest het hebben van de spontaniteit. Met tennis is dat toch anders, maar ik heb wel mijn voorkeur waar ik naar kijk. Op kleurloze partij met kleurloze mensen ben ik snel uitgekeken.

Ja, schrijft u maar.....

